Polsinelli CCT

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik had het een tijd geleden al eens beloofd om mijn bevindingen met dat product te delen. Door gezondheidsproblemen heb ik er nog niet mee vergist, die ervaring volgt later. Ik heb deze : https://www.polsinelli.it/en/r…-60%C2%B0-200-l-P2736.htm

foto's volgen.

Inhoud :

• 200 liter is vanaf het onderste aftappunt tot tegen het deksel. Realistisch zul je hier volgens mij niet meer dan 175 liter in vergisten.
    • tussen onderste aftappunt en kraan in de conus : iets minder dan 4 liter

Koeling :

• de koelplaat hangt aan het nogal dunne deksel. Net zoals bij de ketels met platte bodem die ik al had vervormt het deksel lichtjes door de montage en het gewicht van die plaat, wat een goede afdichting moeilijk maakt
    • Afwerking van de koelplaat ( lassen, braampjes etc. ) is deze keer ok.
    • de koelplaat is behoorlijk zwaar, en cip met die koelplaat is geen evidentie ( tenzij misschien met 2 bolletjes in het deksel, dat dan nog wat zwakker wordt ). Dus telkens uithalen boven een ketel van 2 meter hoog. Zorg voor een hoog plafond voor bewegingsruimte
    • het meegeleverde materiaal voor het monteren en aansluiten had ik al geen goede ervaringen mee bij mijn vorige tanks. Voorzie best betere afdichting voor de schroefdraad ( loctite 55 werkt prima in plaats van dat lint dat ze meeleveren ) en silicone dichtringen in plaats van de feuter ( geen idee hoe dat in correct Nederlands heet ) ringen die schimmelen.

Afwerking tank

• naden zijn deftig gepolijst ( is al anders geweest bij andere tanks die ik heb )
    • tussen cylinder en conus zit een afgeronde ribbel naar binnen toe die volgens mij zeker gist zal vasthouden. Ik leg de rubber hamer voor tijdens het coldsrashen al klaar
    • de bevstiging van de poten is gelast, en de naden zijn vanbinne zichtbaar, maar wel mooi glad

Accessoires :

• standaard bolletjes waterslot met rubberen stopje. Vermoedelijk onderbemaat voor een dergelijk tank
    • 2 bolkraantjes op schroefdraad (3/4 " onder, 1/2 " in het mdden van de conus ). De kraantjes zijn 1 delig.
    • 2 doorsteek thermowells ( dus gemonteerd ,niet gelast )
    • 1 silicone dichtring voor onder het deksel.Heeft in mijn ervaring wat moeite met de onvlakheid van het deksel met koelplaat, dus extra klemmetjes voorzien.

Net zoals alle Polsinelli materiaal is het prima, eens je weet om te gaan met bepaalde beperkingen, en blijft het veel waar voor je geld.

• Wel mijn Polsinelli tank lekt ergens lucht, ik kan nog niet zo snel vinden waar. Momenteel is die nog gevuld dus zodra die leeg is kaan ik daar eens beter naar gaan zoeken. Ik vermoed de afdichting van de deksel, die ziet er hetzelfde uit als bij deze cct. Wordt vervolgt.

Hans, ik had SS gekocht als die niet 2 cm te hoog was, jij hebt dat nog voor mij nagemeten.

• Ik ben ook al aan het uitkijken voor een 2de CCT en denk ook nog aan deze maar ik vind die eigenlijk niet zo mooi.

Ik weet het dat dit niet echt belangrijk is maar we lopen toch ook liever met een schone vrouw op straat dan een lelijke :grinning_squinting_face:

Voor zijn inhoud vind ik dat nog meevallen, een 79 literversie van SS Brewtech kost al 959 Euro....

Hermanh dat is wel de Brewmaster versie en daar zit nog van alles extra bij: isolatiemantel, vlinderklepkranen, gemonteerde koelerspiraal, ....

• Hermanh dat is wel de Brewmaster versie en daar zit nog van alles extra bij: isolatiemantel, vlinderklepkranen, gemonteerde koelerspiraal, ....

Aja, zjust, maar dan nog, ik vind het geen geld voor een 200 liter als je ziet dat een 53 liter met bolkranen ook al 599 Euro kost, maar ik ga die nie kopen hoor, 200 liter is beetje te veel voor mijn eigen dorst te moeten lessen, en daarbij, heb nu al geen plaats meer in mijn garage en brouwkot vol frigo's.... :smiling_face_with_halo:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

Edited once, last by HermanH ().

• Ik verplicht niemand tot iets he. Als jij bereid bent 2 x de prijs te betalen, en ik ben bereid om een klein beetje DIY te doen in ruil voor een veel lagere prijs, zijn we beiden content.

Tja, ieder zijn ding inderdaad. Ik betaal liever meer voor kwaliteit waar ik blind van opaan kan. Dat ik niet hoef te aarzelen of mijn vat wel dicht is. Slechte lasnaden ben ik bij Ss Brewtech in ieder geval nog nooit tegen gekomen. Bramen al helemaal niet...

• Tja, ieder zijn ding inderdaad. Ik betaal liever meer voor kwaliteit waar ik blind van opaan kan. Dat ik niet hoef te aarzelen of mijn vat wel dicht is. Slechte lasnaden ben ik bij Ss Brewtech in ieder geval nog nooit tegen gekomen. Bramen al helemaal niet...

Daar tegen over staat dat een SS brewtech inwendig slechts geborstelde RVS is ipv electro polished zoals de polsinelli en vele andere CCT'c
    Ze on-gepassiveerd afgeleverd worden
    Dat de FTSs²-verwarming/-koeling van SS brewtech totaal ontoereikend is.
    Probeer maar eens garantie tov hun falend design in te roepen. die garantie krijgt sowiso niet.
    Er verkeerde tri-clamp dichtingen worden bijgeleverd (vooral de inwendige diameter van sommige dichtingen klopt gewoon niet voor de aansluiting)
    De bijgeleverde CIP bal eigenlijk ook te kort schiet als je met hun inwendige koelings spiraal werkt. (gewoon falend design)
    Een CCT van SS brewtech met vlinder kranen buiten proporties duur is.
    De klemmen van het deksel ontoereikend zijn, het deksel lekt alvorens het overdruk ventiel open gaat. (probeer maar eens een druk transfer te doen zoals SS brewtech voorschrijft je CO2 fles is op een mum van tijd leeg)
    Ik kan het lijstje met onvolkomenheden van een SS brewtech CCT nog heel wat lager maken. ....

Bij ons op de Gilde zijn de nadelen ondertussen al meer dan bekent na 2 jaar vergisten met die te dure dingen
    Dus echte kwaliteit leveren die ook niet hoor!! SS brewtech is een "hype" en overroepen om dat vele niet verder kijken dan de "bling bling" niet mee dan dat.

Kwaliteit is is wat anders dan "Bling bling" :smiling_face_with_halo:

• Ergens volg ik je wel, Serge. Wat mij opvalt is de nogal dunne las tussen de pootjes en de CCT. Volgens mij ga ik daar ooit problemen mee krijgen. Nog een klein dingetje (maar kan je makkelijk zelf verhelpen) is dat het rubber onder die poten zorgt dat je de CCT in een koelkast moet heffen ipv het erin te kunnen schuiven. Dit gekoppeld aan die poten is wel een zorgpuntje.

De binnenkant is inderdaad niet zo glad als bijvoorbeeld de binnenkant van mijn Demeyere kookpotten en de seals zijn inderdaad wel passend maar net ietsje te klein als je het kritisch bekijkt. En de vlinderkranen zijn peperduur, de reden waarom ik nog altijd met de bolkranen werk.

Maar neemt niet weg dat als CCT op zich, het wel een stuk makkelijker werkt als brouwemmers, gistingsflessen, plastic vaten en wat nog meer. En voor mij levert het alleszins prima bier op. Ik moet er wel bij vermelden dat ik met de meest eenvoudige en goedkope versie werk : de 27l basisversie met bolkranen. En op het moment dat ik hem kocht was die 100 euro goedkoper en het enige betaalbare alternatief op Blichmann (dàt is pas kwaliteit!)