Brewmonk CCT of Fastferment?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik twijfel nog wel een beetje tussen deze en de Brewmonk :thinking_face:

/* Hanske filter aan */

Denk dat je met de Brewmonk geen buil valt, betere versie alleen voor de prijs moet je consessies doen. Dus geen gsitaflaat die optimaal of werkt zoals dat hoort, wat mindere afwerking.

Maaaaaaaaaaar als je budget het niet toelaat voor ee CCT of Brewbucket? Waarom niet.

/* Hanske filer uit */

• Maar niet met rommel....

Ach, rommel...? Tegen dat je weet wat rommel is ben je 10 jaar verder en is SS Brewtech of andere rommel misschien failliet, en alcoholvrij bier is tegen dan misschien van de aardbol verdwenen, gewoon water drinken die niet langs de brouwer is gepasseerd zal ook wel lukken tegen dan....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Voor wat het nog waard is, ik gebruik de Brewmonk Fermenter al een tijdje en ben er best heel tevreden over. Was bij mij een kwestie van budget en om toch niet plastic te gaan.

Gist aflaten doe ik ook en ja er blijft een beetje hangen op het einde van de conus, zou ook zonder aflaten kunnen.

ik hevel via de Fermenter rechtstreeks naar mijn flesjes en dat gaat prima met het intern hevelarmpje, dat stopt net boven de conus.

Zou morgen terug de zelfde keuze maken of voor de oplossing van Springerke gaan.

• Hoi springerke, we zijn alweer even verder. Ik ben benieuwd hoe Easybrew bevalt? Ik twijfel nog wel een beetje tussen deze en de Brewmonk :thinking_face:

Sorry voor de late reactie , maar ben net terug uit vakantie

Voor de moment doet hij wat moet , er staat 20 liter te lageren en de vergisting verliep vlot zonder enig probleem

Het verschil met de Brewbucket weet ik niet , is misschien wel steviger , maar ik zit al met een cct en een stevige inox ketel van 35L waar ik ook kan in vergisten en waar een waterslot op kan , en het moet ergens stoppen :thinking_face: (dat zegt toch mijn vrouw) , maar de volgende keer koop ik een Brewbucket als het steviger is tenminste

• Zojuist een CCT aangeschaft via marktplaats.

Vrijdag maar meteen vullen, staat een tripel op het programma.

Ben benieuwd wat het oplevert, ik verwacht minder overhevelen.. Heeft iemand tips voor het reinigen oxyclean, soda?

Degene van wie ik hem heb gekocht had het over zuurstof toevoegen tijdens de vergisting, is er iemand die dat ook op die manier doet?

Of vooral zuurstof toevoegen na get pitche m et een zuurstof steentje?

• Gefeliciteerd

Hier is een verzamelpost, beetje zoeken naar een antwoordt maar met zoiets als Enzybrew 10 spoelen en dan Star san kom je al een eind.

Zuurstof toevoegen ? Geen ervaring mee. Maar ik zie het niet zo vaak hier genoemd.

• Official Post

Heeft iemand tips voor het reinigen oxyclean, soda?

Het vat : Dreft + azijn. Eerst goed afwassen met een sopje met dreft (zoals je je afwas doet) en nadien eens goed met een doek en azijn erdoor, naspoelen met water. Voor gebruik royaal besproeien met starsan aan de binnenkant.

De kranen : volledig demonteren, met een borsteltje reinigen (kan weeral met dreft en nadien azijn), naspoelen met water en nadien in een potje met starsan leggen.

Alle elementen goed spoelen met water vooraleer je er bier in doet!

Ik doe dit allemaal op de dag van het brouwen, zo ben ik zeker dat alles 100% proper en gedesinfecteerd is.

• Zojuist een CCT aangeschaft via marktplaats.

Vrijdag maar meteen vullen, staat een tripel op het programma.

Ben benieuwd wat het oplevert, ik verwacht minder overhevelen.. Heeft iemand tips voor het reinigen oxyclean, soda?

Degene van wie ik hem heb gekocht had het over zuurstof toevoegen tijdens de vergisting, is er iemand die dat ook op die manier doet?

Of vooral zuurstof toevoegen na get pitche m et een zuurstof steentje?

Hoi Martin, zuurstof met een bruissteentje bv voeg je toe voor het pitchen. Zeker voor vloeibare gisten/giststarters. Is nodig voor de gist propagatie (in combinatie met voldoende gistvoeding). Voor korrelgist zijn de meningen verdeeld maar ik belucht de wort wel altijd.

Beluchten tijdens de vergisting lijkt mij geen goede zaak (of je hebt last van een verstokte vergisting). Als de gist is vermenigvuldigd gaat het z’n echte werk doen en zuurstof heb je dan echt niet nodig

• Official Post

Beluchten tijdens de vergisting lijkt mij geen goede zaak (of je hebt last van een verstokte vergisting). Als de gist is vermenigvuldigd gaat het z’n echte werk doen en zuurstof heb je dan echt niet nodig

Hangt een beetje af van de gist eigenlijk. Sommige Engelse gisten zouden daar wel baat bij hebben. Ik heb die tip ooit gekregen van piet_v die hier toch wel een ruime ervaring in had.

En als je het bedenkt : bij het overhevelen naar een lagerfles komt er altijd wat zuurstof bij?