Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Eens komt de dag dat je beseft dat je toch eens iets fatsoenlijk moet doen...
    Jaren hebben we rond gevlogen met zweefvliegtuigen, tot men ons dropte in Hangar 6, een organisatie die instaat voor alle onderhoud van voertuigen, het plein en de gebouwen. Elke zaterdagmorgen zijn we paraat, die ook steevast begint met lekkere koffie plus een hartigheid...en die s'avonds wordt afgesloten met een goede pint.
    Wanneer er wat minder werk is, bezochten we al eens een brouwerij, zo zijn we al in Kerkom, Wilderen, Houthalen en uiteraard Diest geweest...
    Zo ook, tussen pot en pint, ontstond het idee om zelf eens te proberen bier te brouwen...
    Ik heb het internet afgezocht, ben hier terecht gekomen...hier lijk ik wel op de juiste plaats te zijn beland...
    Ons doel is om volgend jaar tegen de Fly-In, midden augustus 2022 een "eigen" bier te kunnen voorstellen...
    Eind augustus gaan we materiaal halen, Brouwland, en het moet elektrisch zijn, verboden open vuren op het vliegveld...
    Zo vrienden, het woord collega's durf ik nog niet uit te spreken, als jullie al kunnen helpen bij de aankoop van materiaal, ik lees het graag...alle hulp is welkom...en opgeven staat niet in ons handboek.
    Wij hadden in gedachte de Brewferm superior starter kit electrisch
    Alvast dank voor diegenen die ons op weg helpen naar Hangar 6 bier...
    &tiny=1

• Welkom Geert.

Er staat een heel forum vol adviezen. En nee ik wil je niet met een kluitje in de lucht sturen ;)

Hangt ook van je budget af? Een Grainfather is mooi, en duur rond de 750 euro.

Een arsegan easy brew 30 349 euro. Ik zelf brouw met 2 ketels op inductie.

En het hangt af welke volumes, de arsegan 30 kan ongeveer 22 liter bier in je gistvat produceren met jouw hulp.

• Hé Koen,
    Graag willen we op je voorstel ingaan...en eens komen kijken of wij wel "gelost" kunnen worden in deze discipline...
    Als nieuweling op dit interessante forum weet ik wel niet hoe we kunnen afspreken zonder onze GDPR te grabbel te gooien...

Maar, je bent steeds welkom in Hangar 6, elke zaterdag open vanaf 09.00 uur, de hangar tegenover het vliegveld, naast de nieuwe hangar...onze vlaggenmast wijst je de weg...
    Met dank, Koen

• Official Post

Ik heb het internet afgezocht, ben hier terecht gekomen...hier lijk ik wel op de juiste plaats te zijn beland...

Welkom op het forum en bedankt voor het compliment :thumbup:

Wij hadden in gedachte de Brewferm superior starter kit electrisch

Als ik jou was zou ik eerst eens gaan meekijken bij een brouwer. Ik neem aan dat jullie in die hangar allemaal handige kerels (en kerelinnen) zijn die wel wat zelf kunnen maken zoals dompelkoelers en hevelfilters. En dan kan je een brouwerijtje bouwen naar jullie wensen en niet naar het commerciële inzicht van een leverancier ;)

• Welkom Geert!

Ikzelf heb ooit mijn theorielessen zweefvliegen gedaan in Weelde, en ik heb gevlogen in Axel. Prachtige hobby, maar enorm tijdrovend, waardoor ik ben moeten stoppen, en ik denk dat ik binnen korte tijd ULM zal beginnen vliegen aangezien dit minder tijdrovend is. (voor elk halfuur dat ik in de lucht was, was ik wel 3 uur aan het tiplopen)

Wat je vraag om hulp naar materiaal betreft, denk ik dat we meer informatie nodig hebben voordat er juiste adviezen kunnen komen.

De belangrijkste vragen zijn volgens mij: wat is het budget, en wat is de hoeveelheid bier die jullie willen brouwen, en hoe gemakkelijk of moeilijk willen jullie het jezelf maken.

Een duurdere ketel zorgt niet zozeer voor beter bier, wel voor meer gebruiksgemak, naar ik begreep.

Ik kan je inderdaad als tip geven om eens te gaan meekijken bij een andere brouwer. Wel best iemand met een "normaal" systeem. Toen ik mijn eerste stapjes in het brouwen zette, mocht ik eens gaan meekijken bij een amateurbrouwer. Hij bleek een enorm indrukwekkende en dure installatie te hebben. Dit was schitterend om te zien, maar ik kon er niet veel leren, aangezien ik zelf nooit dergelijke installatie zou hebben.

• Dank aan iederéén om ons in de juiste richting te sturen...
    Ik heb een mooie uitnodiging gekregen van Koen, om met hem een brouwdag mee te beleven...en dit op tien minuten van onze Hangar...onze eerste stap...
    Voor Benja83 vind ik het spijtig dat je stopte, het is een schitterende sport, maar inderdaad tijdrovend...veel succes met je ULM...!!! Kom dan maar eens af naar Schaffen...(wel PPR)
    Geert

• Volgers van de Queeste, collega's, helpende vrienden,
    De boeken Bierbrouwen voor dummies, verander water in bier en zelf bier brouwen zijn gelezen. Sommige passages heb ik al wel drie keer gelezen, zelfs al één keer onderste boven, doch er zijn nog wat vragen...voornamelijk met temperaturen bij de vergisting...dus, één dezer dagen ben ik hier terug...
    Ons materiaal is aangekomen, drie dozen, hopelijk met alles erin...
    Ook hebben we een moutpakket bijbesteld, zodat de eerste keer alles een beetje voorgekauwd is, en we ons kunnen concentreren op de nodige handelingen en ook de installatie leren kennen...
    Voor dit weekend wordt er goed (zaterdag) en heel goed (zondag) weer voorspelt om te vliegen, als om half negen de zwevers buiten worden gezet zijn wij er natuurlijk ook bij...
    We denken onze eerste brouwdag te houden op 12 september...(als ik dat zo al mag noemen)
    Tenzij we jullie niet bestoken met vragen, houd ik jullie verder op de hoogte van onze vorderingen...
    Tevens dank aan Koen voor zijn uitnodiging...
    Wordt vervolgd...
    Geert Yuppie-Sjef

• Official Post

Tenzij we jullie niet bestoken met vragen, houd ik jullie verder op de hoogte van onze vorderingen...

Je zeker niet inhouden, je krijgt vast een snel antwoord.

Wat die boeken betreft : op de duur lijken ze allemaal op elkaar en staat er weinig nieuws in. Zelf ben ik fan van het boek "How To Brew" maar dat is in het Engels natuurlijk.

• Inderdaad van John Palmer. Het mooie aan zijn boek is dat je zowel uitleg krijgt over extract en volmout brouwen. En het deel over het maken van een maischton is zeker interessant voor wie ook met een cooler aan de slag wil.

Wat ik ook interessant vindt aan zijn boek is de uitgebreide bespreking van hoe je alles kunt berekenen, en zijn uitleg over waterbehandeling is erg goed. Die twee onderwerpen gaat hij veel verder op in dan in de andere genoemde boeken.

Inderdaad een aanrader.

• Volgers van de Queeste,
    Zondag 12/9 gaan we ons eerste bier brouwen...
    Maar...we hebben nog een vraag...
    We denken dat we tot aan de vergisting kunnen geraken en hier botsen we al op een muur...!!!
    We kunnen vergisten op 25°, 22° en 20°. Kouder zou ook nog kunnen, maar dit heb ik nog niet gemeten. Echter, ik lees dat de vergisting ook warmte produceert, en vermits de temperatuur constant moet blijven...moeten wij daar rekening mee houden of toch de temperatuur in het gistvat in't oog houden...?
    Alvast met dank voor de hulp en raad...
    Wordt vervolgd...

• Als je automatisch kunt regelen op de temperatuur van het te vergisten wort is het goed. Ik weet niet welke gist je gaat gebruiken, maar normaal is 20 graden al goed, of net iets te hoog. Staat als het goed is op de gist verpakking. Begin op de lage waarde.

• Ik raad aan om te vergisten tegen de ondergrens van de gist. Het zal vanzelf een aantal graden warmer worden in je gistvat 😉.

• Jazeker, beste lectuur voor een beginnende brouwer...

Lekker bij de boeken blijven die je opsomde, bovenstaande zijn interessante boeken maar zeker niet voor een beginnende brouwer die de basisbeginselen nog moet uitzoeken.

Eens, maar mocht je toch erg geïnteresseerd zijn, ren dan niet meteen naar de boekenwinkel :no_pedestrians: , kijk eerst even hier: hier dus! Site waar echt enorm veel literatuur en boeken over brouwen te vinden zijn, de meeste daarvan zijn gratis na registratie te downloaden

Het boek over Gist van Chris White kun je daar ook vinden :grinning_face_with_big_eyes:

Succes!

• Volgers van de Queeste,
    De eerste trouwdag is achter de rug. Ik gans niet zeggen dat het mij bloed, zweet en tranen gekost heeft maar het was er toch dicht bij...
    Het was gisteren nog goed vliegweer, dus mijn compagnons hingen in de lucht...
    Eerst alles klaar gezet...en begonnen met het beslag water op te warmen...de schrootmolen op de emmer en schroten maar...hier liep het al fout, de walsen stonden te ver uit elkaar...dus, gooi nooit dat bakske vol voor je de walsen hebt ingesteld en nagekeken...
    Ondertussen was ik aan de 50°, dus het moet kon in het beslagwater...tweede probleem, wanneer alles in de kookketel zat stond dit nog op 1 cm van de rand...heel voorzichtig roeren dus...
    De temperaturen van het brouwschema gevolg, alleen kwam ik halfweg steeds twee hoger uit...
    Daarna voorzichtig alles voorzichtig in de filteremmer, alles wat laten bezinken en filteren, voor het spoelen stond op de brouwfische: spoelen tot 24 L wort...!!!??? Heel handig als op de kookketel geen maat aanduiding zit...
    Het spoelen ging vrij goed, alleen bij de laatste liter was ik iets te laat, voorzichtig deze liter bijgevuld en toen zag ik dat water, net als ik, de gemakkelijkste weg zoekt...denk dat ik bij deze liter niet veel meer gespoeld heb...
    Daarna het koken, de hoppen en suiker op de juiste tijden erbij gedaan, maar toch twee keer over gekookt, gelukkig was ik er op tijd bij en zijn ergere rampen voorkomen...
    Het wort met de dompelkoeler afgekoeld tot 30°, daarna overgeheveld naar een gistvat, de gist erbij, waterslot erop en op 19° in een donkere plaats...
    Tot gisteravond was er geen beweging te zien in het vat, noch in het waterslot...
    Maar...deze avond is het waterslot meer dan actief en zie ik al een schuimlaag, dus...nu is het de moment om overal af te blijven...
    De sg waarden, die ik al bijna vergeten was te meten:
    Sg 1060 na filteren
    Sg 1090 juist voor overhevelen naar gistvat...
    Ik heb het gevoel dat ik hier een kemel heb geschoten...
    Tot zover "de eerste keer"...
    En nu wachten op Mijnheer Vergisting...
    Vrienden, als er op en/of aanmerkingen zijn, alstublieft laat ze horen, ik ben hier om bij te leren...en nooit te oud om te leren...
    Alvast dank voor jullie hulp...
    Geert Yuppie-Sjef

• Geert. Gefeliciteerd met de eerste keer.

Die is als ik terug kijk naar mijn eerste brouwdag niet veel anders gelopen, problemen heb je snel opgelost zie ik. Complimenten. In het begin denk en doe je teveel, je moet er nog in groeien.

Komt goed. Zeker weten. En er broeit iets lekkers wat je niet makkelijk zult vergeten

Je eerste bier 🍺 :)

De volgende batch een grotere ketel of een kleinere batch cq hoeveelheid brouwen.

De maischketel en de kookketel moeten groot genoeg zijn, liefst inderdaad met maat aanduiding.

Gebruik je 1 ketel? En heb je een brouw programma gebruikt wat je helpt bij het bepalen van de hoeveelheid water en hoeveelheid mout en water in liters?

• De eerste trouwdag is achter de rug.

Een mooie dag, daarna wordt het alleen maar erger. 😉

Gelukkig is het met brouwen anders: het gaat altijd beter en beter.

Werk je met een brouwprogramma? Goed dat je notities neemt, die kan je vergelijken met wat je software voorspelt. Zo kan je na een aantal keren je recepten finetunen.

Noteer niet alleen het SG op elk moment van je brouwproces, maar ook je verliezen: Hoeveel blijft er achter na het maischen? Hoeveel liters kook je weg? Hoeveel verlies na het koken?

• Als bij vele dingen oefening baart kunst ... of in dit geval bier ;)

Je allereerste brouwdag is altijd een beetje zoeken maar je zal zien dat het na een keer of 3 - 4 beter wordt en je meer structuur in je handelingen gaat hebben. Vind dat je al bij al een redelijk geslaagde brouwdag gehad hebt.

En nu wachten .... wachten ... wachten .... :drinken:

:clinking_beer_mugs: Bier zonder alcohol is als een beha aan de waslijn, het beste is eruit :clinking_beer_mugs:

• En als je geen maataanduiding hebt op de ketel neem een lat in hout of als je er één hebt in inox , doe water per liter in de ketel steek de lat er in en zet een streepje (misschien je eerste streepje op 5 of 10 liter) dan weet je aan hoeveel liter je zit als je aan het brouwen bent

De fouten die je maakt zal je snel zelf ondervinden dat je anders had moeten handelen zoals het schroten , nu weet je al voor de volgende keer dat je eerst een test moet doen voor de grofheid van de mout te bepalen

• wort met de dompelkoeler afgekoeld tot 30°, daarna overgeheveld naar een gistvat, de gist erbij, waterslot erop en op 19° in een donkere plaats...

Heb je maar gekoeld tot 30° en dan de gist erbij? Welke gist was het?

Sg 1090 juist voor overhevelen naar gistvat...
    Ik heb het gevoel dat ik hier een kemel heb geschoten...

Was dat de kemel?

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier: