Mijn mobiele gistkast

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Daar ik geen extra frigo wil plaatsen maar toch wil koelen en verwarmen.

Heb ik deze gistkast in mekaar geknutseld ... buiten een probleempje met de pomp lukt het vrij aardig om de temperatuur onder controle te houden.

Gebruikte materialen :

- Hout en isomo voor de kast. Deze gaat langs voor en langs boven open.

- Heating 60W Donkerstraler

- Koeling Ventilator, Brew Monk koelspiraal, dompelpompje, frigobox met koeling, gardena koppelingen en slang.

- Voor luchtslot gebruik ik een Plaato Airlock.

- Temperatuur regeling met InkBird

• Als je zou verwarmen met een brewbelt, en een isolatie mantel om je vat heen dan heb je die mobiele kast helemaal niet meer nodig. Scheelt weer wat ruimte.

Ja, maar tis wel handig voor mij. Heb last van een zwakke rug.

Ik brouw waar ik plaats heb, hevel over in het vat dat al in de kast staat en kan het verplaatsen.
    Aflaten gist, effe buiten rollen en aflaten zonder te morsen in het huis.

En alles staat gemonteerd op de kast buiten de frigobox ... bijna een All-in-One :winking_face:

• Neemt dat ding niet evenveel plaats in van een frigo ?

Jazeker, maar is minder statisch ... vandaag nog effe de ganse boel "moeten" verhuizen van de living naar de berging.

1 stekker eruit en aan de andere kant 1 stekker erin. En het is bijna net als met een karretje door de winkel lopen.

Verwarmt en koelt zoals het hoort dus ben echt wel tevreden.

Als er nog een volgende komt ga ik eens zien of ik het nog eenvoudiger kan maken met alu profielen die ik hier nog liggen heb.
    BTW, alles is gemaakt van timmerhout dat ik nog liggen had dus heeft me enkel de vijzen en nagels gekost.

• Ja, maar tis wel handig voor mij. Heb last van een zwakke rug.

Ik brouw waar ik plaats heb, hevel over in het vat dat al in de kast staat en kan het verplaatsen.
    Aflaten gist, effe buiten rollen en aflaten zonder te morsen in het huis.

En alles staat gemonteerd op de kast buiten de frigobox ... bijna een All-in-One :winking_face:

Hij zal toch op een zeker moment opgetild moeten worden. En mij lijkt dat als je met dat ding gaat bewegen (rijden) je dode gist weer rond zal gaan dwarrelen in je gistvat.

• Hij zal toch op een zeker moment opgetild moeten worden

Yep, klopt. Ben aan het uitvogelen om een takel in de garage te hangen en dan het vat langs de bovenkant te takelen.

Zo kan ik de kast ook gebruiken om te bottelen. Het bovenblad staat hoog genoeg,

En mij lijkt dat als je met dat ding gaat bewegen (rijden) je dode gist weer rond zal gaan dwarrelen in je gistvat.

Rij er nu ook niet de ganse dag mee rond in huis hé :face_with_tears_of_joy:

Bedoeling is dat het vat al minstens een dag stil staat voor ik de gist er van af haal.

Zou genoeg moeten zijn om de dode gist terug te laten zakken niet?

• Ben aan het uitvogelen om een takel in de garage te hangen en dan het vat langs de bovenkant te takelen.

Doe ik nu ook, takel met bijpassende rail gekocht, zo kan ik mijn maisch- en kookketel moeiteloos verwisselen van brander, ik begin reeds te koken op een andere brander tijdens het spoelen als er in de kookketel ongeveer 15 à 20 cm wort staat, tegen dat ik einde spoelen ben kookt die kookketel al zachtjes, tijdswinst dus, daarna verwissel ik de ketels van plaats met die katrol. Vroeger tilde ik die ketels met de hand, tot ik met die 70 liter ketel tot op 1 cm van de branderhoogte stond en dacht, "nu ontplof ik of laat ik hem vallen maar die moet wel op die brander hé", van dan af is het brouwen een stuk aangenamer geworden en mijn rug veel contenter... :)

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

Edited once, last by HermanH ().

• Hoe gebruik jij de enolmatic? Ik vind het een geweldig toestel enkel maak ik me wat zorgen over zuurstofinslag bij het bottelen daarom dat ik het niet gebruik voor erg hoppige bieren.

Ik gebruik het bij elk bier. Je zuigt toch je fles vacuüm?

Mijn IPA & Neipa smaken nog steeds goed na paar maanden. Denk dat we het soms iets te goed willen doen?

Antwoord op je vraag: Rechtstreeks op de CCT, eentje kan ik CO2 op aansluiten andere haal ik stop eraf.

• Vorige week mijn gecarboniseerde stout onder tegendruk gebotteld, kopruimte gevuld met schuim tot aan de rand, misschien nog een fractie O2, maar minder ga je in mijn ogen niet kunnen als hobbybrouwer, gelet op de O2-inslag tijdens het brouwen natuurlijk...? :thinking_face::smiling_face_with_halo:

Geen beschrijving beschikbaar.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Hey HermanH ontsmet jij je kroonkurken of wat zie ik in dat kommetje?

Ja, was nog een zakje dat al heel lang open stond, dus maar wat Saniclean in het water gedaan, zeker is zeker, ook omdat ik deze stout echt lekker vind, dus geen zin om die achteraf in de gootsteen te moeten zien verdwijnen, zeker is zeker. Het waren ook geen O2-absorberende kurkjes, die mogen op voorhand nat zijn hé....