Brouwdag goed verlopen tot de blunders op het einde

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Met Brew Monk gebrouwd, Triple met een SG 1.075.

Maar nu komt de kat op de koord ...

Koelen met spiraal koeler en ondertussen whirlpoolen ... alles ok.

Temperatuur op Brew Monk geeft 25°C aan dus moment om naar CCT over te hevelen.

Blijkt nu dat de spiraal koeler tegen de temperatuur sensor moet gelegen hebben want in de CCT 38°C.

En yep, pas gemerkt als ik mijn Ink Bird aangezet had.

Gist was er ondertussen al bij gedaan M31.

Bij overmaat van ramp heeft mijn dompelpomp de geest gegeven en kan ik geen koud water door mijn CCT sturen.

Nu CCT koelen met koude doeken en ice packs, heb geen frigo, zit nu ronde de 30°C.

M31 gist is wel als een gek tekeer aan het gaan in de bubbler ....

Volgende keer eerst manueel meten voor dat ik overhevel.

Dompelpomp testen voor de brouwdag.

• Na de whirlpool en de wachttijd meet ik nog eens alvorens het geheel de bucket in gaat (of ernaast 🤪) of het de juiste temperatuur heeft.

In het boek van Palmer stond een tip als je wilt vergisten op 18 moet je koelen tot 18, 20 is een regel die over staat maar goed met de zomer wordt dat lastig.

Roeren met de spiraal doe ik ook inderdaad je ziet de temperatuur dan sneller dalen.

• Waarschijnlijk zul je meer esters hebben. Op zich kan de M31 goed tegen hoge temperaturen, die gist heeft alle trekjes van een Saison gist.

Koelen doe ik echt tot de pitch temperatuur, verleden week gekoeld tot 16 graden. Momenteel gaat dat nog heel vlot.

• Tussen gist toevoegen en al volop blubben lijkt me toch al de moeite qua tijdsspanne. Meen ergens gelezen te hebben dat heel dat ester-gedoe zich vooral manifest in de eerste uren ?

Ja, al vanaf de lagfase begint dat al. Maar voor sommige bierstijlen is dat minder van belang, of juist gewenst. Met een triple hoeft het geen ramp te zijn, met een IPA weer wel.

• Gisting is gestopt na een volle week, al een 2 dagen op 0bpm

Zit rond 1.010 en is zoals te verwachten hoog in alcohol en smaakt en beetje fruitig en naar banaan.

Net een 2L afgelaten. Ga hem nu nog een week of 2 rustig laten verder doen op 20°C, nog een liter aflaten en dan de temperatuur verder naar beneden brengen tot 10 °c voor een week alvorens op flessen te zetten.

Hopelijk komt er nog iets van maar ik vrees ervoor :(

• Vandaag eens een biertje geprobeerd na de blunder (te heet wort en gisttoevoeging in gistvat), staat nu al +1 week in de living en is al mooi uitgeklaard. Beetje koude waas na in de frigo te hebben gestaan.

Smaak is redelijk zoet maar niet te en ABV is rond de 9%.

Breng zeker een aantal flesjes mee naar VHM zodat jullie 'een blunder' kunnen beoordelen.