Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Wij koken ons maischwater de avond voor de brouwdag kwestie ook van het water van alle zuurstof te ontdoen. Dan gaat er een isolatiedeken rond en wanneer wij 's morgens rond 8u aan onze brouwdag beginnen is dit meestal afgekoeld tot storttemperatuur (±63°C).

Waarom zou je je brouwwater op voorhand koken? Bij het inmaischen zit je toch al aan een temperatuur dat er niet veel zuurstof meer aanwezig is?

• Dit lijkt mij zeker een droom om mee te werken. Beter dan het onder de douche uit te moeten spoelen toch 😅

Ik sta regelmatig met mijn brouwspullen onder de douche, wel handig, is 1,3 x 1,3 meter, dus groot genoeg om poetsfun te hebben, de enige plek in huis waar ik met water mag spelen, ik vind het super handig, heb al meer onder de douche gestaan met mijn cct's dan met mijn madam... :grinning_face_with_sweat:

Geen beschrijving beschikbaar.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Waarom zou je je brouwwater op voorhand koken? Bij het inmaischen zit je toch al aan een temperatuur dat er niet veel zuurstof meer aanwezig is?

:thinking_face: hmmm daar heb je een punt walter ! Nooit echt bij stil gestaan eigenlijk...

Blijft wel interessant (bij 'grotere' brouwsels, 50L...) omdat je je brouwdag dan direct kan starten met storten van je mout. Opwarmen van ca. 50L maischwater naar 67° duurt bij ons toch al gauw 40min. zoiets?!

• :thinking_face: hmmm daar heb je een punt walter ! Nooit echt bij stil gestaan eigenlijk...

Blijft wel interessant (bij 'grotere' brouwsels, 50L...) omdat je je brouwdag dan direct kan starten met storten van je mout. Opwarmen van ca. 50L maischwater naar 67° duurt bij ons toch al gauw 40min. zoiets?!

Ooit al gedacht om je maisch ketel gewoon met warmwater van de kraan te vullen (als het beschikbaar is)?

• Ooit al gedacht om je maisch ketel gewoon met warmwater van de kraan te vullen (als het beschikbaar is)?

Ligt aan je systeem denk ik. Ik gebruik tegenwoordig koud water en ik heb toch het idee dat het bier er beter van wordt, Nu komt mijn warme water via de cv wat het koude water razendsnel verhit. Een grote boiler is dan toch weer anders.

• Ooit al gedacht om je maisch ketel gewoon met warmwater van de kraan te vullen (als het beschikbaar is)?

Eigenlijk niet :grinning_face:.

Maar het zit zo dat we met een waterverzachter zitten en ik graag hard water gebruik om mee te brouwen (vanwege de aanwezige mineralen) en ik koud water vóór de verzachter voor handen heb. Warm water is er ook voor handen maar dan is dit zacht water... Al moet ik toegeven dat dit mss meer tussen de oren speelt dan dat het echt een groot verschil maakt. Zijn er hier nog met een waterverzachter en die liever hard water gebruiken?

Gaat natuurlijk niet met demiwater. Ik zet mijn brouwwater de avond op voorhand al klaar, incl. mineralen en zouten. Op de brouwdag zet ik de maischketel op, ik breng mijn dochter naar school, daarna schroot ik mijn mout. Wanneer ik klaar ben met schroten, is het water op temperatuur en kan ik beginnen met maischen.

• Ik heb hier een boiler. Warmwater temperatuur is 80 graden. Altijd gebruikt om mee te maischen. Ik zou niet weten waarom niet. Scheelt weer een HLT. Koen Sels: Gebruik jij demi of osmosewater?

Rechtstreeks van de kraan zou ik persoonlijk niet doen, ivm aanzuren en kafsmaak vermijden, maar ik neem aan dat je het eerst opvangt, aanzuurt en dan gebruikt....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik heb hier een boiler. Warmwater temperatuur is 80 graden. Altijd gebruikt om mee te maischen. Ik zou niet weten waarom niet. Scheelt weer een HLT. Koen Sels: Gebruik jij demi of osmosewater?

Demi in bussen van 5 liter, Colruyt.

Vaak gebruik ik puur leidingwater, soms meng ik met demi, voor pils en duvelachtige gebruik ik puur demi. Altijd met waterbehandeling.