10L ipv 20L: hoe recept aanpassen?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik heb al enkele batches van 20L gebrouwen. Deze hoeveelheid is te groot, waardoor het te lang duurt voor ik opnieuw kan brouwen. Daarom wil ik graag 10L brouwen ipv 20L.

Ik gebruik een brouwketel van 30L en volg recepten voor 20L bier.

Kan ik de recepten zomaar delen door twee om 10L bier te brouwen?

Moet ik met iets speciaals rekening houden als ik zo'n kleine hoeveelheid brouw in een ketel van 30L (Klarstein)?

Merci!

• Ik weet niet wat de "dode ruimte" is van een Klarstein, het kan zijn dat bij zo'n kleine hoeveelheid het mout onvoldoende in het water staat (vooral bij zwaardere bieren). Je kan dan nog kiezen om meer maischwater en minder spoelwater te gebruiken, maar dat is niet optimaal....

Je kan ook wat meer gaan drinken toch? Zelf vind ik dat geen straf ;)

• Hi recept door twee delen kan zeker, ik zou het wel in brouwsoftware invoeren om te bekijken of het tot hetzelfde bier leidt, qua bitterheid, kleur, alcohol:/

Daarnaast zou ik niet een te groot gistvat gebruiken, 10 liter in een gistvat van 30 of groter is wat aan de ruime kant;

Verder sluit ik me aan bij het advies van Andre Tannhauser meer drinken ;)

MartinHo64  Tannhauser

Ik heb nu 4 bakken en een beetje staan. Meer drinken = veel meer drinken dus :/

Mijn leergierigheid is groter dan mijn dorst. :saint:

• Het probleem met kleine hoeveelheden is het verlies, voor 10 liter is dat bijna even groot als voor 20 liter: je verdampt even veel bij het koken, ook bij filteren, hevelen en bottelen verlies je quasi even veel. Je rendement gaat dus zwaar achteruit.

Misschien is het een idee om toch wat groter volume te brouwen, maar het wort op te splitsen in 2 batchen. Dan kan je experimenteren met verschillende gisten, dryhop... Zo heb je telkens 2 verschillende bieren voor dezelfde moeite.

• Official Post

Je kan een recept van 20 liter perfect door 2 delen om aan een bier van 10 liter uit te komen mààr let wel dat als je met hetzelfde systeem brouwt, je verliezen hetzelfde blijven. Die moet je dus wel blijven meerekenen.

Verder kan ik het wel snappen dat je maar 10l wil brouwen, ik drink zelf ook niet zoveel bier en brouw daardoor ook al wat minder per keer. Bij mij lijkt 16 liter een perfecte hoeveelheid, dat is twee bakken en die gaan er hier op een paar maand door. Ik brouw wel maar ongeveer 6x per jaar bier.

Voor 10l brouwsels zou je kunnen werken met een koelbox/igloo/thermoport om te maischen en je brouwketel gebruiken om in te koken. Werkt perfect en dan kan je kleinere brouwsels maken.

• Hi recept door twee delen kan zeker, ik zou het wel in brouwsoftware invoeren om te bekijken of het tot hetzelfde bier leidt, qua bitterheid, kleur, alcohol:/

Daarnaast zou ik niet een te groot gistvat gebruiken, 10 liter in een gistvat van 30 of groter is wat aan de ruime kant;

Verder sluit ik me aan bij het advies van Andre Tannhauser meer drinken ;)

MartinHo64

10 liter laten gisten in een 30 liter vat zou niet goed komen?

Wat is de reden dat een té groot vergistingsvat niet zou werken?

• MartinHo64

10 liter laten gisten in een 30 liter vat zou niet goed komen?

Wat is de reden dat een té groot vergistingsvat niet zou werken?

Dat moet opzich wel gaan als je het heel de gisting in dat vat laat. Als je zou overhevelen om te lageren is het iets anders. Het heeft te maken met de zuurstof in je vat. Je wilt namelijk dat je wort zo min mogelijk in contact komt met zuurstof.

Bij de hoofdgisting maakt je wort normaal genoeg CO2 aan om heel het vat te vullen. Echter na overheveling gist dit niet veel meer verder. Dus moet je altijd zien dat dit naar een juist passend vat gebeurd zonder teveel kopruimte.

Hangt dus van je eigen methode af, en of je wilt overhevelen om te lageren of niet.

• Dat moet opzich wel gaan als je het heel de gisting in dat vat laat. Als je zou overhevelen om te lageren is het iets anders. Het heeft te maken met de zuurstof in je vat. Je wilt namelijk dat je wort zo min mogelijk in contact komt met zuurstof.

Hier 12 liter vergist in een kunstof vat van 30 liter. Dit is zeer goed verlopen. Nadien voor de lagering en het klaren in een dame-jeane (10 liter) en twee literflessen.

Alles in glas, goed klaar en proper te maken.