Overschuimen eerste hopgift

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dit was zo'n brouwdagje waarbij alles :upside_down_face: heel mooi volgens plan verloopt tot ... eerste hopgift (50 gr cascade) bij het koken, overschuimen (precies een ijslandse vulkaan), brandmelder in werking (doet dus wat deze zou moeten doen :grinning_face_with_big_eyes:), gasfles direct dicht, opkuisen, een tweetal liter kwijt en nadat de adrenaline terug tot niveau 'normaal' is gezakt terug verder (gelukkig) zonder probs :slightly_smiling_face:. Wat hebben we geleerd zou Piet H. zeggen? Nooit meer 50gr. in één zwik er in kappen (ook al wordt de pizza koud) maar rustig strooien en klaarstaan met de watersproeier om het schuimen te 'blussen' :collision: heerlijke spannende hobby toch :beaming_face_with_smiling_eyes:

Es trinkt der Mensch, es säuft das Pferd, aber manchmal ist es auch umgekehrt :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• Lesje geleerd, open ketels, de automatische piloot niet opzetten ( never ending leerproces). Voor de schuimstop ( thnx voor info Koen) toch enig voorbehoud gezien deze volgens 'bijsluiter' siliconen bevat die niet biologisch afbreekbaar zijn ( mss is de hoeveelheid erg miniem natuurlijk, ben wel geen scheikundige) en een stof (alpha-octadecyl-omegahydroxy-polyglycoleth) die ik niet ken maar alleen al de naam .... 🤔. Zal het denk ik dus eerder bij de suggestie van John Palmer (How to brew) houden en bij hopgift klaarstaan met een vernevelspuit water 😉

Es trinkt der Mensch, es säuft das Pferd, aber manchmal ist es auch umgekehrt :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• pellets, 50 gr op 55l wort in ketel 65l na 5 minuten borrelend koken, in het verleden nog identieke hopgift gedaan, tweede hopgift (idem 1) na 40 minuten, no prob, naar het einde tweemaal citra 100 gr, no prob. De reden dus ??? Zeker attent zijn volgende keer 👊

• Beetje ouderwets maar ik schep bij begin koken eerst het schuim er af met een schuimspaan. Dan heb ik geen last van overkoken, ook na de hop gift.

Maar misschien is dat een verkeerde handeling?

Doe ik ook, maar zelfs dan kan je een vulkaan hebben. In kleine dosissen toevoegen en roeren helpt.

Na de hopgift afschuimen zou ik niet doen, dan raak je niet alleen eiwitten kwijt maar ook lupuline en andere belangrijke hopingrediënten.

• Klopt.... afschuimen voor de hop gift!!

Ik doe dat ook, verrassend hoeveel vuil er de eerste 5' van de kook aan de rand van de ketel komt op het wort, nog voor de hop erbij gaat, na de hopgisften doe ik het ook nog, die "vettige" kaki gekleurde troep moet er bij mij af, zou een frisser bier geven....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

Edited once, last by HermanH ().