Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• 14 mei de dag waarop ik 42 word zal ik volgend recept brouwen.

Graag jullie mening .

Het originele recept van Adrie Otten zou bij 2,332kg pilsmout en 0,583 suiker een ABV geven van 7,8%.

Overgezet naar de Grainfather app kom ik een lagere waarde uit en daarom mout opgeschaald.

• Ik vond de tripel met een andere mout soort erbij zoals de carahell ook niet mis.

Geen kruiden zoals koriander of sinaasappelschil erin? Dat geeft een mooie kick aan de tripel.

Ik ben niet zon fan van de vloeibare gist, erg duur vind ik. Wel meer keuze, ik had de t-58 gebruikt, andere varianten kunnen de experts hier wel aandragen.

• Als je 60 minuten kookt, kan je geen hopgift van 90 minuten hebben. 😁

27 ibu met een og van 1081 is wel erg laag. Een Westmalle heeft 39 ibu. Hangt ervan af welke smaak en balans je zoekt natuurlijk. Ik zou zeker de late hopgift Saaz maal 3 doen.

Zou de Spalt niet op 20 min of zo moeten? Nu geeft het volgens de uitdraai 0 IBU. Misschien fout ingeklopt? En inderdaad, de Saaz hop gift is wel erg laag om het goed te merken. Wellicht een deel als hopstand/vlam uit ?

• Als je 60 minuten kookt, kan je geen hopgift van 90 minuten hebben. 😁

27 ibu met een og van 1081 is wel erg laag. Een Westmalle heeft 39 ibu. Hangt ervan af welke smaak en balans je zoekt natuurlijk. Ik zou zeker de late hopgift Saaz maal 3 doen.

Bedankt ! Hopgift aangepast.

Aantal grammen hop is overgenomen uit het recept van Adrie Otten .

Saaz X3. 22 gram dan ongeveer?

Ondertussen nog eens gekeken naar het recept in de app en wonderbaarlijk staat de spalt niet meer op 0 ibu maar op 11,2.

Het eindresultaat staat nu op 38,1 ibu 😁

Als ik dan de saaz X3 neem zit ik al op 43 ibu.

Lijkt me iets te veel van het goede niet?

Cetero censeo birrum bibendum esse.

Planning: Building Herms,
    Gisting :
    Lagering:
    Hergisting op fles :
    Voorraad : WhiteRus ,Westmalle kloon,brewferm Diablo ,Humeureke ,Houblon kloon

• Nu geeft het volgens de uitdraai 0 IBU. Misschien fout ingeklopt?

Denk een fout in de Grainfather app.

Heb niets ingeklopt omtrent IBU.

Weet ook niet of ik deze zelf kan wijzigen in de app.

Gisting :
    Lagering:
    Hergisting op fles :

• De GF app schijnt niet de beste te zijn voor recepten, maar wie ben ik. In ieder geval Brewfather, maar ook Brouwhulp kunnen heel goed recepten aanpassen aan andere volumes en installaties. Zo een recept zonder aan te passen gaat een heel ander bier geven.

Doe je het met de hand, dan in ieder geval proberen het begin SG gelijk te krijgen, en de IBU's voor de hop. Alles in de juiste verhouding aanpassen om mee te beginnen is een goede start.

• Heb ze voor alle zekerheid wel meegebracht van Brouwland maar twijfel nog.

Hoeveel gram zou je gebruiken op een batch van 10L?

Een Tripel met jouw hopsoorten heeft geen kruiden nodig, al meer dan genoeg smaak. Begin daar al mee, simpele recepten geven vaak het beste bier. Koriander en sinaasappel doe je eventueel in een witbier, maar zelfs daar kan je zonder.

• Doe de Saaz in de hopstand, dat geeft geen ibu's maar wel hoparoma.

Hoe lang bij hoeveel graden? Of is hier geen vaste regel voor ?

Ik lees van 10 tot 30 min en tussen 80 en 90°C .

Gisting :
    Lagering:
    Hergisting op fles :

• Als ik het ABV nu wil verhogen om dichter tegen de Westmalle triple te komen, gewoon aantal mout verhogen?

Heeft dit niet te veel invloed op bitterheid?

Best je suikerstort verhogen, (Hierdoor wordt het ook beter drinkbaar en niet zo klef-zoet)
    Als je mout gebruikt ga je een veel te hoge eind SG bekomen daar je als je mout gebruikt steeds een deel onvergistbare suikers toevoegt.

• Best je suikerstort verhogen, (Hierdoor wordt het ook beter drinkbaar en niet zo klef-zoet)
    Als je mout gebruikt ga je een veel te hoge eind SG bekomen daar je als je mout gebruikt steeds een deel onvergistbare suikers toevoegt.

Zou dan op 1kg suiker komen om op 9% ABV te eindigen.

Is ook geen recept voor de weight watchers 😂

Gisting :
    Lagering:
    Hergisting op fles :

• Best je suikerstort verhogen

Hij zit al op 15% suiker. Best dus zowel mout als suiker verhogen en die 15% behouden.

Maar het zou me verbazen als die Westmalle-gist met 15% suiker eindigt op 1022. Ik zit meestal op een svg van 85%, met og 1081 wordt dat dan fg 1012, dan zit je dus op 9 ABV zonder bottelsuiker.

• Hij zit al op 15% suiker. Best dus zowel mout als suiker verhogen en die 15% behouden.

Maar het zou me verbazen als die Westmalle-gist met 15% suiker eindigt op 1022. Ik zit meestal op een svg van 85%, met og 1081 wordt dat dan fg 1012, dan zit je dus op 9 ABV zonder bottelsuiker.

Kort gezegd, recept laten zoals het is.

Uitproberen en meten 😁.

Kan in een 2de batch nog altijd wijzigingen aanbrengen.

Gisting :
    Lagering:
    Hergisting op fles :

• In tegendeel eigenlijk. De gewone suiker vergist volledig uit en zorgt voor minder calorieën als suiker afkomstig uit mout. Maar als je "light" wil, kan je best wodka-colalight drinken. Niet te hachelen maar weinig calorieën ;)

En dan het best zonder Wodka, want de calorieën komen dan nog uit de alcohol. Nog smeriger dus. :upside_down_face:

• Official Post

Het vreemde aan alcohol is dat er discussie is of het al dan niet bijdraagt aan het hele proces van omzetting naar vet zoals suiker of vetstoffen. Alcohol is een gif en je lichaam zou dat eerst moeten verwerken voor het aan suikers en vetten kan beginnen.

Het ding is dat het niet bijdraagt aan de opbouw van vetreserves maar door de lever wordt omgezet naar afvalstoffen die dan via je nieren naar buiten moeten. Dat dit proces eigenlijk niet zo gezond is, en bij overdaad dus ook kan zorgen voor de nodige medische problemen (lees leverkanker en cirrose) is geen geheim. Zoek maar eens online naar foto's van een lever van iemand die regelmatig alcohol drinkt en je zal zien wat ik bedoel.

Soit, de calorieën van alcohol mag je dus eigenlijk niet meerekenen in de totale calorieën die je dagelijks mag opnemen. Desondanks dat alle "dieetprogramma's" dat wel doen. (Zelf gebruik ik Yazio) Dus bij een wodka/colalight heb je geen "vetproducerende" calorieën binnen.

• Het vreemde aan alcohol is dat er discussie is of het al dan niet bijdraagt aan het hele proces van omzetting naar vet zoals suiker of vetstoffen. Alcohol is een gif en je lichaam zou dat eerst moeten verwerken voor het aan suikers en vetten kan beginnen.

Het ding is dat het niet bijdraagt aan de opbouw van vetreserves maar door de lever wordt omgezet naar afvalstoffen die dan via je nieren naar buiten moeten. Dat dit proces eigenlijk niet zo gezond is, en bij overdaad dus ook kan zorgen voor de nodige medische problemen (lees leverkanker en cirrose) is geen geheim. Zoek maar eens online naar foto's van een lever van iemand die regelmatig alcohol drinkt en je zal zien wat ik bedoel.

Ge doet me schrik krijgen :face_with_thermometer::woozy_face:

Zoals bij de meeste dingen ... drink met mate

• Het vreemde aan alcohol is dat er discussie is of het al dan niet bijdraagt aan het hele proces van omzetting naar vet zoals suiker of vetstoffen. Alcohol is een gif en je lichaam zou dat eerst moeten verwerken voor het aan suikers en vetten kan beginnen.

Soit, de calorieën van alcohol mag je dus eigenlijk niet meerekenen in de totale calorieën die je dagelijks mag opnemen. Desondanks dat alle "dieetprogramma's" dat wel doen. (Zelf gebruik ik Yazio) Dus bij een wodka/colalight heb je geen "vetproducerende" calorieën binnen.

Waarom zou je de calorieen van alcohol niet mogen meetellen? 1 g alcohol geeft 7 calorieen en die worden allemaal opgenomen. Het is net de afbraak van de ethanol tot acetaldehyde en daarna naar acetaat die de calorieen levert.

BVB101 2015 Sem2 DigPoster

• Official Post

Je ziet het verkeerd, de 7 calorieën waarvan sprake worden niet omgezet naar je vetreserves, noch gebruikt voor enige productie van energie. Ze zijn simpelweg de calorieën van de gifstoffen die je lijf uitmoeten. Maar we wijken af van het originele onderwerp denk ik ;)

Ge doet me schrik krijgen

Ik had ergens een afbeelding met de vergelijking tussen een "gezonde" lever, eentje van een persoon die regelmatig iets drinkt zonder overdrijven en een alcoholist. Zelfs het verschil tussen de eerste twee is indrukwekkend.

Hoe graag ik het ook drink, het is en blijft vergif ;)

Maar... :focus:

• Vreemd,

1 ste flesje was zalig, mooi gecarboneerd (CO2)lekkere smaak. Moutig en gebalanceerde bitterheid.Goede schuimlaag.

Flesje had een uurtje in de ijskast gestaan voor het uitschenken .

Vandaag 2de flesje opengetrokken dat 2 dagen in de ijskast heeft gestaan.

Weinig tot geen Co2 , sterke alcohol smaak. Geen moutigheid niks balans.

Na het lageren (4°C)en het bottelen heeft het bier 1 week op kamertemperatuur gestaan voor hergisting. Nu kelder temperatuur.

Misschien gewoon geluk gehad met het eerste flesje en het 2de te vroeg geopend 🤔.

Gisting :
    Lagering:
    Hergisting op fles :