CALCIUMCHLORIDE 33% bijna vervallen.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik gebruik vaak vloeibare CalciumChloride van 33% voor de behandeling van mijn water en vandaag merk ik op dat deze bijna is vervallen. (14/06/2021)

Omdat ik dit maar in kleine hoeveelheden gebruik zit er nog zeer veel in de fles. Kan ik dit nog langer gebruiken of zal ik beter toch maar een nieuwe bestellen?

Ik heb deze destijds bij Braumarkt gekocht voor €2,95 dus zo duur is dat ook weer niet alléén zal ik ze deze keer best ergens anders bestellen denk ik.

• Joepie weeral een excuus om wat meer biertjes te drinken :rolling_on_the_floor_laughing::beer_mug:

Binnenkort moeten we toch nog eens samenkomen hé voor ons gezamenlijk projectje... :smiling_face_with_halo: De "prik" is toch op komst, want proeven met mondmaskertje zal moeilijk zijn, laatste prik staat "geprikt" op 11/7, vandaag mijn uitnodiging gehad, 6/6 de eerste naald in mijn kont (lees arm), dus tegen dan ben ik 8 dagen "geprikt", kan er wel al een biertje bij... :grinning_face_with_sweat::rolling_on_the_floor_laughing:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Binnenkort moeten we toch nog eens samenkomen hé voor ons gezamenlijk projectje... :smiling_face_with_halo: De "prik" is toch op komst, want proeven met mondmaskertje zal moeilijk zijn, laatste prik staat "geprikt" op 11/7, vandaag mijn uitnodiging gehad, 6/6 de eerste naald in mijn kont (lees arm), dus tegen dan ben ik 8 dagen "geprikt", kan er wel al een biertje bij... :grinning_face_with_sweat::rolling_on_the_floor_laughing:

Ja er is eindelijk licht aan het einde van de tunnel, deze morgen ook mijn uitnodiging gekregen en hier de eerste prik op 04/06 en de 2de op 09/07 :bottle_with_popping_cork::bottle_with_popping_cork::bottle_with_popping_cork:

• Ik gebruik vaak vloeibare CalciumChloride van 33% voor de behandeling van mijn water en vandaag merk ik op dat deze bijna is vervallen. (14/06/2021)

Ik heb deze destijds bij Braumarkt gekocht voor €2,95 dus zo duur is dat ook weer niet alléén zal ik ze deze keer best ergens anders bestellen denk ik.

Ik ga vrijdag naar de Braumarkt maar zie op de website dat de vloeibare CaCl niet op voorraad is. Heeft een van jullie ervaring met het zelf oplossen van CaCl, Want die is er nog zat bij de Braumarkt.

• Heeft een van jullie ervaring met het zelf oplossen van CaCl, Want die is er nog zat bij de Braumarkt.

Zelf maken van 33% CaCl2 is niet moeilijk, gewoon 33 g CaCl2 oplossen in 67g zuiver water. Wel opletten dat het droge CaCl2 is, deze neemt namelijk erg makkelijk water op uit de lucht. Dit is trouwens ook het product dat gebruikt wordt in van die vochtvreters.

• Zelf maken van 33% CaCl2 is niet moeilijk, gewoon 33 g CaCl2 oplossen in 67g zuiver water. Wel opletten dat het droge CaCl2 is, deze neemt namelijk erg makkelijk water op uit de lucht. Dit is trouwens ook het product dat gebruikt wordt in van die vochtvreters.

De meeste CaCl die als poeder verkocht wordt bevat meestal al een deel gebonden water en is eigenlijk calciumchloride di hydraat. (Bevat dus slechts 77-80 % zuivere CaCl bij het verpakken)
    Er is watervrije CaCl op de markt maar eenmaal je pot open of een klein gaatje in de zak dan neemt het dadelijk water op en vormt het dus calcium mono, di, tetra of hexa hydraat.
    Dus zomaar 33 gr oplossen in 67 gr water ...... mmmmm in 99% van de gevallen ga je geen 33% oplossing hebben maar iets met een lager niet bepaald percentage.

Het is niet voor niets dat men het als 33% oplossing verkoop. dit is dus om de juiste hoeveelheid CaCl te kunnen toevoegen aan je brouwater.

• Kijk, dat zijn nog eens antwoorden!

Ik ben alleen bang als ik bij de Braumarkt vraag of het om mono, di, of tel-maar-door in het grieks, CaCl2 gaat ze mij héél glazig gaan aankijken :woozy_face:

op de site staat trouwens 94-97% zuiver

slaat dat op de aanwezigheid van opgenomen water?

hopelijk wel want 6 tot 3 % onbekende stof is best veel :pieker:

• Je kan de CaCl2 gewoon drogen door een kleine hoeveelheid (+- 50g) een paar minuten in de microgolf te zetten bij een laag wattage. Als het droog is dan warmt de CaCl2 niet meer op.

Wel opletten dat je dit niet langer doet dan enkele minuten want je microgolf kan kapot gaan als er niets meer is dat de straling opneemt (water dus).

Dankjewel voor deze tip.

Ooit toen ik nog in het laboratorium stond droogden we bijvoorbeeld zelf de silicagel (die we vervolgens gebruikten om microscopie preparaten onder een stolp droog te houden) in een oven. Met silicagel heb je het voordeel dat het verkleurt van blauw (= droog) naar roze (= vochtig). Tenminste als ik het goed herinner.

Dus: CaCl2 kort in de magnetron bij laag wattage

Afwegen en oplossen volgens de formule 33 gram CaCl2 en 76 gram water (althans in deze verhouding).