Eerste keer koudhoppen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

  • Dag Dames,


    Ben terug van (te lang) weggeweest. Alles goed hier? :slightly_smiling_face:


    Brouwketels hebben door omstandigheden veel te lang droog gestaan. Tijd voor een nieuw brouwsel binnen een paar dagen.

    Ik denk aan een IPA en ik wil voor de eerste keer een poging doen om te koudhoppen. Ik wil dat doen met Citra en Challenger die ik hier nog op voorraad heb (pellets). Lijkt jullie dat een OK combinatie? Qua dosering dacht ik aan 3g/liter wort.


    Ik zou vergisten met een Mangrove M47. Hoe koudhop ik dan het best? Ik keil die pellets na 5 dagen vergisten gewoon in de CCT, en laat die na nog eens 5 dagen af met de gist? Ik heb al ergens gelezen dat ik mij geen zorgen hoef te maken voor infectie of oxidatie. Klopt dat?


    Tony

  • Dames? Hallo maagdelijkheid...

    Ik stel voor dat de brouwers met een cct reageren. 😉 Ik vergist in pet (niet in mijn klak) en heb geen ervaring met challenger of Mangrove M47.


    Dryhop op het einde van de hoofdgisting, een dag of 5. Met pellets weinig oxidatie, eventueel wat ascorbinezuur toevoegen. Infectie is geen probleem tenzij je de hop bewaart in een oude onderbroek van je schoonmoeder. 😜

  • Kans op infectie inderdaad niet. Kans op oxidatie wel.


    Hoe vroeger in de vergisting je dry hopt, hoe kleiner de kans op oxidatie in principe omdat u gist nog actief is. Maar als u gist actief is heb je meer volatiele stoffen die eventueel door het waterslot buiten gaan.


    Je kan de techniek van Walter toepassen en een klontje suiker met u dry hop toevoegen. Dan is er al minder kans op oxidatie.


    Ik gooi mijn pellets los er in en tap ze gewoon af met trub. Ik flush mijn dry hop ook met CO2 maar dan moet je al een extra stuk aan u CCT zetten met tri clamps. Vroeger deed ik het ook gewoon zonder en geen problemen gehad.


    Ooit ook in een hop sok ze na 5 dagen terug er uit gehaald. Welke optie de beste is🤷


    Als je op het einde van u vergisting zit en al op lagere temperaturen lijkt mij gewoon aftappen met de trub het makkelijkst. Dan zakt de hop al wel mee uit.


    3g/l is ok, niet overdreven hoppig maar geeft normaal wel enige fruitigheid. Challenger heb ik ook nog niet gebruikt

  • Dit ook eens lezen , is wel engels


    The Right Time

    The right time to add the hops to the fermenter is just as the fermentation starts to slow down. This is usually apparent by the head (or kraeusen) starting to diminish, which usually coincides with a decreased bubbling in the airlock. Typically this will be three to four days after fermentation has begun. If you use a single-stage fermenter, just add the hops. If you use a secondary fermenter, rack the beer now and add the dry hops to the secondary.

    The wrong time to add the hops is at the very beginning of fermentation, or close to it. Hops are not a sterile product and putting them in too early can cause a contamination in your beer.

    If you wait for the right time, several factors are at work in your favor. The beer’s pH will have fallen to the point where the organisms on the hops can’t survive, and the alcohol now present also serves to kill them. You also have a healthy yeast population in your beer, and this yeast will tend to starve out the other organisms. There is no risk of contamination from dry hopping if you do it at the right time.

    The final good reason for waiting is that during the initial stages of fermentation large quantities of CO2 are being generated, and this will scrub the hop aroma right out of your beer.



    Pellets or Whole Hops?

    How you dry hop depends on what type of hops you are using (pellets or whole), and where you are dry hopping (keg or fermenter).

    As far as dry hopping is concerned, there are some major differences between using pellets and whole hops. Pellets initially float on the surface but eventually settle to the bottom. Whole hops float on the surface nearly all the time.

    The hop oils are contained in the hops’ lupulin glands. These have been ruptured in pellets but are largely intact in whole hops. All of the hop oils are available to get into the beer almost immediately with pellets and may take a week or two to get a decent amount of oils released when using whole hops.

    One note about pellets: Sometimes adding pellets can appear to kick fermentation into a higher gear for a while. While this is sometimes a consequence of rousing the yeast when stirring in the pellets, it is most likely just CO2 being released. The pellet particles become thousands of bubble nucleation points and cause lots of CO2 to come out of solution. So be prepared for this!

  • Zijn we niet een beetje té paniekerig over infectie´s/ oxidatie?

    Na de hoofdgisting gaat mijn cct open hoppellets er in, gistvat weer toe en 4 a 5 dagen later tap ik af voor de eerste keer en komen de hoppellets die verandert zijn in gruis mee met de gist , ik doe geen speciallekes en nog geen slecht bier er aan overgehouden

  • Heb verleden week een artikel gelezen dat het bier langer zijn aroma's zou bewaren bij een hopstand in plaats van koud hoppen

    De enige keer dat ik koud hoppen heb toegepast was in een witbier en dit heb ik toevallig een paar dagen terug nog eens gedronken. Het was gebotteld ergens in september 2020 en ik vond de smaak toch nog net hetzelfde. Maar misschien bedoelen ze op een nog langere periode? Mocht je het artikel terugvinden mag je het altijd posten :thumbs_up:

  • Het artikel staat ergen in Brew Your Own , maar dit deel van een artikel vind ik ook interessant



    Dry Hop Considerations

    Another factor to consider is how to handle dry hopping your hop-forward beers if you employ an extended hop stand. Rock Bottom Restaurant & Brewery performed an extensive study on hop stands and dry hopping under the guidance of the Portland, Oregon brewmaster at the time Van Havig, (now of Gigantic Brewing Co., Portland, Oregon). The study was published by the Master Brewers Association of the Americas Technical Quarterly and considered beers that were hopped in four different ways, short hop stand (50 minutes) and no dry hops, long hop stand (80 minutes) and no dry hops, no hop stand and just dry hops and finally half the hops in hop stand (80 minutes) and half the hops for dry hopping. Beers produced using exclusively hop stands and the beers produced using exclusively dry hops will both result in well-developed hop characteristics, but there were some nuances. The long hop stand developed more hop flavor and aroma than the short hop stand indicating that essential oils were still soaking into the wort after 50 minutes. The exclusively dry hopped beer received its best marks in the aroma department, higher than the hop stand beers, but scored lower for its hop flavor. The beers where only half of the hops were added for the hop stand and half were added for aroma ended up scoring high in both departments. Havig’s study also showed that adding 1 lb./bbl (0.45 kg/bbl) Amarillo® dry hops produced the same amount of hop aroma as ½ lb./bbl (0.23 kg/bbl), indicating diminishing returns at higher dry hop rates.

    So if you are just giving this technique a try, here is what I would suggest based on the study’s findings. Take all the hops you plan to add for late addition hops and dry hops and cut them in half. Add half at knockout and the second half as a dry hop addition. Again, don’t feel the need to go overboard with these additions.

    If you are interested in using this technique in your brewhouse, I have included three recipes I have used with great success to craft some of the best beers that have graced my kegerator. I assumed 10% hop utilization rates for the hops added for the hop stand. My next test will be of an extended spice stand . . . if it works for hops, why not my next winter warmer? Happy Brewing!

  • Nou…. Hier geen CCT:upside_down_face: maar toch ff een reactie. 3g/l is wel aan de matige kant. Zelf zit ik al snel aan de 6 a 7 g/l koudhop. Challenger heb ik nog niet gebruikt als koudhop. Misschien cascade of amarillo?

    Ik gebruik een hopspider, drop die in het vat na de hoofdgisting en die trek het er uit (omhoog) na een dag of 5. Onlangs tijdens de hoofdgisting de hopspider er in gedaan maar dat was geen heftig succes (veel gasontwikkeling en blow off).

    • Official Post

    Waarom zou je koudhoppen met heet water? Dat is zoiets als warme chocolademelk met ijsblokjes.

    Het hete water zou de enzymen deactiveren die voor de hop creep zorgen. Ik veronderstel dat je het dan laat afkoelen voor je het bij je bier voegt. Het is maar iets dat ik heb gelezen zelle, ik heb het zelf nog niet toegepast. Ik ben tegenwoordig meer fan van whirlpoolen.

  • Dat zou best kunnen, maar ik denk dat je dan ook al wat smaak eruit haalt.

    Vooral ook veel bitterheid ga je er uit halen als je er heet water over giet, en je gaat de vluchtige smaken (40 a 80% van het hop aroma) verliezen.

    Om hopcreep tegen te gaan moet je vooral: Koud dryhoppen (<10°C) met een korte contact tijd (1dag is al voldoende!!), je bier na het dryhoppen terug op een Ph van 4.3 brengen.
    En vooral je gedryhopt bier gewoon in de koeling bewaren!!!
    (Heb onder mijn verlof het boek van Scott Janish eindelijk eens grondig gelezen en ben weer wat wijzer geworden :upside_down_face:)

  • Het hete water zou de enzymen deactiveren die voor de hop creep zorgen. Ik veronderstel dat je het dan laat afkoelen voor je het bij je bier voegt. Het is maar iets dat ik heb gelezen zelle, ik heb het zelf nog niet toegepast. Ik ben tegenwoordig meer fan van whirlpoolen.

    Een soort van Dip Hopping , naar het schijnt kan je daar mooie aroma's uithalen die je anders niet kan verkrijgen

    Zijn er al hobby brouwers die dit geprobeerd hebben ?

  • Aanrader dus.

    Ja,
    MAAR ik ga er wel bij zegen dat het is redelijk zware literatuur is. Het bevat immers nogal veel biotechnische termen
    Het is eigenlijk een samenvatting van wat je kan terug vinden in vele wetenschappelijke publicaties en een deel zelf onderzoek (er wordt gerefereerd naar o.a. 353 pulikaties)
    Ondanks dat de vele biotechnische termen, als je daar een beetje kan over lezen, na elk hoofs stuk is er een korte samen vatting met de essentie en dat maakt het dan weer wat begrijpelijker.
    Ik ga het sowiso nog een tweede keer lezen maar dan met een accentueer stift in de hand.
    Voor een beginnende brouwer of een leek in deze materie zou ik het zeker niet aanraden, je moet al wel een heel deel brouwtechnische kennis hebben om alles ten gronde te begrijpen

  • Niet voor dummies zoals ik dus. 🥱

    Voor brouwers met uw ervaring zou ik zeggen dat het eerder een aanrader is :shushing_face:

    Dit tegenover het boek "Historical Brewing Techniques" van Lars Grashol (Het grote kveik boek) wat ik ook onder mijn verlof gelezen heb. Dat bevat te veel de termen "vermoedelijk", "mogelijk", "ik denk dat", .....
    Eigenlijk is dat meer een sprookje dat begint met er was eens .....
    Dat boek leest wel makkelijk, maar je wordt er brouwtechnisch niet wijzer van!!!
    Ik vond dit boek echt teleurstellend, ik had even goed "De Leeuw Van Vlaanderen" kunnen lezen. :grimacing_face:

  • Mijn Engels is heel goed maar ik ben een loser in wetenschappen. En geen tijd te lui om mij echt te verdiepen. Misschien wanneer ik met pensioen ga, nog 5 maanden. 👍

    Ik zou eerder zeggen nu lezen , je hebt nog 5 maanden want als je met pensioen bent heb je bijna voor niets nog tijd , het leven van een gepensioneerde kan lastig zijn , geen tijd geen geld , vraag maar aan Herman

  • Ja dat klopt, pensionado's hebben minder leestijd. Ik ben al meer dan een jaar in mijn "Historical Brewing Techniques" van Lars Grashol aan het lezen, en met dit tempo ben ik er nog wel twee jaar mee bezig.

    Ik heb er alleen tijd voor in wachtkamers en parkeer terreinen van ziekenhuizen. Maar daar hoef je hier tegenwoordig niet lang meer te wachten dankzij Corona, ineens werken die doctoren wel op tijd.