Nectaron IPA

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vandaag het bier proberen brouwen. Ik zeg wel proberen want het een en ander is serieus misgelopen. Bij het filteren liep het mis, er kwam geen druppel door de filter. Roeren, zelfs eens doorblazen, niks hielp.

Dus over op plan B : de moutkorf van mijn Bulldog erbij gehaald en het beslag overgeschept daarin. Uiteraard was ondertussen dat wort zo geoxideerd als wat en heb ik de beslissing genomen om er geen wort maar wash van te maken. Geen hop erbij dus en gewoon gespoeld. Resultaat is dat er nu 19l wash staat te gisten met Belle Saison. Wordt een goede whiskey :-D

Het brouwen zal weer voor binnen een paar weken zijn :-)

• De oorzaak al gevonden?

Ik denk het wel. Twee dingen eigenlijk : te fijn geschroot (en dat terwijl ik altijd de raad geef om het niet te doen :neutral_face: ) en een filter die een te klein debiet heeft. Beide dingen zijn gelukkig makkelijk op te lossen. Het is al weer een tijdje geleden dat ik de soldeerbout vast heb gehad :slightly_smiling_face:

Als je eens een filterhexe wilt testen om te filteren laat maar weten, van Vilvoorde tot bij jou is niet zo heel ver

Bedankt voor het aanbod, ik heb er hier eentje liggen die ik gebruik in mijn Bulldog brewer aan het einde van het koken. Maar ik ga echt gaan voor een hevel die je aan het einde van het maischen in de ketel kan steken.

• Gisteren heb ik het bier kunnen brouwen. Toch nog enkele aanpassingen gedaan aan de moutstort. Dit is het uiteindelijke recept :

Het maischen ging nu heel goed, het rendement was beter als voorspeld met 80%. Deze keer heeft de filter ook heel goed gewerkt, het liep zonder problemen en doordat de kraan lager als de bodem van de maischketel komt kon ik het debiet makkelijk regelen.

Ik heb wel een probleem met de gist. Het is nu al het tweede gistpakje van Lallemand (het vorige was Belle Saison) waar de gist niet crêmekleurig maar eerder donkerbruin was. En bij het rehydrateren was er ook niet veel actie te zien, noch wanneer ik de gist bij wat wort voegde om hem te activeren. De vergisting is vanochtend wel van start gegaan maar héél traag, normaal zou ik nu toch een vrij actieve gisting moeten hebben. Heeft er nog iemand die verkleuring opgemerkt bij Lallemand gisten?

Al bij al heb ik nu 15,5l dat staat te vergisten en daar ben ik best tevreden mee. Er zijn nog een paar instellingen in Brewfather die ik moet aanpassen zoals de hoeveelheid wort die achterblijft in de kookketel, maar dat is geneuzel in de marge.

• De vergisting gaat rustig zijn gangetje. Gisteren was het even wat levendiger maar vandaag zit ik weer aan een blub per 15 seconden.

De Ispindel ligt in de CCT maar om een of andere reden werkt hij weer niet. Word ik een beetje moe van maar zonder overleef ik ook wel. Straks eens voorzichtig een staaltje nemen via het bottelkraantje en de densiteit meten.

• Net een meting gedaan, ik zit nu op SG 1.011. Dus desondanks dat de vergisting mij heel traag leek heeft het toch zijn bedoeld eind SG behaald. Natuurlijk ook eens geproefd, nog troebel en wat gistbitter maar heel hoppig met een brood/cake-achtige achtersmaak van de munich en de carabelge. Komt goed :-)

Ik ga de temperatuur op 19°C houden tot zondag en dan nog eens meten. Als het SG hetzelfde blijft, dan gaat het bier naar 10°C voor een weekje. Nadien coldcrashen en bottelen.

• Gisteren gemeten, we eindigen op 1,009 en dat is wat het recept aangeeft. Het staaltje was ook al heel mooi helder dus de vergisting is voorbij. Ik heb het vat nu op 4°C gezet om helemaal helder te worden en dit weekend gaat het bier op de fles. Volgende week heb ik de CCT al opnieuw nodig voor een volgende batch :-)

Natuurlijk heb ik ook eens geproefd en ik ben tevreden met het resultaat. De munich mout van Viking geeft een heel duidelijke moutige ietswat cake-achtige toets aan het bier en de hop is zeer mooi aanwezig zonder teveel scherpe bitterheid.