Belgian Dubbel met houtsnippers

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Goedemorgen allemaal,

Vandaag ga ik de Belgian Wit bottelen! Ben benieuwd, resultaat hiervan laat ik binnenkort in m’n andere topic weten.

Maar ik ben alweer aan het volgende brouwsel aan het nadenken. Laatst heb ik een Belgian Dubbel gebrouwen van Brewferm. Deze gebrouwen voor over enkele maanden (herfst/winter). Hieraan o.a. vlak voor het bottelen bij sommige flesjes cognac, rum of sherry toegevoegd.

Maar met mijn komende brouwsel van Belgian Dubbel wil ik eigenlijk gaan experimenteren met getoaste eikensnippers gedrenkt in whisky of rum en die dan toevoegen in de gistfles tijdens het gistproces.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips wat ik wel en absoluut niet moet doen tijdens dit experiment? 😅

Groeten Sander

• Ik zou eerst de hoofdvergisting zijn tijd geven en wanneer die klaar is overhevelen, zo raak je al veel trub kwijt. Dan de snippers en alcohol erbij en minimum 1 maand warm conditioneren op pakweg 15°. Daarna proeven en eventueel nog langer laten staan. Wanneer de smaak naar je zin is koud lageren gedurende 1 tot 2 weken, daarna hevelen en bottelen. Zeker bottelgist gebruiken naast bottelsuiker.

• Ik denk dat je vooral niet mag gaan overdrijven met de hoeveelheid. De snippers kan je drenken in rum of whiskey of bourbon. Bedenk wel dat je hierdoor een deel van de smaak uit de eik gaat verliezen aan de alcohol. En vanuit dat aspect zou ik ze eerder niet drenken maar gewoon droog gebruiken. Toevoegen tijdens de lagering en dan véél geduld hebben. Bij het maken van whiskey moet je al rekening houden met een macereertijd van ongeveer een maand, dus ik kan me inbeelden dat dit bij bier, wat minder alcohol heeft, nog langer duurt.