Brewfather : Suiker tijdens koken

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Misschien zijn er hier Brewfather gebruikers die me even verder kunnen helpen met 2 vraagjes gelinkt aan het moment van suikertoevoeging :

- Normaalgezien voeg ik de suiker steeds toe aan het einde van de hoofdgisting toe en duid dit ook als dusdanig aan. Nu wou ik bij een vorig brouwsel dit nu eens niet doen (laag eind SG niet noodzakelijk), maar merkte ik dat het berekende "post-boil kettle volume" niet verandert, ongeacht of de suiker toegewezen wordt aan de kook of aan de hoofdvergisting. Misschien ben ik fout, maar het lijkt me dat een kilo suiker toegevoegd aan de kook toch een impact op het volume zal hebben (leek ook zo in praktijk) ?

- In navolging van vorige vraag, merk ik ook dat het berekende OG wel verandert afhankelijk van hert gekozen tijdstip van suikertoevoeging (hoger in geval van hoofdgisting). Hoe kan dit verklaard worden ?

Alvast bedankt !

• Misschien ben ik fout, maar het lijkt me dat een kilo suiker toegevoegd aan de kook toch een impact op het volume zal hebben (leek ook zo in praktijk) ?

Nee, je hebt gelijk. Een kilo suiker voegt ongeveer 400ml toe aan je wort (ergens op het interweb gevonden). Jammer genoeg houdt geen enkel brouwprogramma hier rekening mee.

Het OG zou ook niet mogen veranderen, ongeacht het tijdstip van toevoeging. De hoeveelheid beschikbare suiker verandert immers niet, of je die nu tijdens het koken of tijdens het vergisten toevoegt. Tenzij je natuurlijk de suiker oplost in water en dan toevoegt, dan heb je extra water dat je ook moet meetellen.

• Nee, je hebt gelijk. Een kilo suiker voegt ongeveer 400ml toe aan je wort (ergens op het interweb gevonden). Jammer genoeg houdt geen enkel brouwprogramma hier rekening mee.

thanks:thinking_face: ! Zo moeilijk zou het dan toch niet mogen zijn ?

Tenzij je natuurlijk de suiker oplost in water en dan toevoegt, dan heb je extra water dat je ook moet meetellen.

Dan zou ik verwachten dat het OG lager zou zijn ipv hoger :thinking_face: