Voss Kveik ale

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vandaag deze gebotteld. 2de licht zomerbier op 2 weken tijd dat op de fles/keg gaat. Helemaal klaar om gezellig op terras te zitten:sun:

Kveik Malt Ale

German Pils

4.9% / 11.8 °P

All Grain

Brewster Beacon 30L

70% efficiency

Batch Volume: 19 L

Boil Time: 60 min

Mash Water: 19.3 L

Sparge Water: 6.9 L

Total Water: 26.2 L

Boil Volume: 22.83 L

Pre-Boil Gravity: 1.044

Vitals

Original Gravity: 1.048

Final Gravity: 1.011

IBU (Tinseth): 29

BU/GU: 0.61

Color: 6.5 EBC

Mash

Temperature — 63 °C45 min

Temperature — 70 °C15 min

Temperature — 78 °C10 min

Malts (4.1 kg)

3.7 kg (90.2%) — Weyermann Pilsner — Grain — 3 EBC

300 g (7.3%) — Weyermann Carapils/Carafoam — Grain — 3.9 EBC

100 g (2.4%) — Weyermann Carahell — Grain — 25.5 EBC

Hops (125 g)

12 g (11 IBU) — Hallertau Tradition 6.8% — Boil60 min

25 g (6 IBU) — Tettnang 3.7% — Boil15 min

15 g (7 IBU) — Hallertau Tradition 6.8% — Boil15 min

30 g (5 IBU) — Hallertau Tradition 6.8% — Boil5 min

25 g — Amarillo 9.2% — Dry Hop2 days

18 g — Hallertau Tradition 6.8% — Dry Hop2 days

Miscs

0.41 g — Canning Salt (NaCl) — Mash

0.46 g — Epsom Salt (MgSO4) — Mash

6 ml — Lactic Acid 80% — Mash

1.03 ml — Lactic Acid 80% — Sparge

1.9 g — Yeast Nutrients — Boil10 min

4.75 ml — Biofine Clear — Boil5 min

Yeast

1 pkg — Lallemand (LalBrew) Voss Kveik 77%

Fermentation

Primary — 25 °C2 days

Secondary — 23 °C (1 day ramp)3 days

Secondary — 15 °C7 days

Cold Crash — 2 °C7 days

Carbonation: 2.7 CO2-vol

Water Profile

Ca2+ 65 Mg2+ 9 Na+ 20 Cl- 50 SO42- 69 HCO3- 139

Opmerkingen zijn welkom voor volgende versies, aan deze kan ik niets meer veranderen:grinning_face_with_smiling_eyes:

Deze was nog een keer vergist in de fermonster, o.a. om te bottelen mis ik dan toch mijn CCT. Mijn dry hop was er ook al ingevallen op dag 1 omdat gepruts van mij met magneetjes en touwtjes met de fermonster niet goed was gelukt. :smirking_face: Ach, ergens in brulosophy kwam ik een artikel tegen dat dry hoppen dadelijk bij het pitchen van de gist niet zoveel verschil zou opleveren in de smaak. We zullen zien zij de blinde ...

• Kwa hopjes.... ik zou de volgende keer de Tettnang en Tradition in volgorde wisselen en ook de Tettnang in de dryhop doen of Saphir ipv de tradition..... Maar dat valt denk ik toch weg tegen de Amarrilo vrees ik Maar is een persoonlijke voorkeur. Het wordt/is vast een lekker biertje:grinning_face_with_smiling_eyes:

Nu ik nog eens kijk, het recept lijkt niet helemaal te kloppen tov het uiteindelijke recept. Het volledige pak tradition van 100g is toegevoegd. Vroeger liet ik wel eens restjes van 20g liggen, maar vaak belandde dat uiteindelijk in de vuilnisbak. Nu werk ik pakketjes meestal op en voeg extra in flame out of dry hop toe. De dry hop van de tradition is dan ook meer om het pakje leeg te maken. De amarillo echt om de lichte citrus toets te verkrijgen.

Een bewuste keuze om de vergistingstemperatuur zo laag te houden? 😉..

Ja:slightly_smiling_face: Ik heb de ervaring dat hij op 25graden nog steeds op een 5-tal dagen mooi uitgist.

Omdat het bovendien mijn 2de vergistende brouwsel was had ik geen gistkas vrij en minder temperatuur controle. Ik kreeg hem maar tot 25 met een deken er rond en een verwarmingsplaatje. Rustig ondergestopt en in zijn :bed: gelegd. Ik mik hier ook eerder op een cleaner bier dus wou toch niet teveel fruitigheid. Lichte toets van de Amarillo is voldoende

• Volgende keer deze met Munich, maar had ik niet op stock. De Amarillo komt meer door nog dan ik had verwacht (kan nog wel afzwakken). Maar is zeker mijn ding. Ik ben wel voor hoppigere bieren. Mooi zomerbier, goeie bitterheid voor backbone, ook voldoende moutigheid en dan een leuke hoptoets. Heeft iets van een goeie American Pale Ale.

:clinking_beer_mugs::thumbs_up: