Volume in gistvat vergroten

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Met mijn installatie krijg ik telkens zo'n 15L in mijn CCT (27L). Ik zou willen gaan naar 20L echter zonder nieuwe investeringen te moeten doen.

Kan ik de 15L aanlengen naar 20L en zo ja, hoe (gewoon water, suikerwater, ...) en met wat moet ik dan zowat overal rekening mee houden in mijn berekeningen (dichtheid, bitterheid, ...). Kan Brewfather helpen?

Tony

Iedereen moet ergens in geloven. Ik geloof dat ik nog een biertje neem :clinking_beer_mugs:

• Een hoog percentage bier brouwen en dan aanvullen met afgekoeld kookwater.

In Brewfather staat een veld met gistvat aanvullen met water als ik me goed herinner.

Maar slag om de arm, de experts hier weten wellicht betere raad

• In brewfather weet ik niet hoe het werkt maar met brouwhulp wel. Je maakt gewoon het recept voor bv 20L. Dan breng je het volume omlaag bv 16L met het vinkje aanpassen uit. Je brouwt dan een te zwaar hoppig bier maar aanvullen tot 20L na koelen kom je weer goed uit. Het is wel aan het “randje” want bv bitterheid afgifte is wel afhankelijk van de hop concentratie tijdens koken. Ik pas het regelmatig toe voor mijn lagers(pils) om de opbrengst te vergroten maar blijf binnen 20% wort concentratie verhoging voor lager/kolsch/alt. Voor zwaardere bieren weet ik echt niet of dat ook zo werkt

• Volume kookketel. Misschien mij toch gewoon een grotere aanschaffen :thinking_face:

Kan, of tijdens het spoelen een deel in een andere pan opvangen en beginnen met koken in twee pannen. Zodra het past giet je het over in de grote pan. Zo deed ik het wel eens als ik iets meer had als wat er in paste.
    Hop en kruiden doe je dan alleen in de grootste pan.
    Maar een iets grotere pan aanschaffen is wel zo makkelijk.

• Je maakt gewoon het recept voor bv 20L. Dan breng je het volume omlaag bv 16L met het vinkje aanpassen uit.

Die optie heb je in Brewfather ook als je het batchvolume in je apparatuurprofiel aanpast dan krijg je de vraag 'Wil je het recept schalen? Kies dan voor 'Nee'.

Wat ik me dan wel afvraag is welk water gebruik je om aan te vullen in je gistvat? Demi of kraantjeswater en pas je dan ook de PH aan?

• Die optie heb je in Brewfather ook als je het batchvolume in je apparatuurprofiel aanpast dan krijg je de vraag 'Wil je het recept schalen? Kies dan voor 'Nee'.

Wat ik me dan wel afvraag is welk water gebruik je om aan te vullen in je gistvat? Demi of kraantjeswater en pas je dan ook de PH aan?

Dank voor de tip:thumbs_up:.

Methode is hier nogal aan verandering onderhevig. De laatste keer brouwzouten berekend op het totaal eind volume en alles in het maisch water. Het water om aan te vullen is dan gelijk aan het water waarmee begonnen (demi/kraanwater) en op pH gebracht. Voorheen maakte ik meer maischwater (met zouten en op pH) aan en tapte het gewenste gedeelte af om later het gistvat aan te vullen. Maar dan staat het water vrij lang in een apart vat (kans op infectie wellicht) en de pH van de wort is nu wat lager sinds ik vrij zuur spoel