SG veel te laag

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Official Post

Oei en ik dacht dat dit "succesvolle" recepten waren om deftig mee beginnen te brouwen..is het dan wel verstandig om op deze moutpakketten te vertrouwen en/of mee te beginnen..??

Ik vind die pakketten vooral slimme marketing. Pak een doos mee en brouw bier. Denk er niet teveel bij na en eenmaal je het pakket aan onze kassa hebt betaald, is het ons probleem niet meer.

Als ik je een tip mag geven, probeer het volgende voor een volgend bier :

• Lees je nog wat verder in wat het brouwen betreft. Er staat een ton van informatie hier op het forum en er zijn een paar heel goede boeken (Verander water in bier, Bierbrouwen voor Dummies, How To Brew, ...) die je kan lezen. En bovenal, profiteer van de enorme hoeveelheid ervaring die hier aanwezig is om je te helpen waar nodig.
    • Zoek een goede brouwsoftware en ijk je installatie. Dit wil zeggen dat je uitdoktert hoeveel water je wegkookt in een uur, hoeveel wort er in de maischketel en kookketel achterblijft en wat ongeveer je maischrendement is. Eenmaal je dit wat ingesteld hebt dan kan je aan de volgende stap beginnen : je eigen recept opstellen.
    • Steek zelf een recept in elkaar (of baseer je op de talloze recepten die je online of hier in onze bibliotheek kan vinden) en post het op het forum. We staan je dan graag bij om er eventueel nog wat aanpassingen aan te doen zodat je een goed recept hebt.
    • Nu kan je de mout, hop en gist gaan kopen (en eventuele andere toevoegingen). Denk echter ook aan een goede thermometer (onontbeerlijk) en een refractometer. Deze laatste is van heel grote waarde tijdens het maischen omdat je dit dan echt mooi kan opvolgen. Uiteraard ook een goed desinfecteermiddel kopen, starsan is hier eigenlijk de meest logische en beste keuze.
    • Eenmaal je alles bij elkaar hebt gesprokkeld kan de fun beginnen. Plan je brouwdag, leg ergens een spiekbrief klaar met alle stappen die je gaat moeten doorlopen. Sommige brouwsoftwares doen dit voor je, dat kan makkelijk zijn. Maar zorg ervoor dat alles klaar ligt en afgewogen is. Dit spaart je enorm veel stress tijdens het brouwen.
    • Volg alle stappen van het brouwproces nauwkeurig op, geen shortcuts nemen (levert alleen maar miserie op) en meet/noteer alle stappen die je doet in een boekje of in je software. Overdrijf hier in het begin maar gerust mee, het zal je helpen in de toekomst om meer feeling te krijgen met je brouwinstallatie.
    • En als je vast komt te zitten : even aanloggen op het forum en je vraag stellen. Er is altijd wel iemand online die je met veel plezier advies zal geven. Een goede tip hierover : foto's helpen enorm als je iemand raad wil geven.
  • Ik vind die pakketten vooral slimme marketing. Pak een doos mee en brouw bier. Denk er niet teveel bij na en eenmaal je het pakket aan onze kassa hebt betaald, is het ons probleem niet meer

Wat ik wel héél treurig vind, is die "handleiding". Dat vodje papier is de naam nauwelijks waardig.

How Walter, wat loop je weer hard van stapel. Dat vodje papier is namelijk geen handleiding maar wel een brouwfiche hé.

Normaal, dacht ik, zit er wel een korte handleiding in het pakket, zoals deze. Maar zoals elke handleiding, staan daar wel eens dingen in die beter kunnen, want dat is een algemene handleiding. Ben je een volwaardige brouwer als je die handleiding gelezen hebt? Natuurlijk niet en dat is ook niet mogelijk.

Je moet je natuurlijk inlezen en je systeem leren kennen met vallen en opstaan. Het simpele aan die pakketten is dat je je niet druk hoeft te maken over een recept, want ja, de meeste van die recepten zijn goed en je hebt geen overschot van granen, hop enz.

Zijn ze duur? Eigenlijk niet, als je weet hoeveel werk erin steekt om alles apart af te wegen en te verpakken.

En als je nog vragen hebt bij zo'n pakket, kan je die altijd in de winkel nog stellen, ook telefonisch of via mail. Iemand zal je steeds proberen helpen en niet zeggen: "dat is ons probleem niet meer.":winking_face:

Voor de rest geef ik je gelijk. Zoals Frankse zou zeggen: "Lezen, lezen, lezen." (of was het testen, testen, testen.):thinking_face:

BTW: als je een auto koopt, moet je ook eerst je rijbewijs halen hé.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Maar even over het resultaat.

Als ik je OG bekijk 1056, dan zie ik dat je maar een, naar schatting, +/-55% maischrendement hebt behaald, wat dus duidelijk heel weinig is.

Dus, volgende keer, Walter zijn raad opvolgen i.v.m. schroten, spoelen enz.

Als ik dit voor zou hebben, zou ik toch nog voor een half kilootje, bruine kandijsuiker gaan, om je rendement met ongeveer 10 puntjes naar boven te halen, en dat past wel bij een kersbiertje. (Geeft je weer wat meer alcohol(mag ook gewone suiker)) De moutigheid zal nog voldoende zijn.

• Official Post

How Walter, wat loop je weer hard van stapel. Dat vodje papier is namelijk geen handleiding maar wel een brouwfiche hé.

Ik loop helemaal niet hard van stapel. Hier de "handleiding" van een ander pakket van Brewmonk

Misschien een tip naar Brouwland toe om eens een absolute noob zo'n pakket te geven met alle informatie die daar gewoon bijzit en te kijken of hij er ook een bier mee kan brouwen.

Ik snap je loyaliteit aan Brouwland ;) , en het is ook nog altijd mijn favoriete brouwwinkel, maar niet alles dat ze verkopen is altijd even goed gedocumenteerd. En als je een pakket verkoopt, dan is het niet de bedoeling dat de koper ervan nadien nog een heleboel moet gaan rondbellen om te zien hoe het in elkaar moet steken. Dat moet duidelijk zijn met wat in de doos zit. Als ik een kast bij de Ikea koop, heb ik nadien ook geen zin om het internet te moeten afschuimen naar informatie hoe ik die in elkaar moet zetten.

• Ik loop helemaal niet hard van stapel. Hier de "handleiding" van een ander pakket van Brewmonk :

https://www.brouwland.com/content/docs/056/Brouwschema's/web/056.555.6_BREW-SH_NL-FR-EN-DE_Dark_Angel_Gabriel.pdf

Oeps link werkt niet:

Ik denk dat de handleiding die Bruno mee gaf nog de oude zijn want in die nieuwe zitten volgens mij enkel maar dat gene waar Walter naar verwijst. Of misschien is er een reeks waar deze handleidingen ontbreken?

• Official Post

Geen open deuren intrappen :D zover was ik zelf ook al ;)

Hier de "handleiding" van een ander pakket van Brewmonk

Maar nu serieus, en dit is niet alleen aan Brouwland gericht trouwens, waarom niet eens een algemene handleiding maken van pakweg een pagina of 10, gericht op het brouwen met zo'n pakketten en die ofwel in de doos bij te voegen (ideaal) of op z'n minst op dat papier een duidelijke link ernaar toe te voegen. Dat zou veel beginners al zeker helpen.

Ik moet voor mijn werk heel regelmatig handleidingen schrijven om met bepaalde rapporten te kunnen werken en wat ik met schade en schande heb moeten leren is dat de terminologie die je gebruikt vaak volledig onbekend is door de persoon die je handleiding leest. Zelfs al zou je ervan uitgaan dat die persoon die zou moeten kennen. Voor een beginner zijn de termen Beslagwater (kende ik ook niet trouwens), Maischschema, Spoelwater, ... Chinees. En dit staat een beetje haaks op de marketing dat iedereen met die pakketten kan brouwen.

Maar naar alle beginners de volgende tip : lees een paar boeken over brouwen, lees hier mee op het forum en stel je vragen (in de beginnershoek) en maak dan een gerichte keuze hoe je wil gaan brouwen. Je zal er op die manier véél meer plezier aan beleven.

• Nu verschiet ik hier wel wat van dat er geen handleiding in die pakketten zit. Ik heb zelf al twee van die pakketjes gebrouwen, lang geleden en daar zat wel degelijk een algemene handleiding in.( die van mijn link) en dan een brouwfiche(vodje). 🤔

• Met welk toestel is het gebrouwen? Hangt zeer van af. Brew Monk zonder te roeren geeft veel minder rendement. De temperaturen bij hoge ketels, boven en onder verschillen ook zeer veel.

Ok DenSteppe... hier heel andere ervaringen met de Brewmonk. Hier een hoog rendement (brewfather en brouwhulp rond de 80%) en roeren vooral niet doen!! Is volgens mij iets opgepikt uit het NL forum.

Goed schroten en de juiste pH, evt rijsthulzen en bovenste filterplaat gebruiken levert dus een prima resultaat:smiling_face_with_halo:

• Official Post

Ik blijf het herhalen : een goed rendement met een eenpanssysteem haal je door een goede flow te hebben tijdens het maischen, dus door niet te fijn te schroten (1,4mm op de walsen is meestal goed, 1,3 gaat ook nog maar daaronder zit je al snel te fijn. Voelermaten zijn hier goed voor). Dus je debiet tijdens het rondpompen moet hoog genoeg zijn om te zorgen dat heel je beslag goed doorstroomd.

En de tweede, héél belangrijke : voldoende spoelen aan een laag debiet met heet spoelwater. Vergeet dat water aan 78°C, tegen dat dat in je beslag terecht komt is het eigenlijk alles aan het afkoelen. Neem gewoon kokend water, dat zorgt dat je beslag mooi op 80°C blijft en dus de suikers er beter worden uitgespoeld. En traag spoelen, hoe trager hoe beter.

Neem een takel (spanband, katrol, ...) en takel je binnenkorf er stukje per stukje uit zonder dat het filterbed droog komt te vallen. Vul telkens aan met heet spoelwater en laat het even trekken (minuutje of 2), takel dan een cm omhoog en doe er terug wat spoelwater bij. Zo doen tot je alle spoelwater hebt toegevoegd en daarna pas de mand er rustig helemaal uittillen.

Neem maar van me aan dat dan je rendement in orde zal zijn ;) Ik haal hiermee, afhankelijk van de moutstort, een maischrendement tot 85%.

Maar onthou : rendement is ook niet alles. Als je een paar % wil winnen ten koste van de kwaliteit van je wort zou ik het niet doen. Zoveel kost mout nu ook niet!