Grootte vergistingsvat tov hoeveelheid nog te vergisten wort?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Klopt, ik ben geen fan van Wyeast : veel te duur voor wat het is. Maar vroeger wel eens met de Westmalle gist gewerkt (uit het flesje dus) en die kon er ook wat van.

Maar je kan eventueel wat schuimstop gebruiken, dat zou goede resultaten geven.

Klopt dat het duur is, net zo als White labs... maar wel heel veel keuze aan speciale gisten!! En je kan slurrie bewaren voor een 2e en meer brouwsels. Dan valt de prijs weer mee en zelfs goedkoper dan iedere keer weer nieuwe korrelgist (die je natuurlijk ook weer kan oogsten.......)

• Dan valt de prijs weer mee en zelfs goedkoper dan iedere keer weer nieuwe korrelgist (die je natuurlijk ook weer kan oogsten.......)

Zelfs dan, want telkens loop je het risico dat de gist die je oogst niet langer de eigenschappen heeft die je zocht. En je moet ook nog je moutextract en gistvoeding (en tijd!) meetellen die je in die starter steekt. Vergelijk dit met korrelgist : zakje open en bij het wort, klaar.

Maar mijn aversie naar wyeast (en white labs) mag niemand tegenhouden, misschien ben ik wel gewoon gierig. :-D

• Zelfs dan, want telkens loop je het risico dat de gist die je oogst niet langer de eigenschappen heeft die je zocht. En je moet ook nog je moutextract en gistvoeding (en tijd!) meetellen die je in die starter steekt. Vergelijk dit met korrelgist : zakje open en bij het wort, klaar.

Maar mijn aversie naar wyeast (en white labs) mag niemand tegenhouden, misschien ben ik wel gewoon gierig. :-D

Of net zoals ik gewoon te lui om gist op te kweken :grinning_face_with_sweat:

• Terug over het onderwerp : die headspace blijft een moeilijke. Je moet ergens balanceren tussen genoeg headspace om overschuimers te vermijden en een zo beperkt mogelijke headspace om het risico van contact met de lucht zoveel mogelijk te beperken.

Daarom is de klassieker nog een goede optie : hoofdgisting in een recipiënt met een grote headspace en eenmaal de vergisting begint te vertragen en het wort begint te klaren, overhevelen naar een goed passende mandfles voor de lagering.

• Zelfs dan, want telkens loop je het risico dat de gist die je oogst niet langer de eigenschappen heeft die je zocht. En je moet ook nog je moutextract en gistvoeding (en tijd!) meetellen die je in die starter steekt. Vergelijk dit met korrelgist : zakje open en bij het wort, klaar.

Ik brouw zo af en toe speciaal voor starterwort (heb een lading mout met een te hoog eiwit gehalte wat ik daarvoor prima kan gebruiken). Gekookt met wat hop en gistvoeding, op pH gebracht en bewaar het in 1L flessen. Dus een starter maken met wat slurrie is zo gepiept en een dagje op de roerder brengt oude labo herinneringen naar boven. Heb er zeker geen slechte ervaringen mee:smiling_face_with_smiling_eyes:

• Waarom doe je daar hop bij als je dit enkel wil gebruiken als starter?

Die vraag stelde ik mij ook al vermits geïsomeriseerde alfazuren de viabiliteit van gist in opkweek beperken.
    En het is net de bedoeling om niet veel maar vooral gist met een hoge viabiliteit op te kweken
    En ook de antimicrobiële werking van hop in opkweekwort zelfs discuteer baar is.

• Die vraag stelde ik mij ook al vermits geïsomeriseerde alfazuren de viabiliteit van gist in opkweek beperken.
    En het is net de bedoeling om niet veel maar vooral gist met een hoge viabiliteit op te kweken
    En ook de antimicrobiële werking van hop in opkweekwort zelfs discuteer baar is.

Jullie hebben helemaal gelijk. Niet bij nagedacht:face_with_tears_of_joy:. Er zit 14 IBU aan bitterheid in.....

Waarschijnlijk gedaan ivm invloed op de houdbaarheid.... maar zal het zeker niet meer doen.

N.B. Al wel een paar keer gebruikt (ook met een minuscuul beetje gist naar 1,5L opgekweekt) en dat ging gelukkig zonder problemen.