Speidel BM 50 Profielinstellingen in de BrewfatherApp

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Na een tijdje off-line wil ik graag terug opstarten met brouwen :grinning_face_with_big_eyes:. Ik wil graag via Brewfather een BM 50 recept maken.

Ik wil graag 45L wort in mijn vergistingsvat.

Ik heb voorlopig volgende waarden ingegeven:

Kookverlies: 5l u

Verlies Trub/Koeler: 1,8L

Brouwzaal rendement: 70%

Maisch rendement: ??

Graanabsorptie: 0,8 L/KG

Minimum maischwater limiet: 55L? (= watervolume in de BM 50)

Wat denken jullie klopt dit met jullie ervaringen?

• Wat denken jullie klopt dit met jullie ervaringen?

Als je het mij vraagt is het wat kort tegen het maximum van dat systeem. 45l wort als eindresultaat, tel daar die 5l kookverlies bij en een eventueel verlies dat je hebt in de kookketel en je zit bijna aan die maximale 55l volume. Je wort zet ook nog eens uit tijdens het koken en dan gaat het geheel overschuimen.

• Als je het mij vraagt is het wat kort tegen het maximum van dat systeem. 45l wort als eindresultaat, tel daar die 5l kookverlies bij en een eventueel verlies dat je hebt in de kookketel en je zit bijna aan die maximale 55l volume. Je wort zet ook nog eens uit tijdens het koken en dan gaat het geheel overschuimen.

45 l zou moeten lukken, ik hou jullie op de hoogte.:crossed_fingers:

• Je zou ook een beetje high grafity kunnen brouwen. Recept ingeven en dan het volume verlagen zonder de ingrediënten te veranderen en in het vergistingsvat weer aanvullen met wat je hebt verlaagd aan maischwater. Natuurlijk dit wel op pH brengen.

Je kan het in eerste instantie zo simpel aanpakken.
    Maar wees je bewust dat afhankelijk van het type bier dat je maakt gaat dit mogelijjk wel een stevig ander resultaat op leveren.
    Je hoprendement daalt immers in functie van je dichtheid tijdens de kook.
    Maar je kan wel berekenen hoeveel hop je extra je moet toevoegen om uiteindelijk in je gistvat na verdunning de zelfde bitterheid te bekomen