#20 Session IPA

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voor mijn 20ste homebrew (wat gaat dat snel :o ) wil ik nog een laat-zomerbiertje brouwen. De keuze is gevallen op een session IPA. Als basis ga ik uit van een hoppige APA met een hoge (eenstaps)maisch temperatuur. Ik hoop dat mosaic en waimea mooi samengaan, beide zijn restjes die ik nog wil opwerken. De Fuggle is om wat meer “earthy & spicy” backbone te geven aan het bier.

Extra tips en suggesties zijn zeker welkom ^^

Session IPA

American Pale Ale

4.3% / 11.7 °P

All Grain

BIAB Sebas SS

61.4% efficiency

Batch Volume: 18 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 28.51 L

Total Water: 28.51 L

Boil Volume: 26.42 L

Pre-Boil Gravity: 1.041

Vitals

Original Gravity: 1.047

Final Gravity: 1.014

IBU (Tinseth): 39

BU/GU: 0.84

Color: 11.8 EBC

Mash

Temperature — 70 °C30 min

Malts (4.5 kg)

3.6 kg (80%) — Viking Malt Pale Ale 2-Row — Grain — 6 EBC

500 g (11.1%) — Viking Malt Munich Light — Grain — 16 EBC

400 g (8.9%) — Weyermann Carahell — Grain — 25.5 EBC

Hops (174 g)

20 g (21 IBU) — Challenger (Whole) 9% — Boil60 min

30 g (3 IBU) — Fuggle 3.9% — Boil5 min

25 g (10 IBU) — Waimea 15.5% — Boil5 min

20 g (6 IBU) — Mosaic 12% — Boil5 min

40 g — Waimea 15.5% — Dry Hop5 days

39 g — Mosaic 12% — Dry Hop5 days

Miscs

4 g — Irish Moss — Boil10 min

Yeast

1 pkg — Lallemand (LalBrew) Verdant IPA 77%

• Een IBU van 39 lijjkt mij vrij bitter zijn (Ik zie eerder naar BU/GU). Iedereen zijn smaak natuurlijk.

Je kan zoals Dude aangeeft uw maisch schema wat spreiden bv 62, 67, 72 °C (bv 20 min/stap) of je kan een éénstapsmaisch doen van bv +-66°C maar dan wel zeker voor 60min. Zelf nog nooit gedaan maar dit moet ook lukken.

Anderen kunnen hier misschien wat meer informatie geven.

Normaal voorziet men ook een maisch stap van 78°C om uit te maschen gedurende 5min. Ook bij BIAB ?

1 pak gist lijkt mij erg nipt te zijn.

• 1 pakje durf ik denk ik wel aan, het start SG is vrij laag en ik kom er voor mijn witbieren ook nog mee weg in die hoeveelheden. Maar het is ook de eerste keer dat ik Verdant IPA gist gebruik, dus we zullen zien 😅

En wat het maischen betreft: dat is door de standaard instellingen van brewfather. Ik maisch altijd eenstaps (biab) en voor 90 minuten zodat de omzetting volledig is :) ik dacht die stap op 70 graden te doen ipv 67 om wat meer restsuiker en body te hebben, heb wat schrik dat het anders een waterig bier wordt met zo’n laag ABV %

• Mijn mening. Bij BIAB zeker minstens 60 minuten maischen op 67° als je bij eenstaps wil blijven. Dan heb je wat van beide amylases. Kan ook op 70° maar zeker de tijd verlengen. Zie brewers window hieronder.

Volgens mij gaat 1 zakje net voldoende zijn. Je hebt ook maar een OG van 1.047.

Met die mengeling van hop ga je wat vanalles krijgen, tropisch, kruidig, harsig, citrus. als het dat is wat je wil, moet ja dat uiteraard doen.

Voor de rest denk ik dat het een volmondige session IPA gaat worden.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Er staat echter in je recept 30min op 70 ;)

vandaar mijn reactie.

Waarom altijd hetzelfde maischen?

Sommige maisch schema’s passen beter bij de gebruikte mout en vlokken. Dat is voor mij in elk geval een deel vd hobby, proberen en veranderen en testen natuurlijk :)

• Maar het kan natuurlijk wel als je je systeem een beetje aanpast en eventueel je maischzak op een ring kan spannen en met een takel kan werken. Alles hangt natuurlijk ook af van de hoeveelheid dat je gaat maischen.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• De verschillende temperaturen gaan niet veel uitmaken hoor. Dat zal misschien een SG puntje of 3-4 uitmaken. Het is meer de gist die gaat bepalen hoeveel restsuikers er gaan overblijven. 😉

• Ik ben idd wat gebonden aan een eenstapsmaisch door mijn systeem (1 brew kettle), maar vind dat ook wel prettig werken en volgens het KISS principe 😄

Hopsoorten twijfel ik wel nog over, zoals Steinie zegt is het misschien wel een “allegaartje”. Welke kan ik dan het best vervangen? Ik heb wel nog wat cascade liggen die ik in de plaats kan toevoegen.

• Met die mengeling van hop ga je wat vanalles krijgen

Hopsoorten twijfel ik wel nog over, zoals Steinie zegt is het misschien wel een “allegaartje”.

Ik (maar wie ben ik?) zou inderdaad ook wat minder verschillende soorten hop nemen, want het bier weet op den duur niet meer welke richting het uit moet gaan ;)

Iedereen moet ergens in geloven. Ik geloof dat ik nog een biertje neem :clinking_beer_mugs:

• Eenstaps maischen op 70 graden kan wel voor een session bier, maar dan wel veel langer. Je gaat eerder naar 90 minuten. Met 30 minuten denk ik dat je zelfs geen wort voor een session bier maakt maar water.

Die 60 minuten hop gaat overheersten, heel weinig van doen. Een paar gram hoogop of pas op 20 minuten voor het einde koken.

• Ik heb de hopgiften aangepast en de fuggles ook vervangen door cascade. Zal vooral citrus en tropisch fruit worden qua aroma hoop ik :) dat harsige van waimea krijg ik niet zo, bij mij was het vorige keer vooral tropisch fruit