Hergisten op fles.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zijn er minimum en maximum temperaturen voor het hergisten op fles?

Ik stel de vraag omdat het bottelen van het ene bier samenvalt met het vergisten van 2de bier.

2de bier wordt vergist met kveik.

Cetero censeo birrum bibendum esse.

Planning: Building Herms,
    Gisting :
    Lagering:
    Hergisting op fles :
    Voorraad : WhiteRus ,Westmalle kloon,brewferm Diablo ,Humeureke ,Houblon kloon

• Dit hangt een beetje vanaf van de gist die je hebt gebruikt. Gebruik je bottelgist F2 dan wordt 15 - 25°C aangeraden evenals bij CBC-1.

Hmm 🤔, dan ga ik het brouwen toch nog even uitstellen.

Ik wou de kveik vergisten op 35°C en dat is misschien iets te hoog gegrepen voor de hergisten op fles.

Gisting :
    Lagering:
    Hergisting op fles :

• Je praat nu over de hoofdvergisting...

Hanske, lezen jonge 😁.

Het plan was bier 1 laten hergisten in fles samen met hoofdvergisting bier 2 in zelfde gistkast/ruimte.

Aangezien bier 2 met kveik wordt vergist op 35°C is dit te hoog voor bier 1 te laten hergisten op fles.

Kan het helaas niet simpeler uitleggen.

Gisting :
    Lagering:
    Hergisting op fles :

• Gewoon hergisten in een kamer van een graad of twintig. Easy met het huidige weer, daar hoef je echt geen gistkast voor te gebruiken. Als het maar een redelijk constante temperatuur is. Ik gebruik daar zelden een klimaatkast voor.

• Ik heb hier ook nog een vraag over het hergisten op fles.

Is het gewoon zo simpel als het is? Dus gist in het flesje doen en dan het bier erbij voegen.

Of zijn andere handelingen die nodig zijn voor hergisting op fles?

Suiker en bottelgist.

Gisting :
    Lagering:
    Hergisting op fles :

Is het gewoon zo simpel als het is? Dus gist in het flesje doen en dan het bier erbij voegen.

Wil je uw bier redelijk helder kunnen schenken dan zeker niet TE veel bottelgist toevoegen.

Een voorbeeld.

Ik werk altijd met vloeibare gisten en maak voor het hergisten op fles een mini starter van 10 ml die ik 24u vooraf opstart, dus echt heel weinig. Bij 8L al helder te bottelen bier, voeg ik dan 2ml starter bij (daar wordt het bier zelfs niet echt troebel van, na het toevoegen)

Eerst de gist in de bottelemmer dan het bier erbij en als laatste de kokende suikerstroop 50g op 30ml water. Zachtjes roeren tot alles homogeen is opgelost.

1 week op kamertemperatuur en de hergisting op fles is gedaan.

Ik gebruik nooit bottelgist, enkel bottelsuiker.

Bottelgist heb je nodig wanneer er bij het bottelen niet meer voldoende vitale gist in het bier aanwezig is. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je lang koud gelagerd hebt waardoor vrijwel alle gist is neergeslagen, of wanneer je een zwaar bier hebt waardoor er meer alcohol in zit dan de gist verdraagt (alcohol-tolerantie van de gist overschreden).

Zelf brouw ik meestal 'Belgische' bieren (blond, tripel, quadrupel, Speciale Belge) met alcohol percentages tussen 5% en 9,5% en ik laat dat bier niet langer dan een week of drie staan voordat ik bottel. Ik gebruik zoals gezegd nooit bottelgist, en heb nooit problemen met de hergisting op fles. Wel zet ik het bier na bottelen anderhalve week warm weg, op zo'n 24 graden.

• Wel Geert, tot voor kort dacht ik er hetzelfde over. En meestal ging het ook wel goed met die hergisting. Maar bij mijn laatste bier, een pils, heb ik de tijd genomen om het bier helder te laten worden voor het bottelen en nadien met wat bottelgist gewerkt (2g korrelgist in 200ml lauw water). Dit voegde ik toe net voor de kroonkurk erop ging en dat was nagenoeg geen extra werk. Daarentegen stond het bier na een week al mooi op koolzuur en op twee weken was de pils klaar voor consumptie.

Ik denk dat ik dat bij een volgend bier ook ga doen.

• 0,2 gr F2 per 10 liter 'bottelbier' hydrateren in water met koffielepel suiker), bottelsuiker volgens app Brewing Calculator (suiker inkoken in water, ik neem per 100 gr suiker 25 cl water). Flessen een weekje tot 10 dagen op kamertemperatuur laten vergisten en dan de kelder in (rijpen en klaren op fles). Tot nu toe no probs. Zou dus niet met hoofdgisting in de klimaatkast steken ( kveik 35°C) en de 'vers' geborstelde gewoon in een kamer ( liefst een beetje donker, leg bvb een deken er over).

Es trinkt der Mensch, es säuft das Pferd, aber manchmal ist es auch umgekehrt :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• 0,2 gr F2 per 10 liter 'bottelbier' hydrateren in water met koffielepel suiker), bottelsuiker volgens app Brewing Calculator (suiker inkoken in water, ik neem per 100 gr suiker 25 cl water).

Toch geen 100gr bottelsuiker op 10L?

Is 10 gram per liter. Lijkt me veel.

Bottelgist hydrateren in gekookt en dan afgekoeld water? Hoeveel water op 0,2gr F2

Gisting :
    Lagering:
    Hergisting op fles :

• Ja natuurlijk ook niet in het directe zonlicht maar bij mij staan mijn flesjes gewoon in hun bak in de garage dus op redelijke constante temperatuur van ongeveer 20°C maar zonder deken erover en tot nu toe ook nog geen probleem gehad.

In de poort zitten kleine raampjes die net genoeg licht binnenlaten om alles te kunnen zien in de garage maar direct zonlicht zeker niet.

• Ja natuurlijk ook niet in het directe zonlicht maar bij mij staan mijn flesjes gewoon in hun bak in de garage dus op redelijke constante temperatuur van ongeveer 20°C maar zonder deken erover en tot nu toe ook nog geen probleem gehad.

In de poort zitten kleine raampjes die net genoeg licht binnenlaten om alles te kunnen zien in de garage maar direct zonlicht zeker niet.

Hier staan de flesjes ook in een kamer in de bakken. Geen direct zonlicht daarbij, en op de bovenste bak leg ik een oud serveerblad. En ze staan daar maar twee weken ook nog, dan verhuizen ze naar de donkere opslag.

Maar over die bruine flessen, ze filteren wel UV licht, maar niet perfect.

• Ik heb geen ideale koelere ruimte om bier lang te bewaren daarom dat ik kleine hoeveelheden brouw (max. 22L) en is mijn bier meestal binnen de 6 maanden op dus misschien dat ik dit wel zou merken mocht ik deze langer willen bewaren. Maar deze week heb ik nog een Witbier (gebrouwen op 19/09/2020) uitgedronken en die was nog zeer goed en totaal geen verschil met enkele maanden terug.

• Toch geen 100gr bottelsuiker op 10L?

Is 10 gram per liter. Lijkt me veel.

Bottelgist hydrateren in gekookt en dan afgekoeld water? Hoeveel water op 0,2gr F2

Bottelsuiker ifv wat je berekend hebt, stel je moet 100 gr bottelsuiker toevoegen op je batch dan neem ik 25 cl water om de suikersiroop te maken. En voor de F2 neem ik standaard 15 cl water met een klein schepje suiker voor het hydrateren.

Es trinkt der Mensch, es säuft das Pferd, aber manchmal ist es auch umgekehrt :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• 44L Lageren is hier bij 8°C. Eerst gaat er 2ml verse starter (gistkweek) in een mandfles van 10L, dan het koude bier (8L) hevelen zonder bezinksel. In de warme woonplaats voeg ik 50g suiker opgekookt in 30ml water, kokend toe aan het bier.

Na even maar grondig omroeren bottel ik in steinie flessen van 33 cl. en blijven de 5 bakken 1,5 week staan. Dan is het bier hergist en gaan de bakken naar de kelder waar het donker en 8°C is. Na een 3 tal weken begin ik met drinken van het bier.

• Laten jullie het jongbier eerst terug op kamertemperatuur komen na het lageren en dan bottelgist en suiker toevoegen?

Best niet!! Chemische reacties dus ook de oxidatie reacties in bier lopen per 10°C warmer dubbel zo snel.
    Dus best zo koud mogelik houden.
    Het verschil is dus als je vb bottelt bij 3°C of 23°C dat je bij 23°C 4 x zoveel oxidatie oploopt tov bij 3°C (in de veronderstelling dat je 100% identieke handelingen zou uitvoeren)

• Best niet!! Chemische reacties dus ook de oxidatie reacties in bier lopen per 10°C warmer dubbel zo snel.
    Het verschil is dus als je vb bottelt bij 3°C of 23°C dat je bij 23°C 4 x zoveel oxidatie oploopt tov bij 3°C (in de veronderstelling dat je 100% identieke handelingen zou uitvoeren)

En je verliest opgelost koolzuur tijdens het opwarmen

• Best niet!! Chemische reacties dus ook de oxidatie reacties in bier lopen per 10°C warmer dubbel zo snel.

Had een beetje mijn twijfels omdat je toch je gist in relatief koud bier kiepert.

Ik heb het nu als volgt gedaan.

Half litertje bier afgelaten van lager vat en daar de korrel gist in opgelost .

Deze halve liter als eerst in bottel vat.

Klein deel bier overgeheveld, warm suiker oplossing toegevoegd en dan de rest bier overgeheveld.

Gisting :
    Lagering:
    Hergisting op fles :

• Is er geen mogelijkheid om de suikeroplossing te maken en hieraan de bottelgist toe te voegen om nadien met zo'n eco-matic spuit in het flesje doen, of is het veel beter om dit apart te houden?

De osmotische stress op je bottelgist is veel te hoog als je deze bij je suiker oplossing gaat voegen. (als je dit doet ga je een aanzienlijk deel van de bottelgist doen afsterven)

Best voeg je deze apart toe, en dit na dat de suiker oplossing is gemengd met het jong bier.