Grainfather app vs Brewfather app (Grainfather gebruikers)

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Nu heb ik in 2 app’s een triple gezet.

Zelfde aantal mout,suiker,hop en gist.

Zelfde maisch en kooktijd alsook rendement .

Kortom Zelfde kopie in beide apps

Toch zitten er merkbare verschillen in beide.

Grainfather : ABV 7,8 %

Maisch water 12,9l

Spoelwater 5,46l

Brewfather : ABV. 11%

Maisch water 13,9l

Spoelwater. 3,98l

Welke app is betrouwbaarder?

Welke verschillen zijn jullie nog tegengekomen ?

Wat als je Brewfather xml importeert in Grainfather?

Cetero censeo birrum bibendum esse.

Planning: Building Herms,
    Gisting :
    Lagering:
    Hergisting op fles :
    Voorraad : WhiteRus ,Westmalle kloon,brewferm Diablo ,Humeureke ,Houblon kloon

• Denk dat je niet zo kunt vergelijken.

Als voorbeeld de parameters van de ingrediënten zijn belangrijk bij het bepalen van het ABV. Als die lijst qua parameters afwijkt van mout, gist dan zal de formule die het ABV betekent ook een andere waarde geven. Denk aan de vergistingsgraad van je gist bv.

Brewfather is door zoveel mensen in gebruik, de ingrediënten zijn bewezen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de andere app niet goed is.

De verschillen in water verhouding is afhankelijk van je installatie die je ingeeft in Brewfather, de Gf app zal die wel weten...

• Zoals ik al zei, in beide apps zelfde kopie van recept.

Zelfde efficiëntie en ook in Brewfather app is de Grainfather ingegeven als brouwketel.

Gisting :
    Lagering:
    Hergisting op fles :

• Geen idee welke formule en factoren ze meetellen?

De IBU en EBC wijken ook sterk af

Daarom is het een moeilijke overweging wat te volgen .

De brouwdag blijft hetzelfde, stel me alleen de vraag volg ik Grainfather voor het aantal liters water of volg ik Brewfather 🤔

Gisting :
    Lagering:
    Hergisting op fles :

• Raar dat er zoveel verschil op zit, ik heb eigenlijk in beide nog niet echt zitten neuzen, doch, het enige dat ik weet is dat een WM Extra slechts 4,8% is, ben er gisteren en deze morgen nog een terrasje gaan doen en heb er een paar "extra" gekocht. :beaming_face_with_smiling_eyes: Niet te krijgen in het winkeltje zelf maar wel in de taverne aan de prijs van de kaart, dus dan die ook maar gekocht. Lekker biertje, niet echt zoet en een mooi bittertje...

Geen beschrijving beschikbaar.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Er stond een uitroep teken bij eind SG, ik heb op de optie links geklikt en toen reset.

Blijkbaar stond die waarde vast in het recept.

Heb ik nu ook gedaan maar ABV is verdwenen 😁

Gisting :
    Lagering:
    Hergisting op fles :

• Het is heel moeilijk 2 verschillende apps hetzelfde te laten berekenen. Onderliggend werken ze vaak verschillend, en gaan ze verschillend met je brouwinstallatie om. Je moet echt zeker weten dat echt alles gelijk staat, ook de verliezen.

Dan, kloppen de databases met ingrediënten met elkaar? Juiste merken. Staan de formules gelijk, voor IBU en EBC kun je minstens 3 verschillende manieren kiezen.

Leuke puzzel voor de rest van het weekend die al bijna om is. :huh:

• Ik werk met brewfather en gebruik brouwhulp op de achtergrond (kan het niet loslaten, jaren mee gewerkt) . Er zijn kleine verschillen maar meestal verklaarbaar als alle parameters goed zijn ingesteld. Er zijn wat verschillen met bv extraheerbaarheid van ingrediënten en IBU hopstand/vlam uit. Maar voor de rest geen vreselijke verschillen hier

• Ik heb in het verleden al willen merken dat Brewfather het alcoholgehalte nogal aan de hoge kant inschat. Brouwhulp daar heb ik nooit echt mee gewerkt omdat de layout mij niet zo ligt. Doet uiteraard niks af aan de werking ervan.

Ik ben nog maar eens begonnen met een rekentooltje te maken in Google Sheets om te gebruiken bij het brouwen. Google Sheets kan je overal gebruiken als je de bestanden op je drive opslaat. Een van de "verbeteringen" die ik maak is de optie om "no boil" te gaan. Iets wat in Brewfather nogal voor foute data zorgt.

• Ed, wat de afbeeldingen betreft : gewoon copy/paste van de afbeelding. De software van het forum zorgt voor de rest :-)

Je mag niet enkel naar het eind SG kijken, maar ook naar het SG einde maischen. Daar zit een verschil op, wat niet zou mogen, en ik vermoed dat het in de brouwvolumes zit. Ergens met de verliezen einde koken. Maar ik ga het onderwerp hier niet verder kapen :-)

• Ed, wat de afbeeldingen betreft : gewoon copy/paste van de afbeelding. De software van het forum zorgt voor de rest :-)

Je mag niet enkel naar het eind SG kijken, maar ook naar het SG einde maischen. Daar zit een verschil op, wat niet zou mogen, en ik vermoed dat het in de brouwvolumes zit. Ergens met de verliezen einde koken. Maar ik ga het onderwerp hier niet verder kapen :-)

Zou het niet kunnen dat het aan de temperatuur ligt? Het volume verschil tussen 100 en 20C is ca 4%. Dat kan ook het verschil in SG verklaren bij 0 min koken:upside_down_face: in Brewfather