Dunkel Bock uit blik

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vandaag een Dunkel Bock uit een blik gebrouwen.

Echt brouwen is het niet, het mag enkel gisten.

Alles volgens de gebruiksaanwijzing van Brewferm uitgevoerd maar kwam niet aan de vooropgesteld SG van 1054.

Het SG was 1050 bij 22°C.

Dus een beetje (50 gr.) suiker extra opgelost en bij gevoegd, uiteindelijk een SG van 1055.

De avond voordien water koud gelegd in de keukenfrigo. Dit helpt, bij het toegevoegd water, dat de temperatuur niet te lang hoog blijft (warm water om het blik te spoelen, warm water om suiker op te lossen).

Nu staat het gistvat in de klimaatkast op 20°C. Na een uur reeds een beetje aktiviteit.

• Vandaag een Dunkel Bock uit een blik gebrouwen.

Echt brouwen is het niet, het mag enkel gisten.

Alles volgens de gebruiksaanwijzing van Brewferm uitgevoerd maar kwam niet aan de vooropgesteld SG van 1054.

Het SG was 1050 bij 22°C.

Ok, 10 dagen verder in de klimaatkast.

De temperatuur blijft vrij constant 20°C met0,3°C boven en onder de ingestelde waarde.

Gewoon 100 ml. laten uitlopen in een maatglas en SG is 1010 met de hydrometer.

Nog even wachten, volgens de handleiding van Brewferm mag het eind SG 1005 zijn.

Het waterslot is lang niet meer zo aktief.

• Nog even wachten, volgens de handleiding van Brewferm mag het eind SG 1005 zijn.

Nu zijn er 17 dagen voorbij.

10 dagen van de normale vergisting. Ik heb er een weekje bijgedaan omdat het eind-SG nog niet bereikt was.

1005 is het eid-SG en het waterslot is stilgevallen. Ook het verwarmingsplaatje slaat meer aan omdat het gistvat zelf geen warmte genereerd.

Zal ik nu eerst afhevelen van de gist en dan koud (3à4° C) zetten om te klaren?

Of zal ik het bier gewoon op de gist laten zitten en koud zetten om te klaren?

Misschien heb ik minder verlies met het tweede en minder kans op oxidatie?

• Je kunt nog wat verhogen qua temperatuur, persoonlijk was ik wat lager begonnen denk 18/19. Verhogen doe ik als de hoofdgisting voorbij is met 1 a 2 graden afh vd gist en het bereik en dan help je de gist weer een beetje.

• Afhevelen naar een passende gistfles met beetje suiker erbij en nog minstens een weekje laten staan op evt iets hogere temperatuur zou mijn aanpak zijn. Tot je op een stabiel SG uitkomt, daarna al dan niet cold crashen.

Qua oxidatie niet teveel zorgen maken, probeer vooral bij het hevelen het bier niet teveel te laten kletteren. De suiker zal snel genoeg omgezet worden tot een nieuw CO2 dekentje :)

Trouwens, mijn (enige) blikbrouwsel , de RIS van brewferm, kwam ook 2 SG punten te hoog uit , niet blindstaren op die handleiding dus

• Nog een paar dagen gewacht, het SG met de hydrometer blijft op 1005. Het zal zijn eindpunt bereikt hebben.

Ook eens gekontroleerd met een refraktometer, deze geeft SG 1027 /Brix 7.

Wat doe ik verkeerd? Of hoe herberekent men de waarde omdat er alcohol ingekomen is?

Zal ik overhevelen voor ik het bierkoud ga koud zetten voor lagering?

• Nog een paar dagen gewacht, het SG met de hydrometer blijft op 1005. Het zal zijn eindpunt bereikt hebben.

Ook eens gekontroleerd met een refraktometer, deze geeft SG 1027 /Brix 7.

Als je hydrometer 1005 aangeeft ben je er toch?:thinking_face:

7 brix met de refracto geeft volgens brewfather 1010 na correctie , denk dat je die dus goed had berekend vorige keer

Als het SG stabiel blijft kan je m.i. wel gaan lageren en bottelen, de gist zal waarschijnlijk niet meer dieper gaan.

• Mijn Dunkel Bock staat een paar dagen in de koelkast.

Ik weet niet of het veel zin heeft om zo'n donker bier te klaren na de gisting.

Maar onder in de literflessen is er toch een laagje bezinksel afgezet.

In de mandfles een klontje suiker, in de flessen een mespuntje om zuurstof uit te drijven.

Volgende week bottelen.

Heb nog champgnegist in de diepvries, ik hoop dat deze wel bruikbaar is?