Het grote mysterie van het verdwijnend schuim

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik kook in het begin wel tamelijk hard, maar daarna zet ik het wel op een normale mooie rollende kook...

PS: kan echt tot de rand gaan bij deze kook dankzij een beetje anti-schuim... :smiling_face_with_halo:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Maar geen schuim of cola schuim zoals ze zeggen kan aan zoveel factoren liggen en niet alleen aan het koken

Het blijft aan het glas plakken , dus is het niet echt cola schuim , heb je dat met al je bieren of nu en dan ?

Er blijft schuim aan het glas plakken wanneer je een slok neemt, maar er staat geen mooi constant kraagje op het bier. Ik vergelijk het met commerciële bieren en er zijn er nog veel die dit niet hebben. Maar ik bereik het wel bij de brouwsels in de inox vaten, enkel niet bij de brouwsels in de BrewMonk.

Uit jullie reacties leid ik af dat het wel eens zou kunnen liggen aan het niet warm genoeg inmaischen, dat is vrij eenvoudig op te lossen. Maar Serge gaf aan dat het wel eens aan teveel ongewenste vetzuren zou kunnen liggen die uit de mout komen. Ik zie niet direct hoe ik dat kan aanpassen. Ik ga de volgende keer ook nog eens iets grover schroten in de hoop om minder van die kleine stukjes in het wort terug te vinden. Maar naar mijn gevoel is het wort al best helder als het naar het gistvat gaat.

• Wow!!!! Dat is geweld!!!! :rolling_on_the_floor_laughing::rolling_on_the_floor_laughing::face_with_tears_of_joy::face_with_tears_of_joy:

Ik heb natuurlijk ook een "raketbrander" onder mijn ketel staan, kan de druk van het gas regelen met een regelbare gas-ontspanner, dus koken gaan ze, die hopjes.... :grinning_face_with_sweat:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Maar geen schuim of cola schuim zoals ze zeggen kan aan zoveel factoren liggen en niet alleen aan het koken

Het blijft aan het glas plakken , dus is het niet echt cola schuim , heb je dat met al je bieren of nu en dan ?

Ik kook in de brewmonk gewoon op 2500 W. Mooie kook! Indien minder vermogen gaat het apparaat schakelen C.q. Aan/uit en dat verstoord de kook. Verder hevel ik over ipv het kraantje te gebruiken. Kraakheldere wort en eigenlijk geen last van slechte schuimstabiliteit. Verder pas ik nog wel eens een endo peptidase rust toe (55C voor de vorming van schuim bevorderende eiwitten) en dat werkt echt prima.

De werking van Tetrahop zie goed bij lagers (pils), kolsch, alt is mijn ervaring

• Nu eventjes een aanvullende vraag:
    Ik heb mij hier net eentje van mijn laatste brouwsel opgengetrokken. Een sterk blondje 8,5%, die is nu 3 weken op fles. Wél een mooie blijvende schuimkraag. Het flesje van vorige week had die nog niet ondanks dat de hergisting volgens mij wel compleet was. Ben ik te ongeduldig geweest? Is het toeval en zit er verschil per flesje? Ik roer nochtans wel grondig zodat de bottelsuiker en bottelgist en dergelijke goed mengt. Ben er zeer blij om natuurlijk ;-) ...

• Moet zijn ja, maar is het normaal dat een bier echt een aantal weken nodig heeft om die stabiele schuimkraag te bekomen? Ik was in de veronderstelling dat die schuimkraag stabiel was van zodra de hergisting afgerond was.

Zeker bij bieren met wat meer alcohol (8 ABV en meer) duurt het wat langer voor je veel en stevig schuim hebt, dat is mijn ervaring. Soms duurt het een week of 4 tot 6. Bij een bier van pakweg 5 ABV heb ik na 1 tot 2 weken een mooie schuimkraag.

Alcohol is schuimnegatief.

• Geduld.... de moeilijkste skill die we als brouwer leren :-D Ik heb het nog altijd véél te weinig. ;-)

Soms zal dat zeker het geval zijn :P ... Maar blijft wel opvallend dat de brouwsels in de inox biervaten toch veel sneller schuimstabiliteit tonen hé, ook dat moet toch z'n reden hebben. Die brouwsels zitten evengoed boven de 8 ABV bv. Alleszins ben ik heel erg blij dat er in mijn brouwproces precies toch geen al te grote mankementen zitten :beaming_face_with_smiling_eyes::beer_mug:

• Wél een mooie blijvende schuimkraag. Het flesje van vorige week had die nog niet ondanks dat de hergisting volgens mij wel compleet was.

Onlangs ook zoiets voorgehad... Flesje bevatte genoeg koozuur maar had geen schuim...
    Effe lichte paniek :-) Dag nadien ander flesje en dit was wel goed. Ik hou het op een vuil/niet goedgereinigd flesje :grinning_face_with_sweat:
    En zoals menige hierboven al zeiden: geduld... Zeker bij hoge ABV :smiling_face_with_halo: