Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Official Post

spoelen tot 24 L wort...!!!??? Heel handig als op de kookketel geen maat aanduiding zit..

Wat je kan doen is het volgende :

• Meet de diameter van je kookketel aan de binnenkant.
    • Deel deze waarde door 2 om de straal te bekomen.
    • Bereken nu de oppervlakte (Straal x Straal x 3,1415) en deel door 1000 om op liters uit te komen. Rond dan af om een leesbaar getal te bekomen.
    • Door deze waarde te vermenigvuldigen met het aantal cm wort in je pot, weet je exact het volume.

Bijvoorbeeld, stel dat de diameter van je kookpot 30cm is. Door twee delen geeft ons de straal : 15cm. 15 x 15 x 3,1415 = 706,8375/1000 = 0,7068375 of afgerond 0,7l. Dus elke cm wort in je kookpot = 0,7l wort

Hiermee kan je ook iets anders doen : als je die 0,7 vermenigvuldigt met de totale hoogte aan de binnenkant van je kookpot, dan weet je het exacte totale volume ervan. Meet tijdens het brouwen vanaf de bovenkant van het wort tot de rand van je ketel en trek dit volume van het totale volume van je kookketel af en je bekomt ook het volume van je wort.

• Meet tijdens het brouwen vanaf de bovenkant van het wort tot de rand van je ketel en trek dit volume van het totale volume van je kookketel af en je bekomt ook het volume van je wort.

Ik doe het net omgekeerd, met een RVS meetlat, die mag in het wort, zeker als die heet is, koud ook, maar dan moet je ze even in het kokende wort gestoken hebben vóór het koelen, maar meten van de bovenkant kan ook, dan tel je de "lege liters" er vanaf. Mijn 70-literketel is 1,603 liter per cm, dus ik hoef het maar om te rekenen hoeveel er in de ketel zit, in onderstaande geval is dat 34,624 liter...

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Maatstreepjes in een kookpot werkt niet, tenzij je die streepjes "ijkt" bij 100 graden. Bedenk dat op elke 20 liter je volume 1 liter afwijkt tussen 20 of 100 graden. (4% krimp/uitzetting).

Hoogte meten en weten wat het volume tot de rand is en simpel even delen wat je meet. Er zijn zelfs handige tools voor voor op de telefoon.

• Volgers van de Queeste,
    De kemel was dat ik de beginwaarde van het SG niet wist en ook niet de te verwachten eindwaarde. Mijne "euro" is pas gevallen toen ik het maatglas en de hydrometer in't oog kreeg... =O
    De gebruikte gist is: Mangrove Jack's - Belgian Tripel M31
    Het gistvat staat nu in de kelder, temperatuur rond de 19°. De gist is bijgevoegd nadat de temperatuur toch onder de 25° was, daarna de kelder in...
    Voor een volgende brouwdag, met wat minder beginnen...en zoals Koen al aangaf, alles opschrijven...
    Het is nog een lange weg, maar we zijn vertrokken...wellicht met vallen en opstaan...
    Alle raad, aanwijzingen en handigheden zijn altijd welkom...
    Met dank voor jullie hulp...
    Wordt vervolgd...
    Geert Yuppie-Sjef

• De kemel was dat ik de beginwaarde van het SG niet wist en ook niet de te verwachten eindwaarde. Mijne "euro" is pas gevallen toen ik het maatglas en de hydrometer in't oog kreeg... =O
    De gebruikte gist is: Mangrove Jack's - Belgian Tripel M31

Dat gaat dan een tripelke worden van om en bij de 12%. Maar daar gaat hij misschien niet geraken want de M31 heeft maar een alcoholtolerantie van 10%🤔

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Geert gefeliciteerd met je tweede 'first solo' :)

1.090, dat wordt een heel stevig biertje.

Dat eerste brouwsel is inderdaad spannend, maar ik vond het toch niet zo spannend als toen de instructeur zei 'ga jij nu maar eens een paar circuitjes alleen vliegen'. ;)

• Buiten de queeste…

Mijn eerste solo vlucht was nog op een K7…de instructeur stapte uit met de woorden: als je vandaag nog wil vliegen zal het alleen zijn…de kabel eraan en ik was weg…was nog nooit zo blij geweest om terug aan de grond te staan…gevolg, instappen en weer weg…

Daarna volgden K6, K13, K8, Jeans, LS4….

Mooie tijden beleefd…

Maar toch begonnen aan het brouw avontuur…

We zullen zien waar dit ons nu brengt…

• Citeer

Eigenlijk een mooie vuistregel die je kan hanteren voor de meeste bieren (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten). 1: Hoofdgisting (4 a 7 dagen) je waterslot volop actief in het begin en de laatste dagen blupt het nog ongeveer elke minuut 2: Eindgisting ( = nagisting) ongeveer 7 dagen, je waterslot valt langzaam stil, je SG zal minstens voor een gewone gist 4 dagen het zelfde moeten blijven, (voor een diastaticus best 7 dagen) Je bier gaat beginnen met de ongewenste stoffen op te ruimen en een beetje te klaren. (Als je overhevelt naar een lagervat dan doe je dat best tijdens de eindgisting, dan is er nog activiteit en gaat de toegevoegde O2 door het overhevelen door de gist opgebruikt worden ipv je bier te oxideren) 3: Uitklaren van je bier, minimum 14 dagen, de laatste sporen van je ongewenste stoffen worden opgeruimd en je bier wordt volledig helder (natuurlijk niet voor witbieren en andere uitzonderingen) In de groot brouwerijen wordt veelal het bier gefiltreerd, wij als hobby brouwers kunnen enkel beroep doen op geduld en een lage temeratuur. 4: Bottelen en nagisting op fles minimum 14 dagen 5: Bierstabilisatie in de fles 14 dagen (je mag natuurlijk al wel een flesje kraken om te proeven) 6: Bier op een frisse plaats opslagen, en vooral drinken. Bier moet niet echt rijpen, je bier maakt een smaak evolutie mee, maar na een maand of 6 gaat je kwaliteit alleen maar achteruit. (de fabeltjes dat je per vol% een maand je bier moet laten rijpen in de fles. dat is de reinste onzin bier moet je vooral drinken)

Volgers van de Queeste,
    Bovenstaande begrijpbare uitleg gevonden op dit forum...
    Vorige zondag, eerste brouwdag, zou ik nu zondag willen overhevelen naar een lagervat. Voorlopig is het waterslot nog vrij actief, maar tegen zondag zal de hoofdvergisting wel op zijn laatste benen lopen.
    Ik kan het lagervat toch op dezelfde temperatuur (19°) houden of moet dit kouder staan...???
    Mijn idee was dat het pas kouder moet een week na het bottelen... :grimacing_face:
    Met dank,
    Geert Yuppie-Sjef

• Vorige zondag, eerste brouwdag, zou ik nu zondag willen overhevelen naar een lagervat. Voorlopig is het waterslot nog vrij actief, maar tegen zondag zal de hoofdvergisting wel op zijn laatste benen lopen.
    Ik kan het lagervat toch op dezelfde temperatuur (19°) houden of moet dit kouder staan...???
    Mijn idee was dat het pas kouder moet een week na het bottelen... :grimacing_face:
    Met dank,
    Geert Yuppie-Sjef

Volgende zondag overhevelen klinkt prima, daarna nog een week of 2 warm conditioneren op dezelfde temperatuur. Daarna eventueel een week lageren: koud wegzetten als dat kan op 2 tot 5°. Dan bottelen en de flesjes enkele weken op kamertemperatuur houden voor de hergisting, daarna pas naar een koele kelder of koelkast.

Zojuist overgeheveld van het één gistvat in het andere en terug in de kelder op 20°. Hier zal het nog veertien dagen rusten voor het de frigo in gaat aan 4°. Ik heb het SG gemeten: 1014, nu zou ik niet weten of dit goed of slecht is...
    Het bier was nog wel troebel...
    Is er nog iemand die een handigheidje weet om een mandfles proper te maken...
    Met dank,
    Geert yuppie-Sjef

• s er nog iemand die een handigheidje weet om een mandfles proper te maken...

1014 zal nog wel zakken, het grootse deel Van de suikers worden bij de hoofdvergisting opgesnoept.

Mandfles? Heb er geen maar zie wel eens een kromme borstel in de brouwwinkels daarmee kom je in de rondingen

https://www.brouwstore.nl/krom…m-voor-5-liter-fles-recht of

Mandflessenborstel gebogen GM
    Gebogen mandflessenborstel met ronde kop, voor het gemakkelijk reinigen van mandflessen van 15 - 34 liter.
    www.brouwstore.nl

Gisteren gebotteld. Eerst de suiker toegevoegd 6 gr/L ipv de opgegeven 7. Beetje voorzichtig zijn...
    Van de uit de frigo komende bier heb ik 24 flesjes (33cl) kunnen vullen...
    Ik had nog een deel in het gistvat, dat ook op een lagere temperatuur (15°) stond...dit heb ik niet durven bottelen, het was nog troebel...misschien had ik hier beter nog wat mee gewacht...
    De SG waarde was nu 1010, komende van 1090, ik weet niet of dit nu goed is...
    De geur was aangenaam, de smaak viel wel mee, alhoewel ik voorzichtig heb geproefd...
    De flesjes staan nu weer in de kelder, op 20°, afgeschermd van alle licht...hier blijven ze veertien dagen en gaan dan weer de frigo in...
    Het is al een hele reis geweest...dank aan allen voor de goede hulp...
    Wordt vervolgd...

• Op 14 dagen is de hergisting misschien wel compleet maar de kans dat je bier al op smaak zal zijn is eerder klein. Als je al het bier al meteen terug koud gaat zetten in de frigo dan ga je het rijpingsproces serieus vertragen (lees: bijna stopzetten). Dat mag naar mijn idee gerust wat langer op kamertemperatuur staan. 😉 Ik weet niet welke gist je gebruikt hebt maar van 1090 naar 1010 lijkt me zeker oké te zijn 😉. Straf biertje!

Toch nog een vraagje en hulp...
    Ons bier zit nu bijna vier weken te hergisten in 33cl flesjes, in een gesloten doos op een constante temperatuur van 17°.
    Zondag gaat het de frigo in op 4° en dit tot 26/11, 27/11 zal alles geproefd worden.
    Mijn vraag: is het nog nuttig de flesjes te "schudden" ...voor ze de frigo ingaan...???
    Met dank
    Wordt vervolgd...
    Hangar 6

• Over dat schudden : zoals iedereen zegt moet je het niet meer doen. Zelf schud ik 1x met de flesjes en dat is de dag na het bottelen om zeker te zijn dat alle bottelsiroop mooi is verdeeld. En volgens mij is dat een onnodige handeling die ik best achterwege zou laten :/ But old habits.... :)

• Ik draai mijn flesjes 2 keer om, eerste keer na een paar dagen op fles, bij hergisting op fles toch, tegendruk gevulde flesjes niet natuurlijk, 2de keer met de kroonkurk er vanaf, zo lopen ze makkelijker leeg.... :smiling_face_with_halo: :grinning_face_with_sweat: :clinking_beer_mugs:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Eigenlijk ook om te controleren of ze goed zijn afgesloten maar ik weet het dat dit geen zin heeft. En natuurlijk draai ik ze ook om om uit te schenken ^^

Enkel bij gushers moet je dat niet doen, ik heb het al eens gehad bij mijn eerste kriek met een blikbrouwsel, het bier hing al aan het plafond nog voor het kurkske eraf was.... :D :D

• wie draait hier eigenlijk wie om en waarom ? Afblijven is de grote kunst ! Je zou voor minder vochtig worden .

Ik zou het omkeren, om wie draait het hier eigenlijk nog...? Nu goed, we gaan ermee stoppen, het wordt hier te serieus, wenen gaan we niet doen hé.... :thinking_face: :face_with_rolling_eyes:

• Ik zou niet weten waarom, ze worden sowieso vochtig door condensatie. Ik draai de flesjes maar 1 keer om, wanneer ik mijn glas ingiet. 😁

Alles hangt af van de timing en hoe je met je flesjes omgaat!!
    Hoeveel tijd geef je de O2 in de head space om in te werken op je bier of om deels opgenomen te worden door de O2 absorberende liner van de kroonkurk?

Als de O2 absorberende moet wachten op condensatie vocht om deze te activeren tov onmiddellijk activeren door even je flesje te draaien als je deze onder het kroonkurk apparaat wegneemt is de keuze snel gemaakt !!

Maar ik ben heel realistisch als ik op mijn bakje bier kroonkurken heb gedaan, deze bak heb afgespoeld om de resten bier aan de buitenzijde van de flesjes en bak te verwijderen zijn alle kroonkurken al wel 10 keer nat geworden door het bier in het flesje. (zo zacht ga ik nu ook niet om met een bak bier)

• Maar ik ben heel realistisch als ik op mijn bakje bier kroonkurken heb gedaan, deze bak heb afgespoeld om de resten bier aan de buitenzijde van de flesjes en bak te verwijderen zijn alle kroonkurken al wel 10 keer nat geworden door het bier in het flesje. (zo zacht ga ik nu ook niet om met een bak bier)

Kroonkurk erop, fles even afvegen met keukenhanddoek want de buitenkant heeft soms een witte waas van het reinigingsproduct, in de bak zetten, bak wegzetten in de warme kamer. Geen enkele kroonkurk die droog kan blijven. :cool:

Zaterdag is de grote dag: ons zelf gebrouwen bier proeven...!!!

Om zeker niet door de mand te vallen heb ik gisteren al een flesje gekraakt...
    Tijdens het openen hoorde ik al een "pppsss" wat mij al een beetje gerust stelde...
    Na het inschenken, voorzichtig, had ik wel wat schuim maar niet overvloedig...

Het bier was helder en de smaak was goed...wel is het een straf trippleke geworden zoals velen onder jullie hier al aangaven...

Bij het walsen in mijn glas kwam er terug schuim op, waarschijnlijk ben ik te voorzichtig geweest bij het inschenken...

Dus op naar de grote dag...

Toch wil ik nu al iederéén danken die via dit forum meegeholpen heeft, dankjewel...

Uiteraard hebben we nog maar een kleine stap gezet...maar het smaakt naar meer...

Ik houd jullie op de hoogte wat die piloten er van vonden...

Wordt vervolgd...

• Tijdens het openen hoorde ik al een "pppsss" wat mij al een beetje gerust stelde...

Nog altijd een beetje bibberen bij het eerste flesje, zelfs na 78 brouwsels. En onlangs had ik er een die nog niet op druk was. Gebotteld vóór de herfstvakantie, en dan een volle week op vakantie geweest, en de temperatuur in het huis was te laag. Dus na twee weken nog geen carbonatie. Dan maar bij mij in de werkkamer gezet, en na twee weken gelukkig wel op druk.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Nog altijd een beetje bibberen bij het eerste flesje, zelfs na 78 brouwsels. En onlangs had ik er een die nog niet op druk was. Gebotteld vóór de herfstvakantie, en dan een volle week op vakantie geweest, en de temperatuur in het huis was te laag. Dus na twee weken nog geen carbonatie. Dan maar bij mij in de werkkamer gezet, en na twee weken gelukkig wel op druk.

Was die met bottelgist gebotteld?
    Ik bottel steeds met de F2 en zet mijn bier tegenwoordig gewoon te nagisten in de garage, Speciaal om tegen een lagere temperatuur (15° a 17°C) te kunnen nagisten op fles. (ik probeer zo kort mogelijk mij bier aan een hoge temperatuur bloot te stellen) En eigenlijk heb ik nog nooit problemen gehad dat er geen druk op staat na 14 dagen.
    (iets met hout en vasthouden)

• Was die met bottelgist gebotteld?
    Ik bottel steeds met de F2 en zet mijn bier tegenwoordig gewoon te nagisten in de garage, Speciaal om tegen een lagere temperatuur (15° a 17°C) te kunnen nagisten op fles. (ik probeer zo kort mogelijk mij bier aan een hoge temperatuur bloot te stellen) En eigenlijk heb ik nog nooit problemen gehad dat er geen druk op staat na 14 dagen.
    (iets met hout en vasthouden)

Ja, maar ik gebruik wel CBC-1. Volgens de data sheet is die ook geschikt vanaf 15°, had toch wel wat meer tijd nodig.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.