SG veel te laag

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb vandaag ook mar een begin SG gehaald van 1056 ipv 1082..veel te laag...

Ik heb het in het gistingsvat gedaan en vervolgens in de gistkast.. ik denk dat ik het gewoon zo ga laten, ik kan er toch moeilijk 1kg suiker gaan inkappen..? Moutextract heb ik niet in huis..

Zou ik hier nog een smakelijk bier kunnen uitkrijgen? Wrs wel maar een 6% ipv 8.5% alcohol..

• Ik heb vandaag ook mar een begin SG gehaald van 1056 ipv 1082..veel te laag...

Ik heb het in het gistingsvat gedaan en vervolgens in de gistkast.. ik denk dat ik het gewoon zo ga laten, ik kan er toch moeilijk 1kg suiker gaan inkappen..? Moutextract heb ik niet in huis..

Zou ik hier nog een smakelijk bier kunnen uitkrijgen? Wrs wel maar een 6% ipv 8.5% alcohol..

Met een beetje geluk wel. Ik weet niet wat voor een bier het is.

Maar b.v. een tripel die te licht uitvalt, kan met 6% best een lekker blond bier worden. Ik zou geen suiker gaan toevoegen, zie ook de posts hierboven.

• werner ik heb je bericht afgesplitst in een eigen onderwerp. Ik denk dat het wel eens de moeite kan zijn om er dieper op in te gaan.

1,056 ipv 1,082 : dat is niet een beetje lager maar hier is iets goed mis gegaan. Ik zou dit verlies niet zomaar voor lief aannemen maar eens goed uitpluizen wat er fout ging.

Ben je zeker dat je correct hebt gemeten? Hoe zat het met het rendement tijdens het maischen? Had je teveel wort op het einde?

• Nope stond nergens niks bij van suiker toevoegen buiten bij het bottelen..normaal zijn die pakketten ook compleet met alle ingrediënten..we zullen wel weer zien wat het geeft :-) maar ik zou toch wel graag eens een 'perfect' biertje willen brouwen :-) blijven oefenen zeker!

• Met Steinie eens, dat is fijn genoeg. Je verlies in rendement ligt daar niet aan.

Een paar vragen :

Heb je gespoeld? Zo ja, hoe lang, hoe warm was je spoelwater en hoeveel?

Heb je de juiste watervolumes gebruikt (maisch/spoelwater) en ben je ook exact op de juiste hoeveelheid wort uitgekomen?

Hoe zat het met je maischproces? Heb je de evolutie opgevolgd (densiteit, omzetting, ...)? Was alle zetmeel omgezet naar suikers?

Lees de handleiding van het bier nog eens, ben je zeker dat er echt geen suiker bij moet?

• Dat verklaart al een heleboel meer. Als je je moet baseren op dat vodje papier om deftig te kunnen brouwen, ben je bij voorbaat al gesjareld.

Wat er vermoedelijk fout is gegaan :

• Bij 68°C na 75 minuten was de omzetting niet volledig. Er zat dus nog een heleboel onverwerkte zetmeel in je beslag. Een jodiumproef had dit kunnen aantonen maar beter nog had het geweest om met een refractometer de omzetting op te volgen.
    • Beter nog had een meerstapsschema geweest voor een betere omzetting.
    • Om correct te spoelen laat je dus eerst je wort af tot er nog een cm wort boven je beslag staat. Daarna voeg je héél traag dat spoelwater toe en laat je het wort traag naar de kookketel lopen. Bedoeling is dat dat spoelwater in je beslag overal de resterende suikers kan oplossen en meenemen. (ik neem aan dat het spoelwater wél kokend heet was bij het toevoegen?)

Wat ik wel héél treurig vind, is die "handleiding". Dat vodje papier is de naam nauwelijks waardig.

• Oei en ik dacht dat dit "succesvolle" recepten waren om deftig mee beginnen te brouwen..is het dan wel verstandig om op deze moutpakketten te vertrouwen en/of mee te beginnen..??

Ik heb hier nog zo een pakket staan, de Gabriel. Ik zal anders ook even de handleiding hier posten alvorens eraan te beginnen..

Het was kokend water ja..