Lange gisting

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Goedemorgen allemaal,

10 mei heb ik het startpakket blondie gebrouwen. Als het waterslot stilvalt, meet ik normaal om de 2 dagen de dichtheid tot ze stabiel is en dan verplaats ik het gistingsvat om te lageren.

De waarde is nog steeds aan het dalen, en het waterslot is zelfs terug heel actief, terwijl het daarvoor was stilgevallen.

Heeft iemand hier een verklaring voor, hoe dat de gisting plots terug op gang komt?

Grtz Ben

• Gist heeft soms kuren, zelfs verschil in luchtdruk door het openen van je gistkast kan zorgen voor wat extra activiteit.

Om de 2 dagen meten is niet nodig. Als de vergisting stilvalt, wacht je best nog 1 tot 2 weken voor je gaat lageren. Dat noemen ze warme conditionering.

• 10 mei heb ik het startpakket blondie gebrouwen.

Back to the future? Maar ik veronderstel dat je 10 april bedoelt ;-)

Heeft iemand hier een verklaring voor, hoe dat de gisting plots terug op gang komt?

Dat is normaal voor sommige gisten. Welke gist heb je gebruikt? Als het een diastaticus is, dan heeft die een tweede periode waar hij de moeilijkere suikers begint aan te pakken.

• Bierbrouwen is het leren brouwen van mout tot wort en de vergistings fase kun je zien als een oefening in geduld. En ik kan je vertellen dat is de lastigste fase 🤓

Daarom heb ik nu een fermonster fles met grote opening als extra gistvat. De volgende barch hevel ik over en dan Zen Zen 🤩

• je kan veel zaken in je brouwproces bepalen en sturen (of toch trachten) maar gist is een levend iets, gist beslist 😉

Yep, heb nu twee brouwsels na mekaar die echt bliiijjjjjven gisten, het waterslot (zo'n 3 flesjes"systeem") staat schijnbaar stil, maar als ik de CCT een dag afsluit met het kraantje bovenaan zit er na die tijd terug 100 gr druk op, is momenteel een Chouffe-achtig biertje met de M47, de vorige was een blonde met de M31. Ik gebruik steeds gistvoeding + kook wat oude bakkersgist mee die ook als voeding fungeert (ligt hier toch nog een groot pak), belucht mijn wort in delen tijdens het overgieten in het gistvat via telkens schudden in een 3/4 gevulde bus van demi-water en heb 4 zakjes gist gebruikt op 35 liter wort, ik begin er serieus aan te denken dat het de "vorm" van die CCT is, die is nl. heel hoog tov de diameter en dat er daardoor te weinig gistoppervlak op de bodem is...? Mijn stout met de S-04 is erna gebrouwen, zit in die SS Brewtech van 53 liter en die is nu al uitgegist, dus die is wijder van diameter, kan er anders niks op verzinnen wat er 'fout' loopt, en dus al 2 x na mekaar...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Yep, heb nu twee brouwsels na mekaar die echt bliiijjjjjven gisten, het waterslot (zo'n 3 flesjes"systeem") staat schijnbaar stil, maar als ik de CCT een dag afsluit met het kraantje bovenaan zit er na die tijd terug 100 gr druk op, is momenteel een Chouffe-achtig biertje met de M47, de vorige was een blonde met de M31. Ik gebruik steeds gistvoeding + kook wat oude bakkersgist mee die ook als voeding fungeert (ligt hier toch nog een groot pak), belucht mijn wort in delen tijdens het overgieten in het gistvat via telkens schudden in een 3/4 gevulde bus van demi-water en heb 4 zakjes gist gebruikt op 35 liter wort, ik begin er serieus aan te denken dat het de "vorm" van die CCT is, die is nl. heel hoog tov de diameter en dat er daardoor te weinig gistoppervlak op de bodem is...? Mijn stout met de S-04 is erna gebrouwen, zit in die SS Brewtech van 53 liter en die is nu al uitgegist, dus die is wijder van diameter, kan er anders niks op verzinnen wat er 'fout' loopt, en dus al 2 x na mekaar...

Ik ga enkel beluchten bij opgekweekt of 'levende' gist, doe dit niet meer bij korrelgist. Wel een uurtje of twee voordien al laten hydrateren in afgetapt (maisch)wort van 1040 sg. Gebruik ook 'enkel' 2 zakjes korrel op 45l wort ( brouw klassiek met drie potten, vergist in speydels of polsinelli's).

Es trinkt der Mensch, es säuft das Pferd, aber manchmal ist es auch umgekehrt :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• Ik ga enkel beluchten bij opgekweekt of 'levende' gist, doe dit niet meer bij korrelgist. Wel een uurtje of twee voordien al laten hydrateren in afgetapt (maisch)wort van 1040 sg. Gebruik ook 'enkel' 2 zakjes korrel op 45l wort ( brouw klassiek met drie potten, vergist in speydels of polsinelli's).

Ja, wel, ik doe het nu wel omdat ik ondervind dat ze in die smalle CCT toch altijd wat achterlopen qua snelle vergisting. Vandaag mijn Omer-receptje gebrouwen (staat nu uit te zakken na koelen tot 19°), voorzien 25 liter, dus daar gaan 3 zakjes gist M42, misschien iets te veel maar ik heb geen zin meer in een "slepertje"....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Gist kijkt niet naar de klok. Blijkt wel weer. Ik lees vaak dat men standaard na twee weken vergisten gaat bottelen, omdat het zo in de beschrijving staat. Of omdat men dat ¨altijd¨ doet. Gewoonte dus. Meten = weten. Het waterslot doet misschien niks meer, maar dat betekent nog lang niet dat de vergisting voorbij is. Valt het waterslot stil, dan is de tijd daar om te gaan meten. En dan wachten wachten. De geduld fase :rolling_on_the_floor_laughing:

• HermanH : iedere installatie zal wel en beetje zijn eigen 'karakter' hebben?

Ja, ik vind het alleen raar dat ik in die SS Brewtech nog nooit een slepende gisting gehad heb en nu in die smalle hoge Chinese CCT al 2 keer na mekaar, ondanks gistvoeding, beetje beluchten en zeker voldoende gist ... :thinking_face:

• Ja, ik vind het alleen raar dat ik in die SS Brewtech nog nooit een slepende gisting gehad heb en nu in die smalle hoge Chinese CCT al 2 keer na mekaar, ondanks gistvoeding, beetje beluchten en zeker voldoende gist ... :thinking_face:

De convectie stromingen tijdens de vergisting zijn verschillen in de CCT's .
    Als er minder convectie stroming is ,deze wordt omgekeerd of ze wordt te fel verstoord door het verwarmen / koelen dan gaat je gist sneller neerslaan dan voorzien, met een vertraagde gisting als gevolg op het einde.
    Smal hoog is meer onder hevig aan wijziging van de convectie stromingen tgv verwarmen en koelen
    (Google eens "Thermal Convection in Cylindro‐Conical Tanks")

• Soms kom je toch tot dat punt dat een gewone gistingsemmer of mandfles nog helemaal niet zo slecht is :thinking_face:

Terug naar de oertijd ga ik wel niet meer keren hoor, ook al zijn er dan wel een paar minpuntjes aan een CCT, die wegen niet op tegen de voordelen, een mandfles heeft er in mijn opzicht toch ook een paar, zeker het overhevelen dat je moet doen om van je gist vanaf te geraken en de conische hals zorgt er sneller voor dat je gist uit het waterslot gaat komen omdat het volume steeds kleiner wordt naar boven toe, nog niet te spreken van de breekbaarheid, die dingen zijn flinterdun, heb het al meer dan 1 keer meegemaakt ooit....

• Terug naar de oertijd ga ik wel niet meer keren hoor, ook al zijn er dan wel een paar minpuntjes aan een CCT, die wegen niet op tegen de voordelen

Ik blijf ook trouw aan mijn CCT, alleen al vanwege het gemak om te reinigen en het feit dat je niet moet overhevelen. Maar voor beginnende brouwers : een goed afsluitende brouwemmer en passende lagerfles kunnen exact hetzelfde ;-)

• Een CCT lijkt me geweldig, maar voor nu een brewbucket en een fermonster met brede opening voor de nagisting doet het goed. Mocht ik het willen nog een brewbucket erbij maar ja lange termijn. Kan vooruit...

Ik vind die Fermonsters ook geweldig, heb er al 5 met brede opening, 3 met en 2 zonder kraan.