vergistingskast

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoi iedereen.

Ik heb een vraagje over mijn vergistingskast. Hiervoor gebruik ik een oude diepvriezer (bakmodel, geen type koelkast). Koelen doe ik dus met de diepvries en verwarmen met een plaatje gestuurd door de inkbird. De temperatuur behouden lukt prima maar waar ik mee zit is het volgende.

Als ik mijn vergistingsemmer met waterslot hierin plaats vult die diepvriezer zich met de vergiste lucht die uit waterslot komt. Als ik de kist open doe komt hier een heel scherpe geur uit, je kan zelf geen adem halen als je je hoofd er even in steekt. Dus volgens mij kan de vergiste lucht niet weg uit de diepvrieskist. Kan dit mijn bier niet aantasten? Mijn laatste brouwsel had wel last van groene appelsmaak..dus ik heb schrik dat mijn brouwsel geen zuurstof genoeg heeft gekregen mss..? Hebben jullie ook last van die scherpe geur tijdens het vergisten?

Bedankt!!

• Bij mijn koelkast gistkast ruik ik ook een geur maar van gistend bier. Die appel geur vind ik wel vreemd maar ik kan me vergissen. Is een ventilator dan een idee? Eentje die de lucht afvoert op een kalm tempo zonder de koude teveel af te voeren?

• Groene appelgeur duid op acetaldehyde en dat wordt gevormd tijdens de vergisting bij de productie van alcohol. Is nogal gist en temperatuur afhankelijk hoeveel er wordt gevormd. Als het goed is verdwijnt het ook weer.

En inderdaad, alles wat uit het waterslot is gekomen kan niet meer terug het vat in:slightly_smiling_face:. Ik open af en toe de deur om te kijken en dan raak je meteen wat "lucht" kwijt. Door de kabeldoorvoeren is mijn koelkast niet echt luchtdicht meer dus via de doorvoeren raak ik ook al het nodige kwijt.

• Die geur is totaal geen probleem voor je bier want die komt al uit het vat. Het bewijst dat je vergistingskast zeer goed afsluit en de bedoeling van je waterslot is om te vermijden dat er lucht in je gistingsvat geraakt.

De reden van die groene appelsmaak zal wel van ergens anders komen maar om daar op te kunnen antwoorden zal je wat meer info over dat bier moeten geven.

• Top, alvast bedankt voor de vele antwoorden.

Dan weet ik dat ik mijn kist kan blijven gebruiken! Mss een ventilatortje installeren..

Betreffende de appelsmaak, vrees ik dat ik niet genoeg ontsmet heb de laatste keer..dus dan zal het wel een infectie zijn vrees ik..

Kan ik hier iets aan doen? Het bier mss terug even warm zetten zodat de (laatste) gist mss iets kan verhelpen..?

• Top, alvast bedankt voor de vele antwoorden.

Dan weet ik dat ik mijn kist kan blijven gebruiken! Mss een ventilatortje installeren..

Betreffende de appelsmaak, vrees ik dat ik niet genoeg ontsmet heb de laatste keer..dus dan zal het wel een infectie zijn vrees ik..

Kan ik hier iets aan doen? Het bier mss terug even warm zetten zodat de (laatste) gist mss iets kan verhelpen..?

Hier heb je wat info over de vorming en effect van acetaldehyde (groene appel) https://www.twortwat.nl/t-n/smaken-die-in-bier-voor-kunnen-voorkomen

• Een ventilator in je bak plaatsen is op zich al een goed idee om de temperatuur regeling te verbeteren. Veerder zal het niet helpen omdat een vrieskist beter afsluit dan een koelkast. Dat zou je onderin al een paar gaatjes moeten maken om het co2 eruit te laten.

Gewoon erop bedacht zijn als je jouw gistvat eruit gaat pakken, eerst diep ademhalen.

• Ik heb hetzelfde systeem. Werkt prima. Ik heb er wel een losse ventilator in staan. het voordeel hiervan is dat de er nog een luchtcirculatie gecreëerd wordt. Werkt trouwens ook prefect tijdens de nagisting op de fles omdat het bijdraagt voor een gelijkmatiger verdeling van de warmte. De ventilator is een plafond afzuiging van een badkamer, te vinden in iedere doe het zelf zaak. Op de plaats waar de bedrading naar buiten, tussen de rubber dus, is er voldoende opening om overdruk te laten ontsnappen.

• Als ik mijn vergistingsemmer met waterslot hierin plaats vult die diepvriezer zich met de vergiste lucht die uit waterslot komt. Als ik de kist open doe komt hier een heel scherpe geur uit, je kan zelf geen adem halen als je je hoofd er even in steekt. Dus volgens mij kan de vergiste lucht niet weg uit de diepvrieskist. Kan dit mijn bier niet aantasten?

Je vrieskast vult zich met CO2 uit de vergisting. Dit is zwaarder dan lucht dus een heel deel ervan blijft in de vrieskast. Dit kan de scherpe geur verklaren (ruik maar eens aan een gistfles als de gisting gaande is).

In alle geval is het eerder bevorderlijk dan schadelijk voor je bier dus ik zou me er niet teveel zorgen over maken.

• Neen, door de constructie blijft de koolzuur in de vrieskast. Tenzij je het gat in de bodem zou maken.

Maar als je zeker wil zijn, gewoon met een aquariumpompje even wat lucht in de vrieskast pompen bij het openen en je hebt van de koolzuur geen last (mee opletten voor CO2 vergiftiging!)

Klopt Walter, had ik niet aan gedacht. Koolzuur is zwaarder dan lucht inderdaad.

• Neen, door de constructie blijft de koolzuur in de vrieskast. Tenzij je het gat in de bodem zou maken.

Maar als je zeker wil zijn, gewoon met een aquariumpompje even wat lucht in de vrieskast pompen bij het openen en je hebt van de koolzuur geen last (mee opletten voor CO2 vergiftiging!)

Volgens mij kan dit wel in de bovenkant. De CO2 gaat niet op de bodem blijven liggen maar zich vermengen met zuurstof en ontsnappen langs het gat. Het proces heet ‘diffusie.’ 😉

Misschien een nadeel is dat er dan ook warmte door het gat naar buiten kan gaan.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier: