Dobbel Trobbel

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zou dit weekend deze "Belgian Dubbel" willen brouwen.

Indien er fouten in staan of jullie een geweldige tip hebben, graag jullie input. :danku:

Thx,

Filip

64A Dobbel Trobbel

Belgian Dubbel

7.0% / 17.1 °P

Recipe by

Filip Vanden Bosch

All Grain

Filip Brew Monk 30L

68.8% efficiency

Batch Volume: 20 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 23.6 L

Sparge Water: 7.92 L @ 80 °C

Total Water: 31.52 L

Boil Volume: 26.9 L

Pre-Boil Gravity: 1.049

Vitals

Original Gravity: 1.070

Final Gravity (Adv): 1.017

IBU (Tinseth): 24

BU/GU: 0.34

Color: 33.5 EBC

Mash

Strike Temp — 66.1 °C

B-amylase (vergistbare suikers) — 62 °C60 min

A-amylase (on+vergistbare suikers) — 70 °C30 min

Mash out — 78 °C5 min

Malts (5.7 kg)

4 kg (63%) — Brouwland Brewferm Pilsmout — Grain — 3 EBC

900 g (14.2%) — Viking Malt Munich Light — Grain — 16 EBC

500 g (7.9%) — Brewferm Cara-120 — Grain — 120 EBC

300 g (4.7%) — Brewferm Special B — Grain — 290 EBC

Other (650 g)

650 g (10.2%) — Sugar, Table (Sucrose) — Sugar — 2 EBC

Hops (80 g)

20 g (22 IBU) — Brewer's Gold 9% — Boil60 min

30 g (2 IBU) — Smaragd (Emerald) 5% — Aroma15 min hopstand - Hopstand at 80 °C

30 g — Smaragd (Emerald) 5% — Dry Hop3 days

Miscs

8 ml — Lactic Acid 80% — Mash

3 ml — Lactic Acid 80% — Sparge

6 g — Irish Moss — Boil10 min

Yeast

2 pkg — Fermentis T-58 SafBrew Specialty Ale 70%

299 billion yeast cells

0.88 million cells / ml / °P

Fermentation

Hoofdgisting — 16 °C7 days

Nagisting — 20 °C7 days

Uitklaren Cold Crash — 5 °C7 days

Nagisting D-1 F2 + suiker — 14 °C1 days

Nagisting op fles — 20 °C14 days

Bierstabilisatie — 15 °C14 days

Carbonation: 5.6 g/L

:clinking_beer_mugs: Bier zonder alcohol is als een beha aan de waslijn, het beste is eruit :clinking_beer_mugs:

• De T-58 is een leuke gist die wat (saison-achtige) kruidigheid geeft. Als je hier fan van bent, zeker doen, maar als je een klassiekere dubbel wilt zou ik een gist kiezen zoals de be-256 of misschien zelfs de wyeast 3522 (chouffe).

Dat gezegd zijnde, ik denk dat je met dit recept zoals het is wel een lekker en heel interessant biertje zou brouwen, maar niet per se een dubbel :face_savoring_food:

• Even een vraagje: 90 minuten maischen... is daar een specifieke reden voor? Ik lees bijna overal 60 minuten

90 minuten is inderdaad erg lang, ik zit meestal rond de 60 minuten. Eigenlijk zijn er geen vaste tijden. Best op 62° blijven tot er geen omzetting meer is (je sg stijgt niet meer, kan je tussentijds meten met refracto), dan temperatuur verhogen en weer meten. Zo in 2 of meer stappen tot er geen omzetting meer is. Dan uitmaischen op 78°.

• Even een vraagje: 90 minuten maischen... is daar een specifieke reden voor? Ik lees bijna overal 60 minuten

De 60°C 60 minuten daar ik al (of toch de meeste) vergistbare suikers eruit wil halen.

De 70°C 30 minuten voor body te krijgen in mijn bier.

Ik doe sowieso een SG test bij iedere stap en een jodium test.

:clinking_beer_mugs: Bier zonder alcohol is als een beha aan de waslijn, het beste is eruit :clinking_beer_mugs:

Langer maischen bij een donker bier is (was) door sommige brouwers gebruikelijk om meer keurstof / smaak uit de donkere moutten te halen, en/of om bij high gravity en/of brouwen met een aanzienlijk deel ruwe granen en/of mouten zonder enzymatische kracht, toch zeker te zijn van een volledige omzetting. (wat en zin =O)
    Tevens ga je door langer te maischen ook meer maillard producten vormen.
    Maar veel hangt in deze af van hoe je maischt, pas je de pH aan of niet, is er een mechanische menging, de hoeveelheid ruwe granen. ......

Als je vb high gravity gaat brouwen met 50% ruwe granen of mouten zonder diastatisch vermogen in je stort en dan ook nog eens mouten waar je de nodige kleur moet uithalen kan een 90 tot 120 min maisch mogelijke wel nuttig zijn.
    Tot daar de theorie.

Mijn persoonlijke ervaring is dat op hobby brouwschaal je in 98% van de gevallen met 60 min er komt de extra tijd leverd zelden extra kleur of smaak op. (uitzonderingen kan je wel afleiden uit de theorie hier boven)

• De T-58 is een leuke gist die wat (saison-achtige) kruidigheid geeft. Als je hier fan van bent, zeker doen, maar als je een klassiekere dubbel wilt zou ik een gist kiezen zoals de be-256 of misschien zelfs de wyeast 3522 (chouffe).

Dat gezegd zijnde, ik denk dat je met dit recept zoals het is wel een lekker en heel interessant biertje zou brouwen, maar niet per se een dubbel :face_savoring_food:

Ik heb de T-58 in mijn laatste tripel gebruikt en ik was aangenaam verrast 😉. In die dubbel waar ik het over had heb ik de m47 gebruikt 😉.

• Na een week in de Fermenter gaat die Fermentis BE-256 nog lekker door op 18°C.

Steeds nog een 10-tal bubbels per minuut.

En dit met 1 pakje droge gist op 20L, stevig gistje :flexed_biceps:

Hoop volgende week de nagisting op 20°C te kunnen starten en deze zeker een week te laten doen.

Dan een weekje op een 10°C om uit te klaren

Gist aflaten

Temperatuur naar 14°C brengen en botteldag -1 de F2 + bottelsuiker in de Fermenter toevoegen.

1 dag rust op 14°C om de F2 en suikers op te nemen in het wort

En dan bottelen

• Toch ff een vraagje. Waarom wacht je een dag na toevoegen van suiker en F2 ? Volgens mij ga je al een gedeelte van je suiker verliezen na een dag. Hier suikersiroop en gerehydrateerde F2 in het bottelvat (soms met tetrahop er bij) en direct bottelen….

• Toch ff een vraagje. Waarom wacht je een dag na toevoegen van suiker en F2 ? Volgens mij ga je al een gedeelte van je suiker verliezen na een dag. Hier suikersiroop en gerehydrateerde F2 in het bottelvat (soms met tetrahop er bij) en direct bottelen….

Heb dit overgenomen van een Fermentis video (2) Droge gist hydrateren of direct doseren in wort, Wat is het beste x Castle Malting-Fermentis webinar - YouTube rond 1:12

Dit geeft de gist en de suiker de kans zich goed te verspreiden.
    Temperatuur op 14°C, zodat de F2 niet activeert op dat moment.
    Heb het nu al enkele keren zo gedaan en werkt voor mij prima, doe dit rechtstreeks in de Fermenter.
    Merk zelfs dat de carbonisatie beter loopt.

• Heb dit overgenomen van een Fermentis video (2) Droge gist hydrateren of direct doseren in wort, Wat is het beste x Castle Malting-Fermentis webinar - YouTube rond 1:12

Heb het nu al enkele keren zo gedaan en werkt voor mij prima, doe dit rechtstreeks in de Fermenter.

Ik voeg eerst bottelsuiker, dan bottelgist en dan evt. tetrahop en Antioxin SB toe. Goed roeren en bottelen.. Dat verspreidt toch ook voldoende denk ik? 😅..

• Goed roeren en bottelen.. Dat verspreidt toch ook voldoende denk ik? 😅..

Inderdaad, ik wil zoveel mogelijk het roeren en overhevelen naar een bottelvat voorkomen en of het vullen van flesjes met een extra schotje siroop en een druppel F2.

Ik denk dan hoe minder handelingen om je bier in je flesje te krijgen, des te beter niet?
    Op voorwaarde dat het helpt bij het eindresultaat, gecarboniseerd helder bier in je fles en in het glas.

• Temperatuur naar 14°C brengen en botteldag -1 de F2 + bottelsuiker in de Fermenter toevoegen.

1 dag rust op 14°C om de F2 en suikers op te nemen in het wort

En dan bottelen

Bij deze werkwijze moet toch wel even opletten hoor. Vooral opletten met je eerste gist die je hebt gebruikt. Er zitten altijd nog gistcellen in je jongbier, in dit geval van je BE-256. Het gevolg is dat je gaat koelen naar 14° maar de BE-256 is nog actief bij 12°. Gevolg kan je al raden.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Heb dit overgenomen van een Fermentis video (2) Droge gist hydrateren of direct doseren in wort, Wat is het beste x Castle Malting-Fermentis webinar - YouTube rond 1:12

Ik heb dit nu ook al twee maal zo gedaan, dat werkt prima. Tijdens het bottelen gaat het bier al hergistend in de flessen. Je ziet het ook, het bier is mistig door de F2. Ik denk dat het ook voordeel heeft tegen oxidatie tijdens het bottelen.

Volgens mij raak je nog niet veel suiker kwijt zolang je het maar minder dan 24 uur voor het bottelen doet.

• Jazeker, de werkwijze kan perfect lukken. Maar ik zou me niet vastpinnen op die 14°.

Als je ziet dat met bottelgist, je hergisting al in orde kan zijn op een week, kan het al eens mislukken.

Aan de andere kant is het wel een makkelijke methode. 🤔

Volgens mij raak je nog niet veel suiker kwijt zolang je het maar minder dan 24 uur voor het bottelen doet.

Dat is één van de voorwaarden.

• Jazeker, de werkwijze kan perfect lukken. Maar ik zou me niet vastpinnen op die 14°.

Als je ziet dat met bottelgist, je hergisting al in orde kan zijn op een week, kan het al eens mislukken.

Aan de andere kant is het wel een makkelijke methode. 🤔

Dat is één van de voorwaarden.

Zeker, een collega brouwer hier vlakbij zat wat over die 24 uur heen waardoor die vrij veel last met schuimen kreeg tijdens het bottelen.
    Ik doe het nu de avond voor de botteldag, dan kom ik ongeveer op 18 uur uit.

• Je kan natuurlijk ook je temperatuur naar 4° brengen dan ben je zeker dat alles stilvalt en kan je het wat langer uitstellen.

Maar, het is niet mijn werkwijze. Voor mij teveel zaken die fout zouden kunnen lopen want de planningen die ik vandaag maak komen morgen 9/10 niet uit. 😉😁

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik heb dit nu ook al twee maal zo gedaan, dat werkt prima. Tijdens het bottelen gaat het bier al hergistend in de flessen. Je ziet het ook, het bier is mistig door de F2. Ik denk dat het ook voordeel heeft tegen oxidatie tijdens het bottelen.

Het kan op die manier van werken ook echt wel fout lopen!!
    Eigenlijk kan je die methode enkel gebruiken als je heel lang gelagerd hebt of zelfs een filtratie hebt uitgevoerd.
    Er mag dus geen of amper gist achter gebleven zijn van de initiële gisting!!
    Sommige hoofd gisten die achter blijven in je jong bier die smullen wel op <24h al je bottelsuiker op en dit zelfs bij lage temperatuur!!! (Vb de B-256 en vele kveik's)

Ik ken zelfs een Kraft brouwer die met die manier van werken een volledig brouwsel met on gecarboniseerde flesjes heeft gehad (leuk is iets anders als je zo een batch mag vernietigen waar je alle kosten van gehad hebt tot de etiketten toe)

Dit is geen goede manier om als hobby brouwer te gebruiken, je speelt met wat mogelijk is op hobby schaal.
    Dit principe is overgenomen van de grootbrouwers die deze methode wel meer toepassen maar wees je er van bewust die groot brouwers filteren wel eerst hun bier af en koelen hun bier zelfs vele lager dan die opgegeven 14°C.

Ik stel me de vraag wat is het voordeel van dit principe toe te passen tov de traditionele methode?
    Nada niets dus!! je loopt enkel het risico op onder gecarboniseerde flesjes

• Natuurlijk zit er een risico aan, dat is met alles wat je doet. Uitgegist bier is een must, maar dat is het altijd. En al zal de bestaande gist gaan snoepen, dat doet de bottelgist ook. Maar in minder dan 24 uur is de suiker niet op, dat proces duurt minimaal 48 uur.
    We zijn de ideale tijd nog aan het vaststellen, het zal tussen 12 en 18 uur in zitten.

Voordelen, heel goede vermenging van bottelsuiker en bottelgist. Hoef je niets aan te doen, dit is een natuurlijk proces. Minder oxidatie tijdens bottelen, jouw eigen stelling vergistend bier heeft minder last van oxidatie. En het vergist dus al tijdens het bottelen.

Mocht je angst hebben op te lage carbonisatie, het zal best te berekenen zijn hoeveel procent extra bottelsuiker je moet inzetten om het drukverlies te compenseren. Ik denk dat dit heel erg meevalt, in de eerste uren van een vergisting is de gist meer bezig zichzelf te vermenigvuldigen dan koolzuur te produceren. Daarmee is bottelgist dus ook een voorwaarde om dit zo te doen.

Ideaal is dit in een CCT te doen, zo kunt je dus eerst zoveel mogelijk oude gist verwijderen.

• De zelfde voordelen die je aanhaalt heb je ook bij gewoon bottelen ook als je tevoren van de bottelgist een klein startertje maakt. (je zit instant immers dan ook al met een gisten bier)
    Het is dus eigenlijk een echte drog reden om te beweren dat die methode beter zou zijn.
    Maar!!!
    Wil je daarvoor het risico lopen dat je met onder gecarboniseerd bier zit?
    Je stelt zelfs zelf dat je nog niet weet waar de soft spot ligt 12h 18h.?? ( trouwens dit hangt gewoon af van je vitaliteit van de vorige gist die nog achter gebleven is, en dat moet echt niet veel zijn hoor)
    Er zijn wel degelijk meer dan gisten genoeg op de markt die op <12h bij 14°C meer dan 4 SG punten vergisten. dat weet iedereen!!

• Bedankt voor de reacties, het heeft pro's en contra's.

Aangezien de BE-256 niet de ideale hoofd gist is om deze methode als hobbybrouwer te hanteren zal ik de bottelvat methode met toevoeging van de gist en suiker voor het bottelen gebruiken. Tis niet de bedoeling om mijn bier na enkele weken in de gootsteen te gooien.

• Bier zit nu een week op fles en kon het niet laten om er al enkele open te trekken, al de rest van bier in huis was op.

Zit zeker al genoeg koolzuur op, denk zelfs dat ik er een ietsje teveel suiker in gedaan heb, zit op 10g/L, klein rekenfoutje gemaakt achteraf gezien. :pieker: Geen bommetjes gehad

Is amber van kleur, volgend donkerder bier gaat die D-180 van Kristof A erbij.

Heeft een kruidige toets, beetje caramel maar niet overdreven zoet en toch een onderliggend bittertje.

Ga nu proberen een week of 3 er vanaf te blijven ... de dame des huizes is alvast tevreden van de smaak.