rode lijn van een brouwdag?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

  • Hoi iedereen,

    Ik ben na een hele tijd stilgelegen te hebben terug begonnen met brouwen. (Niet dat ik heel veel ervaring heb). Nu heb ik mij een brewmonk vergistingsvat aangeschaft (30l) en ben ik klaar om deze te gebruiken :1:

    Ik heb de laatste weken weer heel wat op het forum opgezocht en gelezen en heb voor mezelf een rode draad gemaakt met alle info die ik hier gevonden heb. Misschien is deze ook handig (als hij goed is tenminste) voor andere nieuwe brouwers onder ons.

    Ik brouw nu nog met moutpakketten en heb een arsegan easybrew (hetzelfde als een brewmonk eigenlijk).

    Dus wat ik heb gevonden: (verbeter en vul aan wat niet goed is of ontbreekt)

    -alles goed ontsmetten

    -ik brouw volgens het schema wat bij de pakketten zit
    -spoelwater gebruiken van ongeveer 80graden

    -na het koken en het afkoelen, het wort een uurtje laten rusten alvorens over te hevelen in het gistvat zodat alles kan bezinken
    -hoofdvergisting starten op 19 graden ongeveer en vervolgens naar gelang de hoofdvergisting afneemt, verwarmen tot 24 graden.

    -na de hoofdvergisting de gist aftappen.

    - het jongbier 1 week laten conditioneren op ongeveer 15graden

    -1 of 2 weken coldcraschen op 5 graden

    - laatste gist aftappen en bottelen..

    Klopt dit een beetje?

    Gaat dit voor alle bieren (donker en blond)

    Zou ik de gist voor de tweede maal afhalen voor het koudlageren of voor het bottelen?


    Bedankt alvast :-)!

  • -hoofdvergisting starten op 19 graden ongeveer en vervolgens naar gelang de hoofdvergisting afneemt, verwarmen tot 24 graden.

    De temperatuur van de vergisting hangt af van de gist die je gebruikt. Die info staat gewoonlijk wel op het pakje of anders is het op internet ook te vinden.
    Meestal geven ze een range (bv. ideaal tss 15-20°C). Je kiest dan best voor de ondergrens hiervan de eerste dagen (dus 15-16°C) om dan vervolgens een aantal graden omhoog te gaan. Maar als je niet helemaal zeker bent kan je dat gerust hier even vragen ook hoor ;) .

    • Official Post

    -spoelwater gebruiken van ongeveer 80graden

    Ik weet dat ik ga vloeken in de kerk maar gebruik geen water van ongeveer 80°. Tegen dat dit op je beslag terecht komt is het al afgekoeld en koelt het je beslag net af (niet drastisch maar toch)

    Ik gebruik altijd kokend water (ttz. +95°C) om te spoelen, wel aangezuurd natuurlijk, en heb dit al verschillende keren nagemeten. Het zorgt ervoor dat je beslag zelf op 80°C zit en het spoelen veel vlotter verloopt. En goed spoelen = goed rendement.


    -na het koken en het afkoelen, het wort een uurtje laten rusten alvorens over te hevelen in het gistvat zodat alles kan bezinken

    Klopt, maar dat bezinksel neem je dan natuurlijk niet mee in je gistvat.


    -hoofdvergisting starten op 19 graden ongeveer en vervolgens naar gelang de hoofdvergisting afneemt, verwarmen tot 24 graden.

    -na de hoofdvergisting de gist aftappen.

    - het jongbier 1 week laten conditioneren op ongeveer 15graden

    -1 of 2 weken coldcraschen op 5 graden

    Dit kan je als een leidraad nemen maar pin je niet vast op die tijden. Vuistregel bij mij is 2 weken hoofdgisting, 2 weken lageren, 2 weken hergisten. Maar ik moet eerlijk bekennen dat dat niet bij elk bier opgaat. Soms is de hoofdgisting al na een paar dagen voorbij, soms duurt het een paar weken. Hangt sterk van gist en gistingstemperatuur af. Meten = weten en een beetje ervaring helpt zeker.

    Voor mij is de hoofdgisting voorbij als de meeste activiteit in het waterslot achter de rug is, het krausen is weggezakt en het bier lichtjes begint te klaren. Dat is het moment om over te hevelen (of in mijn geval de gist eens af te laten) en een dagje later de temperatuur te verlagen.

  • Bedankt al voor de vele reacties! En hoe kan je het spoelwater dan aanzuren? Dit ken ik (nog) niet..

    En klaren met biersol/gelatine is me ook nog niet bekend..

    Ik heb nog (studie)werk voor de boeg :)

    Spoelwater zuur je aan met melkzuur of fosforzuur.
    Je hebt dan ook iets nodig om de pH van je beslag te meten, een pH-meter ofwel van die gekleurde strips ;) .
    Biersol/gelatine kan je kopen om uit te klaren maar dat is niet per se nodig hoor ;) . pH aanpassen is wel een belangrijk iets voor de kwaliteit van het bier.

    • Official Post

    En hoe kan je het spoelwater dan aanzuren? Dit ken ik (nog) niet..

    En klaren met biersol/gelatine is me ook nog niet bekend..

    Ik heb nog (studie)werk voor de boeg

    Als je nog maar pas begint dan breek je daar best niet teveel je hoofd over. Eerst leren stappen en dan pas gaan lopen ;)


    Beginnen met een correct brouwproces, zorgen voor zo weinig mogelijk zuurstofinslag, eiwitten goed laten uitvlokken en bezinken aan het einde van de kook/koelproces en zo helder mogelijk wort in het gistvat (mag wat troebel zijn maar de rondzwevende eiwitten horen niet thuis in je gistvat). Daarna werken met voldoende en vitale gist (korrelgist : 1g/l) en gecontroleerd vergisten. Weet dat de temperatuur van je gistend bier tot 5°C hoger kan liggen als de omgevingstemperatuur (gene zever, zelf gemeten!) en dus als je bij kamertemperatuur gaat vergisten, je eigenlijk tegen 25 - 27°C aan het vergisten bent. Met alle esters en foezels vandien. Een goedkope tweedehands koelkast doet hier wonderen.

    Bier na de hoofdvergisting zo helder mogelijk krijgen voor het bottelen (en een bottelgist gebruiken) zodat er zo weinig mogelijk sediment in het flesje zit. En bottelen met een bottelpijpje en zorgen voor zo weinig mogelijk zuurstofinslag (dus vanaf de bodem naar boven bottelen).


    Dat zijn er zo'n paar die echt wel voor een enorme verbetering gaan zorgen ;)

  • Als je nog maar pas begint dan breek je daar best niet teveel je hoofd over. Eerst leren stappen en dan pas gaan lopen ;)



    Ik ben het daar zeker mee eens maar heb ook wel gemerkt dat het rendement met het aanzuren van het spoelwater indertijd (met een Grainfather) een hoge sprong maakte.

    Het kan ook wel zijn dat het lag aan het schroten of andere stappen in het proces maar ik had het gevoel dat het echt aan het aanzuren lag. Ik kan het niet meer vergelijken omdat in nu natuurlijk altijd aanzuur ;)


    Een flesje lactol en een Ph-meter van Ali is dan ook niet de grote kost :) Als ik het me kan herinneren was het een cl of 2/3 voor het maisch en spoelwater.

    • Official Post

    Het kan ook wel zijn dat het lag aan het schroten of andere stappen in het proces maar ik had het gevoel dat het echt aan het aanzuren lag. Ik kan het niet meer vergelijken omdat in nu natuurlijk altijd aanzuur

    Heeft niks met het rendement te maken, aanzuren van je spoelwater doe je om geen looistoffen uit het kaf te spoelen. Waarschijnlijk spoelde je beter/langer waardoor je rendement beter werd.

    We staren ons soms wat te blind op dat "rendement". Wat is het belangrijkste : meer wort of beter wort? Wil je een hoger rendement, dan spoel je langer zodat je meer wort hebt. Nadien kook je dan ook langer zodat je terug op je gewenste volume komt. Alleen heeft dat meer spoelen tot gevolg dat je meer ongewilde stoffen ook uit je beslag hebt gespoeld en het langer koken brengt ook een aantal nadelen mee. Uiteraard moet het allemaal nog een beetje economisch blijven, maar mout kost nagenoeg niks, zeker in vergelijking met hop of gist, en door meer aandacht te besteden aan de kwaliteit van je wort gaat de kwaliteit van je uiteindelijke bier ook veel beter zijn. Als je maischrendement in de range van 70 - 80% zit, dan zit je goed.

    Een flesje lactol en een Ph-meter van Ali is dan ook niet de grote kost :) Als ik het me kan herinneren was het een cl of 2/3 voor het maisch en spoelwater.

    Nee, dat klopt, maar een slechte pH meter gaat meer schade aanrichten als geen pH meter gebruiken. Maar dat is een andere discussie.