Koelen van de wort en gistvat met Peltier elementen?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik zit er aan te denken om de koeling van mijn brouwerij in wording met Peltier elementen te doen. Op aliexpress zijn complete units te koop met koel blokken en waterkoeling. De wort afkoelen zou dan met een reguliere koeler gedaan kunnen waar koelvloeistof doorheen loopt en de fermentatie kast zou lucht of water gekoeld kunnen. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoeveel elementen zouden er bijvoorbeeld nodig zijn om de wort niet slechts te traag af te koelen?

• Zelf heb ik geen ervaring met Peltier elementen maar ik was daar wel al eens een interessant filmpje van tegengekomen.

Maar of het met die modules zou lukken daar heb ik mijn twijfels over? Je kan in ieder geval zoals Walter al heeft gezegd het eerst eens proberen met Kokend water.

Het idee lijkt me misschien ook toepasbaar om de temperatuur van je wort in je gistvat te controleren omdat je er zowel mee kan opwarmen als afkoelen gewoon door de stroomrichting te keren.:thinking_face:

Maar zoals in een ander onderwerp al uitgebreid is besproken moet je sinds 1 juli opletten als je dingen besteld bij Ali want er kunnen nog extra kosten worden aangerekend door de lokale Post.

• Als je je gistkast in een tuinhuis hebt staan dan zijn die pelterelementen niet van nut volgens mij. Die kunnen maar een bepaald aantal graden koelen aan de hand van je omgevingstemperatuur.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Als je je gistkast in een tuinhuis hebt staan dan zijn die pelterelementen niet van nut volgens mij. Die kunnen maar een bepaald aantal graden koelen aan de hand van je omgevingstemperatuur.

Misschien heb je wel gelijk maar in het filmpje waar ik naar verwees doet de man op een gegeven moment waterdruppels bevriezen met één enkel Peltier element van ongeveer 3 op 3 cm in een omgevingstemperatuur van ongeveer 20°C.

• Misschien heb je wel gelijk maar in het filmpje waar ik naar verwees doet de man op een gegeven moment waterdruppels bevriezen met één enkel Peltier element van ongeveer 3 op 3 cm in een omgevingstemperatuur van ongeveer 20°C.

Kan zijn hoor dat er nieuwe verbeterde producten op de markt zijn.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Een paar waterdruppels bevriezen is niet zo moeilijk en niet te vergelijken met 20 liter hevig vergistend wort. Dat kan prima met peltier elementen, als je er een stuk of 10 tot 100 gaat gebruiken. Niet aan beginnen, te weinig capaciteit en vreet stroom.

• Die elementjes zijn 65 W. Om het voorbeeld van brouwerwaldonk te gebruiken : 45 liter van 100 naar 25°C in 20 minuten vraagt een kleine 12 Kw koelvermogen. ALs je dat element met 100 % renedement zou kunnen gebruiken heb je er daarvoor dus 185 nodig.

Om een gisttank met hetzelfde volume te coldcrashen ( neem 18°C naar 4°C ) in 24 uur heb je daarentegen slechts 45 watt nodig. ( wel wat kort door de bocht : dit is uitgaande van perfecte isolatie en 100 % koelrendement ). Dit scenario is niet zo onrealistisch. Het werkt trouwens zo op sommige van die gekoelde frigoboxen op 12 V.

Hier staat een handige calculator waar je een en ander mee in perspectief kan zetten : https://www.watlow.com/resourc…-tools/wattage-calculator

Ik vraag me wel af wat er het meest rendabel is : peltier of een compressor koeler.

• Wel ik heb hier zo’n koelbox en die koelt maar zo’n 18° tegenover de omgevingstemperatuur. Dus eigenlijk waardeloos bij een hittegolf en zeker als hij in de auto staat.

• Wel ik heb hier zo’n koelbox en die koelt maar zo’n 18° tegenover de omgevingstemperatuur. Dus eigenlijk waardeloos bij een hittegolf en zeker als hij in de auto staat.

Zoals je aangeeft : blijkbaar zijn er al betere dingen op de markt ondertussen, ik was er mij tot dit draadje ook niet van bewust. Het element uit het hierboven aangehaalde filmpje heeft een Delta T van 60 °C, en varianten tot 224 W. Ik vermoed dat het uit meerdere lagen bestaat, maar het lijkt plots wel interessant voor koelen en warmen met hetzelfde element

• Zoals je aangeeft : blijkbaar zijn er al betere dingen op de markt ondertussen, ik was er mij tot dit draadje ook niet van bewust. Het element uit het hierboven aangehaalde filmpje heeft een Delta T van 60 °C, en varianten tot 224 W. Ik vermoed dat het uit meerdere lagen bestaat, maar het lijkt plots wel interessant voor koelen en warmen met hetzelfde element

Inderdaad. Ik herinner mij dat vroeger die dingen zelfs maar tot maximum 10°C konden koelen tegenover de omgevingstemperatuur. . Maar toen konden waarschijnlijk de dieren nog spreken. 😉

• Peltier elementen hebben één voordeel en twee nadelen:

Voordeel: ze zijn goedkoop, veel goedkoper dan koelunits op basis van een compressor.

Nadelen zijn hier al genoemd: ze koelen maar een beperkt aantal graden onder de omgevingstemperatuur, en ze hebben een heel laag rendement oftewel ze verbruiken relatief veel stroom.

Zulke dingen zijn ideaal:

https://www.georgekniest.nl/ar…classic-compact-ge80.html

Maar ja de prijs. Misschien dat iets dergelijks op Ali voor een gunstigere prijs te vinden is?

• Official Post

Elektriciteit en stromend water jagen me altijd wat schrik aan. En volgens mij is het ook niet nodig. Wat je nodig hebt om efficient te koelen is koud water en een voldoende grote dompel/platenkoeler. De dompel/platenkoeler heb je vast al en dus moeten we naar het koud water kijken.

Als je met kraantjeswater werkt, dan zou je een warmtewisselaar tussen je kraan en je koeler kunnen plaatsen. Deze wisselaar koel je met ijswater. Bijgevolg is je koelwater ook een stuk kouder.

Voor mijn distilleerinstallatie werk ik met een groot watervat (je koelt immers uren, geen minuten) waarin ik om het kwartier een blok ijs in gooi. Dit water pomp ik gewoon door de condenser. Verbazingwekkend hoe lang het koud blijft. Misschien kan je zoiets toepassen?

• Die koeldingen voor jachten zijn mooi, modulair en veel te duur voor wat het is. Ik heb er ook al naar gekeken. Een bedrijf hier in de haven verkoopt die ook.

Dan kun je voor die prijs een mooie nieuwe koelkast klasse AAA aanschaffen.