Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zoals een docent destijds tegen ons vertelde: "Een goeie ingenieur is een luie ingenieur". Ik heb dit iets te letterlijk genomen en ben een beetje gefaald in die studie :grinning_face_with_sweat:.

Maar nu weet ik wat hij bedoelde. Aangezien slimme mensen met zo min mogelijk werk, zoveel mogelijk kunnen bereiken.

Dit kan je toepassen op vele dingen. Zo wil ik dit eigenlijk ook toepassen op het brouw/gistproces van mijn bier. Afgelopen week heb ik hiervoor ook een rvs gistvat gekocht, met de bedoeling dat ik niet meer moet overhevelen en zelfs kan bottelen vanuit dit vat. Mijn volgende biertjes zullen laten weten of dit goed lukt of niet.

Het andere dat ik zo vlot en makkelijk mogelijk wil laten lopen is het brouwproces. Momenteel werk ik met een zelfgemaakt RIMS systeem. Het werkt, maar moet nog een beetje ge-finetuned worden.

Zijn er hier mensen die nog ideeën hebben of zelf al iets toegepast hebben wat voor hen het brouwen gemakkelijker/vlotter heeft gemaakt?

Nog een voorbeeld: Walsenmolen => schroten verloopt veel vlotter

• Ik plan gewoon 4-5 of 6 uur in op een brouwdag.

Van schoon tot schoon ;)

Je spaart tijd om tussendoor te poetsen en voor te bereiden, alles netjes klaar te zetten en wellicht je mout de dag ervoor te schroten.

Als ik aan een dag begin met het idee “Dude denk er aan tijd besparen” dan levert dat stress op. Ik plan ook nooit wat op zon dag op het eind…

• Een belangrijke tijdsbesparing is het reeds opruimen/kuisen tijdens het koken. Je zit dan toch maar naar het kokend wort te staren, waarom niet al een deel afwassen? Zorg dat je gistvat reeds gereinigd is en de starsan klaarstaat. Dan moet je het gewoon nog desinfecteren en dat neemt niet veel tijd.

Zorgen dat je alles bij de hand hebt dat nodig is. Lopen zoeken naar dingen kost veel tijd en maakt dat je verstrooid bent. Met alle gevolgen van dien.

Zet alle hop klaar afgewogen zodat je hem gewoon op het juiste moment moet toevoegen. Tijdens het maischen heb je hier best wel tijd voor.

Maar toch een kleine waarschuwing : de grens tussen vereenvoudigen en de kantjes eraf lopen is heel klein. Het ene verbetert je brouwproces, het andere helpt het naar de maan.

• Ik plan gewoon 4-5 of 6 uur in op een brouwdag.

Van schoon tot schoon ;)

Je spaart tijd om tussendoor te poetsen en voor te bereiden, alles netjes klaar te zetten en wellicht je mout de dag ervoor te schroten.

Als ik aan een dag begin met het idee “Dude denk er aan tijd besparen” dan levert dat stress op. Ik plan ook nooit wat op zon dag op het eind…

Inderdaad, het schroten en afwegen probeer ik meestal een dag vantevoren te doen.

Dit geeft meer rust tijdens het brouwen. Dan blijft het tenminste leuk. Ik heb wel eens chaotische brouwdagen gehad waar er dingen niet volgens plan liepen (verbinding verliezen met de controller is niet leuk :grinning_face_with_sweat:).

Eigenlijk is een goede voorbereiding het halve werk.

En ja, maar aan de andere kant maken we soms dingen complexer dan dat ze zouden moeten zijn. Dus daarom zoek ik een mooie middenweg met ervaringen van andere brouwers.

• Ik heb alvast vele poetsuurtjes gespaard met mijn omgebouwde vaatwas. In plaats van een gesloten kast is het nu een open bak van 700x700, met in het midden in plaats van een schroef een sproeibol. Verschillende tussenstukken zorgen dat ik de hoogte van de bol kan kiezen. Antikalk en spoelglans voorziening zijn er uit gestript.

Gisttanks, maischketels, emmers, kookketel ... gaan er ondersteboven op, en de het machientje doet de rest. Met een extra hulpstuk dient hij ook als flessenwasser.

• Zijn er hier mensen die nog ideeën hebben of zelf al iets toegepast hebben wat voor hen het brouwen gemakkelijker/vlotter heeft gemaakt?

De dag voordien alles afwegen, alles voorbereiden (vb ketels vullen en PH meter ijken) en zo veel mogelijk klaarzetten.

En verder in het brouw proces, alle dingen die ik er van denk dat ze vlotter/ gemakkelijker gaan.
    Als ik het gevoel heb deze toe te passen, dan .... Slaap ik nog een nachtje over en wacht tegenwoordig tot het gevoel over is.
    Na veel jaren heb ik ondertussen geleerd dat haastige spoed NOOIT goed is.
    De meeste van de dingen die ik ooit uitgeprobeerd heb om het te vereenvoudigen of versnellen hebben meestal niets of amper iets bijgebracht buiten matig gebrouwen bier :upside_down_face:

Het is een hobby dus het komt niet op een uurtje.
    Ik start meestal op de brouwdag om 08h en heb pas mijn laatste biertje leeg om 16 a 18h. (ja die biertjes horen ook bij een brouwdag)

• Ik heb alvast vele poetsuurtjes gespaard met mijn omgebouwde vaatwas. In plaats van een gesloten kast is het nu een open bak van 700x700, met in het midden in plaats van een schroef een sproeibol. Verschillende tussenstukken zorgen dat ik de hoogte van de bol kan kiezen. Antikalk en spoelglans voorziening zijn er uit gestript.

Gisttanks, maischketels, emmers, kookketel ... gaan er ondersteboven op, en de het machientje doet de rest. Met een extra hulpstuk dient hij ook als flessenwasser.

Interessant...:thinking_face: Ik zou zeggen een foto(s) zegt meer dan 1000 woorden! :grinning_face:

• Eigenlijk wel, het is een perk van mijn job : als de applicatie bepaalde berekeningen doet, zit ik met mijn vingers te draaien en kan ik even op het forum.

En jammer genoeg komt het ook steeds vaker voor dat ik om 20:00 nog aan het werk ben :-(

Het nadeel van thuiswerken?

Ja, bij mij is het met wisselende periodes van drukte. Dus nu staan er vaak geen 'ongelezen berichten' meer op het forum :grinning_face_with_sweat:

• Terug on topic: goede voorbereiding is het halve werk. Zorg dat je recept op punt staat, print een stappenplan zoals in BrouwHulp. Dan kan je tijdens je brouwdag vooruit plannen en tijdens 'dode' periodes de volgende stap al voorbereiden. Na enkele keren brouwen kom je zo tot een routine en ben je tijdens een brouwdag altijd bezig.

Zorg ervoor dat je brouwplaats vooraf goed opgeruimd is zodat je plaats hebt om te werken en zet zoveel mogelijk klaar. Ik schroot niet vooraf, ik doe dat tijdens het opwarmen van het maischwater. Schroten met de accuboormachine duurt maar een kwartiertje, afwegen inbegrepen. Meestal start ik om 9 uur, om 15 uur zit het wort in het vat en is alles opgeruimd en afgewassen.

• Ik start meestal op de brouwdag om 08h en heb pas mijn laatste biertje leeg om 16 a 18h. (ja die biertjes horen ook bij een brouwdag)

Behalve als ge nie kunt slapen en begint te brouwen om 5:00u 's morgens en uwen brouwmaat pas om 9:00u toekomt en enkel kan kijken hoe mooi helder uwe wort aan het uitzakken is, plus nog een paar lekkere homebrews krijgt toegestopt, ik moet toegeven, ik was echt niet moe die dag... :grinning_face_with_sweat::rolling_on_the_floor_laughing:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Vanaf brander in gang tot einde maischen (met rusttijden) 1u45-2u / wort filteren 1u-1u30 / koken 1u-1u15 / koelen-whirlpool-bezinken 1u30 / in gistvat laten inlopen 0.20

Da's dus 6u - 7u met zo goed als niets doen :upside_down_face: verder nog afwassen en véééél proeven tussendoor :face_savoring_food: dus 7u beginnen is rond 16u einde brouwdag, lekker relax :smiling_face_with_smiling_eyes: speed is voor werkweek :face_with_rolling_eyes:

Es trinkt der Mensch, es säuft das Pferd, aber manchmal ist es auch umgekehrt :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• Behalve als ge nie kunt slapen en begint te brouwen om 5:00u 's morgens en uwen brouwmaat pas om 9:00u toekomt en enkel kan kijken hoe mooi helder uwe wort aan het uitzakken is, plus nog een paar lekkere homebrews krijgt toegestopt, ik moet toegeven, ik was echt niet moe die dag... :grinning_face_with_sweat::rolling_on_the_floor_laughing:

Mooi time management. 👍

• Mooi time management. 👍

Tja, ge moet geluk hebben in 't leven hé, in de namiddag zijn we dan nog samen naar "Stijn26" (hier ook op het forum) zijn "popup tapinstallatie/bar" geweest, lekkere biertjes geproefd die dag, dus "keer tevreden terug" (naar huis dan....) was meer dan geslaagd.... :smiling_face_with_hearts::clinking_beer_mugs:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Tussen 4 à 7 uren voor een brouwdag? Ik denk dat ik daar nog nooit in de buurt ben geweest, bij mij zal dit eerder rond de 9u schommelen maar ik heb ook nooit mijn tijd opgenomen. Ik moet wel zeggen dat ik veel tijd nodig heb om alles te verhuizen van mijn tuinhuis naar de garage en terug. De laatste tijd probeer ik nu wel zoveel mogelijk de dag voordien te doen maar de totale tijd blijft wel hetzelfde. Maar net zoals Serge maak ik me niet druk om de tijd en probeer ik eerder de focus te leggen op de brouwwijze. Als je wil genieten van een biertje ga je dit toch ook niet zo vlug mogelijk proberen opdrinken :winking_face: :beer_mug:

• Ik begin ook meestal rond 0800 hr en heb dan alles opgekuist tegen 1600hr. M.a.w. Alles afgewassen, het materiaal terug van de tuin naar het eerste verdiep waar ook mijn gistkast staat. Dus een 8-tal uurtjes. Biertjes proeven tijdens het brouwen doe ik zelden of nooit, want ik vertrouw mijn eigen dan niet meer. 🤪

Een keer pas begonnen met brouwen tegen 1800hr. Nooit meer!! Serieus nachtwerk geworden.:woozy_face:

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Tussen 4 à 7 uren voor een brouwdag? Ik denk dat ik daar nog nooit in de buurt ben geweest, bij mij zal dit eerder rond de 9u schommelen maar ik heb ook nooit mijn tijd opgenomen.

Misschien een "no boil eenstaps zonder spoelen brouwsel", dan kun je op 2u gedaan hebben, een echte uitdaging... :grinning_face_with_sweat: Ik ben gisteren begonnen rond 10:15u en einde koelen was het 16:40u, dan een slinger gegeven en nog laten uitzakken tot 18:00u, dus tegen dat het spul in de frigo stond was het al snel 19:00u, ach wat maakt die tijd uit als je een dagje kunt genieten van je brouwdag, niks toch...:smiling_face_with_smiling_eyes:

• Misschien een "no boil eenstaps zonder spoelen brouwsel", dan kun je op 2u gedaan hebben, een echte uitdaging... :grinning_face_with_sweat: Ik ben gisteren begonnen rond 10:15u en einde koelen was het 16:40u, dan een slinger gegeven en nog laten uitzakken tot 18:00u, dus tegen dat het spul in de frigo stond was het al snel 19:00u, ach wat maakt die tijd uit als je een dagje kunt genieten van je brouwdag, niks toch...:smiling_face_with_smiling_eyes:

En dan de afwas nog, maar dat laat je toch zeker je madam doen hè? :rolling_on_the_floor_laughing::rolling_on_the_floor_laughing:

• Waarom zou je je hobby zo snel mogelijk willen doen? Als je zo tegen het brouwen opziet kan je toch beter een andere hobby kiezen?

Een brouwdag begint bij mij op 11:00 en is ongeveer gedaan om 19:00. Soms eens om 18:00. In totaal "brouw" ik daarvan een uur of 6. Als ik tegen de tijd wil gaan racen, begin ik wel te trainen voor een marathon :-D

Trouwens, haast en spoed zijn zelden goed. De kans dat je fouten gaat maken neemt alleen maar toe. Het enige waar ik altijd tegenop kijk is de afwas, maar dat heb ik opgelost door in alle dode momenten spulletjes te reinigen en op te bergen. Zo ben je met het vullen van het gistvat zo goed als klaar.

• Ik wil even nuanceren dat ik deze post niet heb aangemaakt omdat ik 'snel' wil brouwen :winking_face: een brouwdag moet je van genieten en niet willen haasten. Daar ben ik het mee eens.

Maar 'vlot' (is niet hetzelfde als 'snel') en 'makkelijker'.

Zo vind ik bvb de omgebouwde wasmachine een mooi idee. Maar iets te drastisch voor mijn kleine brouwerij.

Het goed voorbereiden de dag vantevoren is idd ook iets wat je meer rust geeft op de brouwdag zelf.

Zoals ik zelf al had aangegeven hoop ik dat mijn nieuwe gistvat enkele handelingen makkelijker maakt.

Niemand die bvb een Cip bal gebruikt?

• Wij koken ons maischwater de avond voor de brouwdag kwestie ook van het water van alle zuurstof te ontdoen. Dan gaat er een isolatiedeken rond en wanneer wij 's morgens rond 8u aan onze brouwdag beginnen is dit meestal afgekoeld tot storttemperatuur (±63°C).

Schroten doen wij ook de avond voordien en het geschrote mout zetten wij binnen bij de radiator zodat dit wat kan opwarmen.

Omdat een brouwer veel aan de afwasbak staat vindt ik onze grote rvs wasbak (80x80cm) met industriële voorspoeldouchekraan (je weet wel met zo een zware veer rond de slang) ook een enorm gemak...

• Niemand die bvb een Cip bal gebruikt?

Ja, in het begin voor mijn ketels. Maar die ligt al enkel jaren stof te vergaren. Met de hand afwassen is veel sneller en efficiënter bij kleine apparatuur (mijn 70l kookketel is nog makkelijk hanteerebaar)
    Een CIP bal is goed voor grote apparatuur vb een CCT van 100l die je niet meer manueel kan hanteren en waar je met de hand niet overal aan komt.
    Op de gilde hebben we op onze 100l polsinelli bouwinstallatie en de twee 100l CCT's CIP ballen op staan.
    Op de brouwketels worden die ondertussen ook al niet meer gebruikt, enkel die in de CCT wordt gebruikt na het manueel grof reinigen om dat je niet echt overal met de hand aankan.

Je moet als je wil CIPpen toch al snel een uurtje werk extra rekenen.
    Vb de CIP cyclus voor de CCT op de gilde
    - 1e manuele spoeling met koud water om de grove vervuiling weg te spoelen met een hand sproeilans de gebruikte CIP bal is geen impact sproeibal maar maakt enkel de wand nat en is onvoldoende om grove vervuiling los te spuiten.
    - Demonteren en grof reinigen en terug monteren van de gist aflaat en bottel uitlaat
    - 2e spoeling met warmwater (90°C) om de CCT op te warmen
    - CIP oplossing aanmaken en opwarmen naar >80°C (tijdens het CIPpen moet de temp best boven de 65° blijven)
    - 15 a 30 min CIPpen met die 80°C Tri soda oplossing. (tijdens het CIPpen zakt de temp van de oplossing dan niet tot onder de 65°C omdat we eerst de CCT hebben opgewarmt)
    - 3e water spoeling om zeep resten weg te spoelen
    (De CCT is met deze CIP cyclus ook wel thermisch gedesinfecteerd)

Maar de ene CIP bal is de andere niet,
    Hier onder de 3 voornaamste type sproeiballen en hun eigenschappen.