Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag Brouwers,

Even voorstellen, en een beetje context om te verklaren waarom het traditionele beginnende brouwerpad niet helemaal werkt voor mij.

Ik ben Rob, en mijn lichaam heeft lang geleden besloten om niet vrolijk te worden van zowat alle suikers die gist niet lust, en een paar waar de juiste gist nog wel mee weg kan. In de praktijk wil dat zeggen: geen fructose, fructanen, dextrines, lactose, en nog een paar andere dingen. In de praktijk wil dat ook zeggen dat droge wijn of wodka prima werkt. Maar als ik vrijdag avond nen 33-er deel met mijn vrouw lig ik tot zondag namiddag in de lappenmand. Fijn weekend... .

Nu hadden we vorige zomer nogal wat druiven en tijd. Met druiven en tijd maak je wijn, en dan begin je te lezen en kom je allerlei dingen te weten over gist, suikers, wijn, cider en... bier. En na een jaar of 10 geen bier... toch zo wat goesting om op zoek te gaan naar iets bierigs dat werkt voor mij.

Dus... wij aan de slag. Heel veel lezen en zoeken. Wat eenvoudige experimentjes met gember bier (zonder hop, met hop, met gagel) om zeker te zijn dat het niet aan de hop gelegen is. Werkt prima.

Nu eerste opdracht: een basis vinden voor iets bier-achtigs waar ik tegen kan.

Tweede opdracht zal dan zijn om daar ook iets lekkers van te maken.

Voorlopig heb ik wat ge-experimenteerd met 90 minuten maischen op 62°, batch gesplitst en eentje met witbiergist, eentje met abaye.

Die met de witbier gist is geeindigt op een SG van 1010. Lekker, maar een weekendje in de lappenmand... .

Die met Abaye heb ik wat amylase bij gedaan en kwam op 1007. Nog wat Glucoamylase bij gedaan, en nog niet verder geprobeerd.

Volgende brouwsels zullen met saison gist zijn, eentje met en eentje zonder brett. 20% gemoute haver, 20% gemoute spelt en 60% pils mout (haver en spelt voor de proteïnes. gelezen dat die wat missend 'mondgevoel' kunnen compenseren. Eerst de gist zijn ding laten doen voor een paar weken, dan Glucoamylase bij doen, nog wat tijd geven.

En dan heb ik nog wat extra brut IPA dingen in het hoofd.

Ondertussen een geuze van boon en Rodenbach Grand Cru getest (en beestjes van proberen oogsten). Niet perfect (SG zou dus nog iets lager moeten), maar toch hoop gevend. Niet echt beginnende brouwer biertjes.

Bon, dat is kort mijn verhaal. Tips over lekkere bieren met een wijnachtig SG altijd welkom!

Een prettige (brouw-)dag gewenst!

Rob

• Ik heb een gistsoort in mijn gistbank die een gewone wort van 1,065 in 5 dagen vergist naar 1,001 - 1,002. Die gist moet je nog opschalen van 10ml naar 1700ml wat een dag of 5 in beslag neemt met zo steriel mogelijk wort van 1,040

Dan het bekomen bier ongeveer 6 maand laten rusten in een donkere kelder. Er ontstaan heel subtiele smaken die het beendroge van het begin helemaal veranderen naar iets met veel ronde smaken.

• Merci!

Ziet eruit dat ik vriendjes moet worden met Brouwer Waldonk. We hebben geen kelder, maar wel een smeerput die ik denk om te bouwen. Zal ik ook eens werk van moeten maken.

Voorlopig probeer ik gist op te kweken met een restje wort met appelsap dat ik in een snelkookpan gesteriliseerd heb. Die 1,7 liter starter is wellicht voor batches van 20 liter. Voorlopig ben ik aan't experimenteren met kleinere batches (10l die ik dan opsplits in 2x5. Zou eigenlijk nog kleiner willen gaan om meer te kunnen experimenteren)

Saison ben ik inderdaad aan't proberen. Als Belle Saison die van Lallemand is, dan is dat de gist die ik nu gebruikt heb.

Die M31 ziet er ook intressant uit. Die houd ik in het achterhoofd voor een volgende keer.

Merci!

• Belle Saison, korrelgist, gaat makkelijk tot 1003 of lager. Produceert zelf glycerol wat zorgt voor toch wat mondgevoel.

Volledig mee eens, ik denk dat Belle Saison geen suikers achterlaat. Al een aantal keer mee gewerkt en telkens onder 1,000 geëindigd. Wel zorgen voor een goede pitching rate : 1g/l is het minimum voor een goede vergisting. Ook niet te koud vergisten, deze gist mag gerust na een dagje of twee naar 23 tot 25°C gaan.

• Yep... 6 g/l. Ben al bezig met het probleem op te lossen:grinning_face_with_sweat:.

Toch apart, 1 week actieve hoofd gisting en 2 weken nagisting tot helemaal geen activiteit meer. Dus geen waterslot activiteit en een ispindle verandering. Hopelijk geen onverwachte ontploffingen:smiling_face_with_smiling_eyes:.

De smaak, geur en het schuimkraagje zijn nu al super ok!! Begin een Saison fan te worden....

• Merci. Dat ziet er een handig lijstje uit. Staan ook wijngisten tussen. Wist niet dat die dextrines a

Tegenwoordig zijn er vele hybride gisten op de markt gebracht, dus kruisingen tussen 2 of meerdere gistsoorten of rassen (en vroeger ook al enkele zonder dat men het eigenlijk wist)
    Zo is vb de Lallamand Abby eigenlijk geen Saccharomyces cerevisiae meer maar dat is een hybride gist, het is namelijk een kruising tussen een Saccharomyces cerevisiae x Saccharomyces kudriavzevii waarbij de gewenste eigenschappen van beide gisten zijn bekomen.
    Ook vb de WY1214 Belgium Abbey , de WLP351 Bavarian Weizen Ale, enz ..... (hier een lijst met een aantal geteste gisten of het hybride gisten zijn)
    Zo zijn er dus momenteel dus ook wijn en champagne gisten die ondertussen maltotriose vergisten en of zelfs de eigenschappen hebben van een diastaticus.

Bij de commercieel verkrijgbare gisten kan je momenteel niet meer het zuivere onderscheid maken zoals vroeger.
    Saccharomyces; cerevisiae, eubayanus, uvarum, kudriavzevii, ... worden allen met succes gekruist tot hybride soorten