Instellen Inkbird

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Eindelijk,

Ik heb eindelijk een controle op de vergistingstemperatuur.

Een inkbird ITC-308 en een verwarmingsplaatje 25 watt aangeschaft.

Ik heb 20 liter water in mijn gistvat gedaan en in de kast geplaatst. Sensor met een sponsje op het vat geplakt.

Dan begint de spel, de instellingen aanpassen.

Stel, ik wil gaan vergisten op 20°C.

Doe ik het goed met de instelling van oderstaande tabel? De eigen instelling staat in de laatste kolom.

vlaamshobbybrouwforum.be/index.php?attachment/5254/

• Geen idee waar die tabel vandaan komt, denk de programmeerbare Inkbird?

Wat ik doe is de inkbird instellen op stel 21 graden.

Die meet dan met een spons tegen de wand of in de temp probe (ow ja ZAKbuis) de temperatuur. De temperatuur inwendig is via de iSpindel.

Die wijkt af, maar naarmate het bier op temperatuur komt wordt het met een kleine afwijking gelijk.

Voorbeeld, je ziet de wisseleling maar binnen een 0,2 graad

• Woodturner ikzelf heb geen Inkbird maar de instellingen komen zowat overeen met een STC-1000.

Uw compressorvertraging zou ik op 3 min standaard houden.

Met deze instellingen ga je beginnen:

- koelen als de temp > 21°C (zet gewoon de koelkast op 2-3°C, dan staat deze gelijk goed om te gaan cold crashen (noemt dit zo ?) zonder inkbird)

- verwarmen als de temp < 19°C

Eerst moet je zorgen dat je de gewenste vergistingstemp (bv 18°C) in uw koelkast krijgt. Nu kan de vergisting van start gaan.

Eénmaal deze temp bereikt is volg ik wat Serge hier ergens neergeschreven heeft:

- in het begin van de gisting steek ik enkel de koeling in.

De temp in de koelkast gaat door de hevige vergisting willen stijgen en dit moet je tegengaan.

- nadat de hevigste vergisting voorbij is steek ik de verwarming en de koeling in.

Hier ga je normaal gezien eerder moeten verwarmen om de temperatuur te behouden (tenzij de omgevingswarmte uw koelkast gaat helpen opwarmen).

• Mijn Inkbirds staan op 0,3° bij zowel koelen als verwarmen, da's 0,6° verschil tussen af- en aanslaan, vind ik persoonlijk al niet echt nauwkeurig, doch het is zo, de rest is een beetje hoe je het zelf wil, alarm hoog en laag is vind ik niet hoog en laag genoeg, ik zet alarm laag op 1° en alarm hoog op 30°, dan begint hij te piepen bij die waarden, alles daartussen is OK voor hetgeen ik er mee doe....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik gebruik er o.a. ook zo 2 (310-TB), die ene heb ik aan mijn maischketel hangen, daar gebruik ik enkel het AH-modus om mijn maischtemperatuur in/bij in te stellen, die zet ik op iets minder zodat doorschieten zo wordt ingetoomd, de andere hangt aan mijn SS-Brewtech CCT, heel andere instelling als je de 5 periodes/dagen van vergistingstemperatuur op voorhand wil instellen, maar die heb ik nog maar 2 keer gebruikt, nu stel ik die zelf in op de dag(en) zelf dat ik de temperatuur wil verhogen/verlagen, vooraf instellen is eigenlijk overbodig, de gist doet toch zijn goesting, dus op voorhand dagen gaan instellen hoeveel graden je wil is eigenlijk absurd...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Mijn Inkbirds staan op 0,3° bij zowel koelen als verwarmen, da's 0,6° verschil tussen af- en aanslaan,

Veel hangt ook af van het soort koelkast en verwarmingselement dat je gebruikt.

Om het steeds "aan/uit" schakelen (ping-pong) te vermijden trek ik daarom de verwarming of koeling netsnoer uit naargelang de situatie:

- als de koelkast de neiging heeft om te verwarmen -> enkel koeling insteken (vooral de eerste dagen van de vergisting)

- als de koelkast de neiging heeft om af te koelen -> enkel verwarming insteken (na de hevigste hoofdvergisting).

Als je een verwarmingselement gebruikt dat zelf ook veel warmte opneemt (bv een verwarmingsplaat) dan heb je het effect dat de verwarming nog iets zal naijlen zelfs al is dit verwarmingsapparaat reeds uitgeschakeld op de gewenste temp.

Langs de andere kant heb ik gezien bij m'n koelkast dat de temperatuur nog +-0.7°C verder daalt (ook al is de koelkast mooi uitgeschakeld geweest op de gewenste temperatuur).

Als ik hier 0.3°C zou instellen voor verwarmen/koelen dan zou de koelkast eerst gaan verwarmen (en té warm worden). Vervolgens zou de koeling aan slaan (en te koud worden) en dan terug de verwarming ... en terug koelen ...

Dit gedrag moet je vermijden door de parameters wat bij te stellen (=slecht voor de koelkast en de inkbird/stc-1000).

• en het hangt ook af van het jaargetijde (als je een tuinhuis gebruikt bv) en je soort koelkast.

Gewoon instellen en vaak kijken in het begin, dat doe ik nu minder en monitor met Fermentrack de temperatuur binnen en buiten het vat en de omgevingstemperatuur (op afstand)

• Mijn frigo's staan in een aparte slaapkamer die "omgebouwd" is tot vergistings- en aanverwanten ruimte die enkel daarvoor gebruikt wordt. Dus nooit echt mega koud, toch niet zoals in een tuinhuis, maar ik speel ook met de stekkers, begin gisting gaat de verwarming eruit, einde gisting de koeling, zo voorkom ik het galopperen van de temperatuur.

• maar die heb ik nog maar 2 keer gebruikt, nu stel ik die zelf in op de dag(en) zelf dat ik de temperatuur wil verhogen/verlagen, vooraf instellen is eigenlijk overbodig, de gist doet toch zijn goesting, dus op voorhand dagen gaan instellen hoeveel graden je wil is eigenlijk absurd...

Ik doe dat ook zo. 't Is me teveel gedoe. Ik hou niet van gedoe. 😏

• Ik ben nu aan het vergisten in de frigo-klimaatkast.

Het lijkt dat het verwarmingsplaatje meer aanslaat dan de koelkast voor het koelen.

De hoeveelheid ( ongeveer 13 L) is ook niet zo groot i.v.m. warmte ontwikkeling.

De gist is een Czech, deze was bij het blik. Ik weet nog niet zoveel af van verschillende soorten gist, laat staan boven- en ondergrens temperaturen van de gisten.

Nu ik weet niet of ik de inkbird-instelling kan verbeteren?

Temperatuur ingestelde waarde 20°C

Differentiële waarde verwarming 0,3

Differentiële waarde koeling 0,3

Alarm bovengrens 22°C

Alarm ondergrens 18°C

Compressor vertraging 1

Wel gaat het plaatje verwarmen vanaf 19,7°C, slaat af bij 20°C.

De koelkast slaat ook aan bij 20,3°C.

• Ik ben nu aan het vergisten in de frigo-klimaatkast.

Het lijkt dat het verwarmingsplaatje meer aanslaat dan de koelkast voor het koelen.

De hoeveelheid ( ongeveer 13 L) is ook niet zo groot i.v.m. warmte ontwikkeling.

De gist is een Czech, deze was bij het blik. Ik weet nog niet zoveel af van verschillende soorten gist, laat staan boven- en ondergrens temperaturen van de gisten.

Welk blik was dit? Zou kunnen dat die Czech een ondergister is, bv. deze.

Dan moet je vergisten op 12° en na een kleine week verhogen naar 15°. Te laat dan om in te grijpen. 🤔