Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo Iedereen

Onze noordkrieken zijn rijp. Dus tijd voor een kriek. Mijn vorige kriekbieren telkens vergist met "forbidden fruit" (weast 3463) , maar die is niet meer te verkrijgen. Wat is het alternatief ? Heeft iemand deze in zijn gistbank ? en kan ik een beetje overnemen?

Hopelijk kan ik hem nog vinden. Het waren top bieren.

Alvast bedankt

Veel brouwgroeten , Peter

• Hallo Iedereen

Onze noordkrieken zijn rijp. Dus tijd voor een kriek. Mijn vorige kriekbieren telkens vergist met "forbidden fruit" (weast 3463) , maar die is niet meer te verkrijgen. Wat is het alternatief ? Heeft iemand deze in zijn gistbank ? en kan ik een beetje overnemen?

Hopelijk kan ik hem nog vinden. Het waren top bieren.

Alvast bedankt

Veel brouwgroeten , Peter

Je kan deze opkweken uit enkele depots van La Chouffe.

Welk alternatief? Hangt af van je recept en wat je zoekt in een kriek. Een gist voor witbier zoals Brewferm Blanche lijkt me wel wat.

• Als het ontdooit is mag het nog een beetje koud zijn , of moet je lang wachten om er het jongbier bij te doen tot een bepaalde temperatuur ?

Ik doe het bevroren fruit de dag ervoor in een mandfles, de dag nadien hevel ik het jongbier erop. De temperatuur heb ik nog nooit gemeten, maar het fruit was wel ontdooid.

• Als je het bier na dat het op frambozen is vergist moet overhevelen , heb je dan niet te veel verlies van bier die in de frambozen achter blijft of pers je ze nog uit of hoe doe je dat

Uitpersen zeker niet, eventueel even door een keukenzeef, maar dit zorgt natuurlijk voor extra oxidatie. Best is om gewoon te hevelen met een hevel met antidroesem.

• Zelfde als bij andere bieren: als het jongbier is uitgegist en het SG zakt niet meer gedurende een week, dan temperatuur verlagen. Hoe lager, hoe beter je bier zal uitklaren want er zal toch nog wat smurrie in zitten. 5° of minder gedurende een week of 2, dan afhevelen en bottelen met bottelsuiker en bottelgist. Zuinig zijn met de bottelsuiker, 5 g/liter, je wil geen gushers en met fruit moet je extra voorzichtig zijn.