Bottelgist of gewone gist

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste Brouw Collega's

ik heb een een vraag Over het gebruik van bottelgist of niet.

Mijn brouwsels komen normaliter uit op ongeveer 25 liter na koken.

Ik gebruik over het algemeen korrelgist om te vergisten. Meestal 2 zakjes van 11,5 gr.

Wanneer ik ga bottelen gebruik ik ong. 1 gram F2.

Dat zakje ligt nu al een paar maanden inde koelkast... mooi afgesloten.

Nu dacht ik het volgende...kan ik niet gewoon wat minder (bijv. 2 gr) gistkorrels tijdens de vergisting toevoegen en deze in plaats van de F2 bottelgist toevoegen......:thinking_face:

Gaat dat lukken of ga ik een drama creëeren ?

Iemand dit al een geprobeerd?:face_with_monocle:

• Dat moet idd lukken, maar ik zou die korrelgist wel sowieso hydrateren vooraleer je ze toevoegt bij het bottelen.
    Zelf gebruik ik maar 0,7g van F2 op 25 liter en dat lukt ook al prima hoor dus je hebt er niet zoveel van nodig.
    Het voordeel van een bottelgist zoals de F2 is dat het bezinksel mooi aan het flesje blijft plakken en dus niet mee in je glas gaat bij het inschenken. Als je niet met je flesje schudt weliswaar. Het is maar wat je zelf wenst natuurlijk. :winking_face:

Trouwens als je niet abnormaal lang wacht met bottelen hoef je zelfs helemaal geen extra gist toe te voegen en gaat de hergisting op fles door met de actieve gist die nog in je bier zit. Als er minder actieve gistcellen over hebt zal het natuurlijk wel iets langer duren.

• Als je niet cold crashed/klaart heb je geen bottelgist nodig in principe. Beetje gist van het vat mee nemen in het bottelvat werkt goed. Voordeel van bottelgist is dat het heel erg goed neer slaat. Ik gebruik geen bottelgist bij wit en weizen. Bij de rest wel (na klaren). Ook F2, 0,2g/10L.

Nadeel van je originele gist is dat het misschien slecht uitvlokt

• Als je niet cold crashed/klaart heb je geen bottelgist nodig in principe. Beetje gist van het vat mee nemen in het bottelvat werkt goed. Voordeel van bottelgist is dat het heel erg goed neer slaat. Ik gebruik geen bottelgist bij wit en weizen. Bij de rest wel (na klaren). Ook F2, 0,2g/10L.

Nadeel van je originele gist is dat het misschien slecht uitvlokt

je mag de voordelen van het gebruik van bottelgist niet onderschatten, het kan met de achtergebleven gist maar dit is zondermeer sub optimaal.

• Is echt geen moeite om bottelgist te gebruiken en het heeft alleen maar voordelen, je bent zeker van een hergisting op fles en ook van de opruiming van de Diacetyl, snap niet echt waarom er zoveel geen bottelgist/startertje willen gebruiken bij het bottelen, doch ieder zijn ding natuurlijk....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Hoi allemaal en bedankt voor de reacties!

Vandaag een wit bier brouwen het is toch geen weer om andere dingen te doen. Ik begrijp dat er voordelen aan het gebruik van bottelgist zitten ....

Ik gebruik Mangrove Jack Bavarian Wheat Yeast voor de vergisting ( 2 zakjes op 25 liter)

Bij het bottelen zal ik F2 bottelgist toevoegen, maar wel minder dan de 1 gram die ik tot nu toe gebruikt heb op 25 liter. Eens kijken wat het effect daarvan zal zijn op de smaak; en ik weet dat die mooi naar de bodem van de fles gaat en plakt.

Het ging mij niet om de moeite en de kosten, zo duur is het allemaal niet...maar ik was vooral benieuwd. :thinking_face: er leiden altijd meerdere wegen naar Rome en goed bier:beer_mug:

• Official Post

Dat zakje ligt nu al een paar maanden inde koelkast... mooi afgesloten.

Gewoon gebruiken. Ik gebruik een pakje CBC gist dat al sinds vorig jaar open is. Ligt goed afgesloten in mijn koelkast en de bottelgist werkt nog steeds. Met een zakje van 11g kan je makkelijk 10 brouwsels bottelen. Maar wat van je hoofdgist overhouden kan ook, alleen ga je die dan ook open bewaren gedurende een aantal weken hé? Dus komt het neer op hetzelfde.