Brewmonk CCT of Fastferment?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik wil mijn gistingston upgraden naar een CCT. Vorige week had ik bij Brouwland de Fermzilla eens bekeken, dat lijkt me nogal prul. Mijn oog viel dan op de inox tank van Brewmonk, die leek me een stuk interessanter en nog goed betaalbaar, maar nu heb ik van verschillende mensen gehoord dat de hoek van de conus niet ideaal is en het vrij lastig is gist af te laten. De kunststof Fastferment tank ziet er wat dat betreft een stuk beter uit, maar het is en blijft kunststof natuurlijk. Wie heeft er hier ervaring met één van deze tanks? Ik ben er nog niet helemaal uit welke het gaat worden.

• Ik gebruik al een dik jaar 2 Fermzilla's (55liter versie) en nog geen moment spijt gehad van deze aankoop. Grootste pluspunten: kostprijs (in vergelijking met rvs cct's waar je gist kan bij aflaten), transparante gisttank (je ziet wat er in je tank gebeurt!), (betaalbare) uitbreidingsmoelijkheden, ...

Minpunten: conus is vrij stomp waardoor hier ook gistdepot blijft opliggen (had mss beter zoals bij Fermentasaurus en Fastferment geweest?), om de vlinderklep te sluiten en openen moet je behoorlijk wat kracht gebruiken, draadframe waar tank opstaat is niet ideaal, t.h.v. vlinderklep moeilijk te bereiken hoekjes en kantjes naar reinigen toe (desondaks grote opening)...

• Als ik zou kiezen voor een plastic versie dan een fermentasaurus en geen FF. Betere kleppen, en aansluitingen. de FF die ik had was prima echter lastig dicht te houden ook met tape etc. De gust onderin hoopt zich op en aflaten kan maar meer dan 1x. En dan moet je zorgen voor geen zuurstof inslag.

Maar goed het blijft een keuze rvs of niet, kijk eens naar de brew bucket of de varianten daarvan: goede tussenoplossing. Gist aflaten kan dan niet wel bottelen zonder overhevelen mocht je dat willen…

• Ik heb een Fastfermenter gehad. Nooit jamais nimmer meer. Dikken brol.

Het positieve :

• de steile conus
    • het bottelkraantje helemaal onderaan
    • de gistopvangbol

De nadelen :

• Het is plastic en neemt héél gemakkelijk geuren op
    • De thermowell is van messing
    • Zowat alle schroefdraadverbindingen zijn heel pover afgewerkt
    • Hierdoor lekken die ook bijna allemaal waardoor je met teflon moet werken
    • De fastfermenter is héél hoog in combinatie met zijn voet waardoor je al een flinke koelkast nodig hebt

Ik zou me niet teveel van die conus aantrekken en voor de RVS brewmonk CCT gaan als dat je ding is. De Fermzilla lijkt me een waardig alternatief maar het is en blijft plastic.

• Het grote voordeel van een Fermzilla begint volgens mij met de aankoop van de drukset. Ik vegist hierin regelmatig een American Pale Ale met Kveik. Je hoeft helemaal niet over te hevelen en je tapt je biertje rechtstreeks uit de Fermzilla 2 weekjes na de brouwdag. Handig in de zomer om regelmatig en snel een goeie doordrinker in huis (lees tuin) te hebben.:winking_face:

• Als ik zou kiezen voor een plastic versie dan een fermentasaurus en geen FF. Betere kleppen, en aansluitingen. de FF die ik had was prima echter lastig dicht te houden ook met tape etc. De gust onderin hoopt zich op en aflaten kan maar meer dan 1x. En dan moet je zorgen voor geen zuurstof inslag.

Maar goed het blijft een keuze rvs of niet, kijk eens naar de brew bucket of de varianten daarvan: goede tussenoplossing. Gist aflaten kan dan niet wel bottelen zonder overhevelen mocht je dat willen…

Die kleppen van de fermentasaurus zijn ook brol.

• Ondertussen heb ik zowel de fastferment, ss brewtech brewbuckets, ss brewtech cct en fermzilla allrounder uitgeprobeerd en mijn voorkeur gaat uit naar de brewbuckets en de allrounder, vooral omwille van hun gebruiksgemak en mogelijkheden.

De brewbuckets zijn simpel, makkelijk in gebruik en schoonmaak en gaan een leven lang mee als je ze wat in ere houdt.

De allrounder gebruik ik voor vergisting onder druk. Deze is ook supermakkelijk om proper te maken, het nadeel is wel dat deze van plastic is en dus inderdaad geuren vasthoudt.

• Misschien tijd om wat te wachten voor tweedehands ? Er zijn tenslotte naar ik vermoed veel mensen beginnen te brouwen tijdens Corona-tijden waarvan er toch wel een paar zullen afhaken ?

Inderdaad, Stel gewoon enkele alarmen in op 2dehands en marktplaats. Er komen wel vaker CCT's, brewbuckets, ... voorbij. Soms 3 in 1 week, maar soms ook maar 1 in 3 weken of minder. Dus hangt er vanaf hoeveel tijd Kwabbermouche heeft.

Zelf heb ik het zo ook gedaan en ben nu in het bezit van een 27l brew bucket (met thermowell) en 2 x een 13l mini brew bucket. Denk toch wel €150 uitgespaard. Geduld loont dus echt en alle brouwers zijn natuurlijk heel sterk getraind in geduld :beaming_face_with_smiling_eyes:

• Er bestaat ook een facebook pagina van tweedehands brouwspullen maar kan het niet direct terugvinden ...

Iemand hiervan op de hoogte ?

Ik heb daar vorig jaar 3 buckets verkocht. Tussen het moment van plaatsing en verkoop (lees betaling) zat 10 minuten. Dan moet je wel heel veel geluk hebben wil je er daar 1 op de kop kunnen tikken.

Link naar die Facebook site: https://www.facebook.com/groups/753980378122530

• Wat je ook moet bedenken en ook moet checken is of er geen krassen inzitten door onjuist schoonmaken met een krassend voorwerp...

Dan is een voordelige koop meteen een miskoop.

(Die van Hans zijn uiteraard goed behandeld naar ik hier lees op ons forum.... maar niet iedereen doet het zo)

• Dat is appels met peren vergelijken.

Hanske ter verduidelijking ik wil weten of deze prijs/kwaliteit OK is. Vele onderons weten allemaal dat de CCT van Brewtech goed is maar nu eigenlijk zeer duur, maar deze EB CCT lijkt qua prijs zeer OK maar hoe is de kwaliteit. Springerke heeft ook SS Brewtech dus kan hij het daarmee vergelijken. En dat jij enkel maar de Brewbucket goed vindt dat hebben we ondertussen ook al lang door :winking_face:

• Hanske ter verduidelijking ik wil weten of deze prijs/kwaliteit OK is. Vele onderons weten allemaal dat de CCT van Brewtech goed is maar nu eigenlijk zeer duur, maar deze EB CCT lijkt qua prijs zeer OK maar hoe is de kwaliteit. Springerke heeft ook SS Brewtech dus kan hij het daarmee vergelijken. En dat jij enkel maar de Brewbucket goed vindt dat hebben we ondertussen ook al lang door :winking_face:

Rij voor de aardigheid eens naar Brouwland en zet ze naast elkaar, en oordeel zelf. Er zijn ook mensen die gewoon ANTI Brewtech zijn. Het is gewoon TOP spul. En niet alleen nu duur maar was voor de prijsstijging ook al duur. En niet alleen ik denk zo, met mij velen.

• Ik heb een Brewtech CCT en ben daar tevreden van. Doet wat het moet zonder veel poespas. Maar de prijsstijging op een paar jaar tijd is wel enorm en dan begin je je af te vragen of het sop de kool nog waard is.

Die brewbuckets en aanverwanten, ik denk dat er functioneel niet zoveel verschil tussen zit. Ideaal zou je alle verbindingen moeten kunnen vervangen door triclamp en dan is alles een stuk makkelijker reinigbaar.

Maar ongeacht welk recipiënt je gebruikt, een CCT zorgt niet voor beter bier als een plastic emmer of dame jeanne. Het is gewoon wat makkelijker in gebruik. Dus wat het originele onderwerp betreft, en zonder welles/nietes wat eigenlijk het beste is, àls ik moet kiezen dan zou ik sowieso niet voor de Fastferment kiezen, dat is echt brol. De Fermzilla is een ander verhaal, daar lees ik heel veel positiefs over. Ik zou zelf voor RVS gaan. Naar die conus zou ik niet kijken want die is bij alle bucket types te vlak om gist af te kunnen voeren. Wil je gist gaan aftappen, dan ga je ofwel voor een RVS CCT (duurder) of die Fermzilla waar je zo'n opvangpot bij hebt.

Maar gist aftappen is niet echt noodzakelijk tenzij je héél lang wil gaan lageren en dan kan je je afvragen of je niet beter naar een passende dame jeanne overhevelt met zo min mogelijk headspace. En als je het gist aftappen terzijde laat, dan zijn die buckets met hun redelijk scherpe prijzen wel heel interessant.

• Deze is vandemorgen binnen gekomen

Laat ons zeggen dat hij het kleinere lichtere broertje is van de andere merken met zijn 4kg tegenover mijn CCT 11,5 kg

De pootjes zijn iets minder dan de Bucket en de deksel heeft een scherp randje langs de onderkant en zal wel een lichtere uitvoering zijn , aan de binnenkant zit er geen roteerbare hevelarm op het kraantje , verder is de afwerking wel OK voor zijn 139 euro (€ 148,5 met verzendkosten)

Laat ons zeggen dat hij het kleinere lichtere broertje is van de andere merken met zijn 4kg tegenover mijn CCT 11,5 kg

De pootjes zijn iets minder dan de Bucket en de deksel heeft een scherp randje langs de onderkant en zal wel een lichtere uitvoering zijn , aan de binnenkant zit er geen roteerbare hevelarm op het kraantje , verder is de afwerking wel OK voor zijn 139 euro (€ 148,5 met verzendkosten)

De analoge temperatuurmeter is die vast gemonteerd of zit die in een thermowell en kan je deze eventueel vervangen door een sonde?

Ziet er mooi uit, en voor een schappelijke prijs toch??? Euro 139,= Ben benieuwd hoe die bevalt in het gebruik...na mijn vakantie neem ik mijn nieuwe vergistingskast in gebruik en is het volgende project: vervangen van de plastic vaten.