Gisting gaat door maar SG daalt niet

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voor een projectje waar ik momenteel mee bezig ben, zit ik met een raadsel.

In het kort heb ik een wort gebrouwen met whiskymout van Brewferm en suiker. Start SG was 1,080 en het startvolume 20l. Gepitcht met Fermentis HG-1 aan een ratio van 1,5g/l en voorzien van Wyeast gistvoeding volgens specificaties. Het wort was heel goed belucht (het is toch niet voor bier) en de gist was correct gehydrateerd en al heel actief toen hij bij het wort ging. Gisting begon op 17/04.

De eerste 24 uur van de vergisting gingen als een speer tot ik dus op een densiteit van 1,030 zat (soms wel handig die Ispindel). Toen begon het te vertragen tot uiteindelijk na 7 dagen op 1,023 uitkwam. En daar blijven we nu dus sinds 24/04 steken. Op zich kan ik een vastgelopen vergisting wel snappen, zeker met die HG-1 want het is echt geen goede gist (maar ik heb er nog 400g van liggen). Maar wat ik niet snap (en dat is mijn vraag) is het volgende : de vergisting is nog altijd zichtbaar bezig, het waterslot blupt om de +/- 30 seconden en als je eens met het vat walst gaat het nog altijd redelijk actief broebelen dus de vergisting is nog altijd bezig. Maar de waarde van de Ispindel, en de hydrometer die ik er intussen ter controle heb bijgeplaatst blijft gewoon op die 1,023 steken. Er gaat letterlijk zelfs geen puntje meer af terwijl ik toch een week verder ben :thinking_face: Ik snap het niet goed en dit heb ik ook nog nooit meegemaakt.

Iemand die een idee heeft? Zou het kunnen dat de gist in suspentie (het is echt een stofgist) zorgt dat de vloeistof dikker blijft en dus het SG foutievelijk te hoog wordt gemeten? Ik ga dit weekend nog eens een staal nemen, in de koelkast zetten om uit te klaren en dan eens meten met de refractometer. Zo heb ik een derde meting met een afzonderlijk meetapparaat. Maar als iemand een verklaring heeft, hoor ik het graag :slightly_smiling_face:

• het waterslot blupt om de +/- 30 seconden en als je eens met het vat walst gaat het nog altijd redelijk actief broebelen dus de vergisting is nog altijd bezig.

Dat het waterslot blubt, wil alleen zeggen dat er koolzuurgas ontsnapt. Logisch dat dit gebeurt bij het schudden van je gistvat. Om de 30 seconden zou (bij een vergisting voor bier) kunnen duiden op een diastaticus of een besmetting. Voordat je dan 1 sg punt zakt, ben je verschillende weken verder.

• Ik ben momenteel niet gehaast, ik kan het nu toch niet verwerken. Maar de vergisting is dus nog altijd bezig, er wordt nog altijd koolzuur gevormd. Het is gewoon raar dat die densiteit absoluut niet meer zakt, geen puntje of niks. Ik kijk het nog wel wat aan, het alcoholgehalte is in ieder geval al hoog genoeg om verder mee te werken dus daar lig ik niet van wakker.

De geur is trouwens geweldig voor wat het moet worden. Een stalluchtje (had ik bij een vorige vergisting met deze gist ook) en dan dat rokerige van die mout. Dat geeft toch wel een apart aroma.

• Als je suikerstort redelijk hoog is vermoed ik dat je te weinig gistvoeding het toegevoegd, de specificaties van de gistvoedingen (ook die van Wyeast) zijn allen eigenlijk voor een volmout brouwsel zonder (al te veel) toegevoegde suikers.
    Is je suikerstort echt aanzienlijk dan is het aangewezen om zeker net dat ietsje meer gistvoeding toe te voegen, immers elke kilogram suiker staat voor 1.3kg mout waar je eigenlijk geen milligram aan voedingsstoffen hebt uitgehaald.
    Heb je een eiwitstap uitgevoerd om de aanwezige eiwitten af te breken naar aminozuren (de heveelheid FAN), welke dienen als gistvoeding?
    (endopeptidase stap bij 40 a 45°C) ?

Ik zou nu gewoon wat extra gistvoeding toevoegen en een beetje simpele suikers om de gisting terug op gang te trekken, (eventueel ook wat lucht onder roeren)

• Als je suikerstort redelijk hoog is vermoed ik dat je te weinig gistvoeding het toegevoegd, de specificaties van de gistvoedingen (ook die van Wyeast) zijn allen eigenlijk voor een volmout brouwsel zonder (al te veel) toegevoegde suikers.

Niet echt, 600g op een moutstort van 5kg whiskymout. De vergisting is ook goed van start gegaan en verloopt eigenlijk zonder problemen. Het is gewoon raar dat die densiteit, desondanks de duidelijke activiteit van de gist, niet daalt.

In alle geval is het een van de laatste keren dat ik met die gist heb gewerkt. Geloof me, de lovende beschrijving op de website van Fermentis is echt niet verdiend. Hij gist niet ver door en al zeker niet snel. Mijn vorige brouwsel ermee was een suikerwash, de suiker geïnverteerd, met een heel hoge pitching rate (2g/l) en gehydrateerde gist. Die wash heb ik na 3 weken verwerkt omdat hij niet verder als 1,015 wou gaan. En dat voor pure suiker!

Ter vergelijking heb ik een van mijn eerste pogingen tot die andere hobby ( ;-) ) gewoon met Belle Saison gedaan en die zat op een week tijd aan 1,000. Tegen dat het in de ketel ging zat ik daar aan 0,996 vanwege de toegevoegde suikers. Het resultaat daarvan was trouwens heel erg geslaagd.

• Ondertussen is de gist weer een stuk actiever. Nu is er weer een blub om de +/- 5 seconden en zakt het SG traagjes (zit nu op 1,020). Dus we laten hem nog rustig deze week doen :-)

Vraag me zelfs af of ik het niet ga overhevelen naar een paar dame jeannes die ik nog staan heb om het daar te laten uitklaren want het verwerken is nog niet meteen voor deze week :thinking_face: