Hoe vaak brouwen jullie?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zoals de titel het zegt ;)

Je bent al snel een dag kwijt aan het brouwen waardoor het moeilijk is om er mee bezig te zijn op een avond na een werkdag.

Ikzelf heb dit jaar 3 keer gebrouwen + 1 keer met een kameraad. Telkens voor +/- 20 liter.

Daar doe ik ongeveer 3 maanden mee.

• Een 7 tal keer per jaar. Ik probeer die dag ook niets anders te regelen zodat ik enkel met het brouwen bezig ben. Liefst ben ik ook alleen thuis.

Sinds ik 2 cct's heb kan ik ook al eens meer brouwen. Soms heb je wel de tijd en goesting maar als je cct vol zit kan je niet brouwen. Die luxe heb ik nu wel. In mei bijvoorbeeld waren de weekenden zeer nat en zo heb ik 2 weken na elkaar gebrouwen en tegen juli had ik 2 zomerbieren. Nu plan ik in september 2 weekends na elkaar om 1 te brouwen met verse hop en 1 kerstbier.

Voordeel daarvan is ook dat ik dan meestal die 2 bieren samen bottel. 1x alles klaarzetten en opruimen scheelt tijd en in een halve dag ben je van dit minst leuke onderdeel van het brouwen vanaf en kun je uitkijken naar 2 nieuwe bieren.

• Denk zo rond de 10 keer per jaar, ligt aan het verbruik en wie het drinkt in mijn kring.

Ik had me voorgenomen om kleinere batches van 12-15 liter te maken om vaker te brouwen, nu is dat toch steeds 20 liter omdat het een dag is die ik van 8-16u besteed hieraan, en er komt niks tussen dat plan ik zo. Misschien dat ik weer terug probeer minder en vaker: het plannen en brouwen is zo leuk om te doen en het experimenteren nog meer

• Denk zo rond de 10 keer per jaar, ligt aan het verbruik en wie het drinkt in mijn kring.

Ik had me voorgenomen om kleinere batches van 12-15 liter te maken om vaker te brouwen, nu is dat toch steeds 20 liter omdat het een dag is die ik van 8-16u besteed hieraan, en er komt niks tussen dat plan ik zo. Misschien dat ik weer terug probeer minder en vaker: het plannen en brouwen is zo leuk om te doen en het experimenteren nog meer

Brouwen onder de 20l kan maar is niet echt aangewezen.
    - De invloed van zuurstof wordt te groot, (de verhouding tussen het volume bier t.o.v het blootgesteld oppervlak wordt te groot)

- De absolute fout op je berekeningen en afwegen wordt teven ook heel groot
    - ...... (ik zal nog wel wat vergeten zijn)

Om als hobby brouwer consequent de zelfde kwaliteit van bier te kunnen maken is een minimaal brouw volume van 20l eigenlijk bijna een standaard.
    (Niet weerhoud je kleiner batches te maken, maar dan moet je ook de consequenties aanvaarden)

• Om als hobby brouwer consequent de zelfde kwaliteit

Dat is nu sinds vorig jaar augustus toen ik begon wel het doel, ik merk wel dat er een paar terug komen die ik vaker brouw en die dus veel aftrek hebben (de kandidaten voor de 20l batches) en een deel minder groot waarmee ik experimenteer en die wellicht eenmalig zijn of terug komen als 20l variant. Met mijn huidige 2 ketel setup en ww ketel is het verlies wel gelijk bij een 20l of 15l batch en inderdaad naar verhouding meer afwijkingen en fouten. Ik ken min of meer nu de 20l setup en de verhoudingen zijn natuurlijk anders bij kleinere batches.

Maar om nu een kleinere ketel aan te schaffen? Nah.

• Probeer nu met de BrewMonk 1 keer per maand te brouwen op een zaterdag of zondag

Ben begonnen begin dit jaar en ondertussen al een 8 tal keer gebrouwen, eerst 5L (brouwpaketten) en sinds april met de BrewMonk de "standaard" 20L volumes.

Heb ondertussen enkele enthousiaste "proevers" dus bier staat nooit lang in de berging.

:clinking_beer_mugs: Bier zonder alcohol is als een beha aan de waslijn, het beste is eruit :clinking_beer_mugs:

• Mijn eerste jaar brouwde ik minstens 1 maal per maand voor ongeveer 20L, de laatste maanden brouw ik nu wel iets minder. Maar na 2 jaar heb ik toch al een zo'n 31 tal biertjes gebrouwen, sommige daarvan had ik opgesplitst om verschil tussen de gisten te kunnen uittesten. Ben ook van plan om een 2de CCT aan te schaffen om toch wat vaker te kunnen brouwen nu we terug met vrienden of familie kunnen samenkomen is de voorraad al serieus aan het minderen.

• Ben een jaar en 4 maand bezig, en had me vooropgesteld gemiddeld 1x per maand te brouwen Is iets minder geworden. Ik trek daar ook de dag voor uit om dat rustig te kunnen doen. Meestal weekend of eens een dagje (welverdiend ;) ) verlof.

Batches van 15L, maar binnenkort waarschijnlijk wel aanschaf van iets grotere ketels.

• Ik brouw 4 x per jaar in de maanden van september tot en met april. Per keer zo'n 36 liter. Meestal ben ik alleen, maar soms brouw ik samen met een kennis van mij. Ik ben er 2 dagen mee bezig, 1e dag om installatie op te bouwen en te controleren op lekke aansluitingen en om de ingrediënten gereed te maken, mout afwegen en schroten hop afwegen, alles klaar zetten en de 2e dag uiteraard om te brouwen en alles weer spik en span schoon te maken. Lekker rustig in mijn garage bezig met mijn hobby. Ik heb een op gas gestookte zelf gebouwde HERMS installatie. De tijd om mijn recept samen te stellen reken ik gemakshalve maar niet mee.

• Ik probeer elke week zo'n 10l te brouwen.

Er staan hier 4 fastfermenters die ik tracht 100% te benutten (+eentje in reserve). Telkens een nieuw biertje of een iteratie op een vorige om deze wat meer bij te sturen naar mijn smaak. Het gebeurt dat ik eens een week oversla, maar dit haal ik dan vlug weer in door eens meer te brouwen. Mijn kleinste installatie is een 10l braumeistertje dus die doet veel automatisch, en is makkelijk te reinigen in de gootsteen :D.

• Amai, dat zijn heel wat brouwsels op een jaar.

Keg je of alles op fles?

Het grootste deel vliegt in beugelflessen van 0,5l, Ik heb er een 200-tal aangeschaft een paar jaar geleden. Af en toe eens wat 33cl flessen als ik er genoeg van heb verzameld, dit zijn dan flesjes waarop geen statiegeld stond. Geuze en alles wat ik niet vertrouw vliegt dan weer in ciderflessen van 0,75l.

Ik heb al een paar keer getwijfeld om met kegs te werken van ecodraft, maar dat zal zijn voor wanneer ik eens grotere hoeveelheden brouw (+ ik ken niets van taps of tapaansluitingen ... ;( )

-> als ik nu eens geen zin heb om af te vullen vliegt er gewoon een deel in 2l beugelflessen aka "de companieflessen :p"

• 8 x per jaar

Ik ben nu anderhalf jaar bezig en heb in die tijd 11 brouwsels gemaakt.

Ik heb plek voor zes kratten en per keer bottel ik meestal een tot drie grote (0,75) flessen. Van elk brouwsel heb ik nu nog minstens 1 fles staan.

Bij mij hangt het brouwen af van de voorraad lege flessen. Zodra weer ongeveer voor twee kratten flessen leeg zijn brouw ik ongeveer 20 liter. Tegen de tijd dat er gebotteld kan worden heb ik genoeg lege flessen. Hoe snel dat gaat hangt af van de smaak (uiteraard 8o ) en van het bezoek!

Een dag brouwen duurt bij mij ook wel 12 uur of langer. Ben nog steeds bezig met leren en ontwikkelen: van BIAB naar hevelfilter. Schroten doe ik soms de avond van te voren maar sinds kort durf ik het ook aan om op de dag zelf de accuboor op de Gorilla te zetten. Dat scheelt veel tijd.

• Ok toch veel van jullie die echt vaak brouwen :thumbup:

Zetten jullie dan alles op een keg? Of hoe komen jullie zo snel aan lege flesjes?

Ik denk dat ik gewoon te weinig bier drink 8o

Alles op fles, Westmalle flesjes, heb in de loop der jaren een 10-tal bakken verzameld. Een echte straf om zoveel Tripel te drinken. 😢

• Dat is wel erg lang! Ik luk erin (na een aantal jaren en door routine) om dit op 6 uur klaar te spelen, soms ietsje langer als er iets misgaat. Ik brouw met 3 elektrische ketels.

6 uur, inclusief poetsen, dat vind ik dan weer heel rap :D

Ik wil uiteindelijk wel sneller klaar zijn maar ik werk met twee pannen dus ik heb tussendoor wat poetswerk. En ik koel meestal tot ongeveer 30 graden met een koelspiraal. Daarna laat ik het wort verder afkoelen in het gistvat in de gistkast. Daar gaat ook wat tijd overheen. Bij 22 graden gaat de gist er pas bij.

• Alles op fles, Westmalle flesjes, heb in de loop der jaren een 10-tal bakken verzameld. Een echte straf om zoveel Tripel te drinken. 😢

Inderdaad drinken en verzamelen :S. Met 17 kratten heb ik geen ruimte gebrek. Een aantal daarvan zijn van Gutsherren. In een Gutsherren krat zitten 30 steinie flesjes, erg handig als je zo’n 20L brouwt :)… maar het is wel een straf om dat pils op te drinken

• Ik probeer 1 keer per maand te brouwen, meestal een batch van 20l. Nu heb ik wel onlangs een extra gistvat gekocht en spullen om een extra gistkast te bouwen met de bedoeling om sneller andere dingen te kunnen brouwen.

Meestal doe ik dit alleen, maar de laatste tijd vinden vrienden het wel eens leuk om mee te brouwen en vooral te proeven ondertussen.

Een brouwdag kan nogal uiteenlopen qua snelheid. Vandaag bvb 12u bezig geweest 😅 maar was toch wel al geleden sinds mijn eerste brouwsels. Ik probeer richting de 6u te gaan. Maar onlangs verhuisd, dus hier nog even mijn draai vinden.

Ik bottel alles, is makkelijk om weg te geven. Enigste lastige is dat ik allemaal verschillende soorten flessen heb. Ofja, 6 bakken korte 33cl, 2 bakken lange 33cl, 2 bakken 25cl, 2 bakken grolsch beugelflessen. Dusja, ik ben toch aan het kijken om 1 standaard fles voor alles te gebruiken. Dat is makkelijker op te bergen en stapelen.

• Ik ben de tel al lang kwijt, maar ik kan geen CCT/gistvat leeg zien staan, de ene is 53 liter, de andere 46, plus nog een FF van 30 liter, dus die zitten constant vol. Dus "brouw naarvolgens je drinkt, en ge zult geen dorst hebben mijn zoon", om het profetisch te zeggen dan wel... :thinking_face: :grinning_face_with_sweat:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik brouw op 2 plaatsen. Hier thuis alleen in mijn BrewMonk en samen met de kameraden op de foto in uitgeslepen biervaten op een gasbek. Bij beide zal het zo rond de 4-5 weken liggen afhankelijk van wanneer het bier klaar is, diastaticusgisten geef ik altijd iets langer de tijd voor de zekerheid. Afvullen van de brouwsels hier thuis doe ik in Vichy-flesjes en de brouwsels samen in Steinie-flesjes, zo kunnen de meeste flesjes steeds herbruikt worden :P ... Op dit moment ligt het brouwen samen wel stil doordat we eventjes geen brouwkot meer hebben dus is het enkel thuis. Gemiddeld zit ik dus wel aan een 20 brouwsels per jaar als ik op 2 locaties kan brouwen ;) ... Opbrengst hier thuis is zo'n 24-25 liter en samen zo'n 40-45 liter (maar dat delen we dan eerlijk door 5 natuurlijk).