Brewmonk brand aan

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste brouwvrienden,

Als ik mais op lage temperaturen bvb. 52°C komen er veel eiwitten vrij die dan aanbranden ter hoogte van mijn verwarmingselement. Met termische uitschakeling tot gevolg!!!

Heeft iemand hier dit ook al voor gehad en zijn hier oplossingen voor?

ik zou graag een weizen brouwen maar zo is dit onmogelijk.

Mvg,

Gunther

• Zo laag mogelijk wattage instellen bij maischen had soms maar 500 watt nodig.

En, een goede flow hanteren bij de alles in 1 toestellen, dan brandt het niet aan.

Tenminste niet bij die ik had, een dun laagje aanslag. Met 2 vegen was dat weg.

Ik had wel een extra bodem filter erin (standaard) geen idee of dat bij jouw ook zo is?

• Zo laag mogelijk wattage instellen bij maischen had soms maar 500 watt nodig.

En, een goede flow hanteren bij de alles in 1 toestellen, dan brandt het niet aan.

Tenminste niet bij die ik had, een dun laagje aanslag. Met 2 vegen was dat weg.

Ik had wel een extra bodem filter erin (standaard) geen idee of dat bij jouw ook zo is?

Neen geen extra bodem filter erin al heb ik er wel al eens over nagedacht om dit zelf in te bouwen maar hoe?

• Neen geen extra bodem filter erin al heb ik er wel al eens over nagedacht om dit zelf in te bouwen maar hoe?

Er zijn inzetbodems die passen, deze ketels zijn min of meer gelijk met wat aanpassingen.

Dus de diameter ook. Maar check dit even aub. Zoek eens op brewzilla false bottom.

Ter illustratie dit was mijn bodem op pootjes. De pomp aanvoer zit op de bodem, kraan er net onder.

• De dubbele filter had wel degelijk zin, de moutpijp met filter was zoals met alle automaten bedoeld voor de spoelfase en de maisch fase.

De onderste filter is puur bedoeld voor de resten graan etc die doorsijpelen en bij de kook de hop resten tegen te houden. Onder de bodemfilter is er een schone wort te vinden. Met een goede flow brandt dat niet aan. Maar goed er zijn ook systemen zonder bodem filter, daar werkt het ook zonder aanbranden “go with the flow”, gebruik rijsthulzen bijvoorbeeld om je filterbed open genoeg te houden met deze systemen

• Hoi Gunther,

Ik heb ook een Brewmonk en brouw regelmatig Weizen. Het “ aanbak” probleem herken ik niet.

Het kan wel gebeuren als je filter te veel dicht is geslagen en dus weinig vloeistof op de bodem ligt. Je kan dan de flow knijpen met het kraantje. Om het filter probleem op te lossen wat minder fijn schroten en of rijsthulzen gebruiken. Als je een schijvenmolen hebt dan heb je al snel te veel fijne delen wat de filtratie belemmerd.

Ik gebruik 1800 W om op te warmen en schakel terug naar 1200 W om op temp te blijven en nauwelijks aanslag op de bodem.

• Hoi,

Ik heb ook een brewmonk 30L. Nauwelijks aanslag na het brouwen en ik kom eigenlijk zelden onder 2000W.

Een extra filterplaat gaat volgens mij weinig effect hebben. Het zorgt inderdaad eventueel voor nog meer graan opvang maar u eiwitten en dergelijke gaan er gewoon door. Als je een goed filterbed hebt in u moutpijp heb je normaal ook weinig graan dat mee doorgaat.

Ik kan niet direct een oplossing bedenken. Is u wort tijdens het filteren op de bovenste plaat helder? En pomp je inderdaad constant rond tijdens het maischen met bijregelen van de flow waar nodig?

• Ahoi,

ik heb sinds een paar maanden ook een brewmonk 30l. Bij mijn eerste gebruik ervan ben ik ook behoorlijk stevig tegen het aanbrand-probleem gelopen. Ik zet hem bij nu tijdens het maischen naar 800W, en dan speelt het probleem eigenlijk niet meer. Bij het koken kan die weer naar de 2000+W.
    Ik heb steeds een dun laagje aanslag, maar dat lost zichtzelf op door er een nachtje wat Chemipro Wash in te laten staan. Schrobben probeer ik wat te vermijden.

groeten!

• Schrobben moet je niet op RVS, met een zachte doek naar aanleiding van wat tips. (De washandjes thread ;) )

Voor de heftige vlekken gebruik ik Barkeepers Friend, een hele dunnen poeder die geen krassen geeft.

Eerst laten weken, dan zacht weg poetsen is het beste.

Maar goed het moet geen poets draad worden genoeg over geschreven ;)

Lager vermogen dus zoals al enkelen schreven, en een goede mout water verhouding. 1kg mout en 4L water met soms rijsthulzen. Werkt prima bij deze apparaten

• Ik gebruik ook al meer dan een jaar een Brewmonk 30L en heb ook nog nooit aanbrand problemen gehad.

Maischen doe ik altijd op 1800W en koken meestal op 2200W.

Misschien ligt het inderdaad aan te fijn schroten? Ik gebruiken deze moutmolen en stel die in op 1,4 mm.

En als ik veel vlokken gebruik dan doe ik er meestal rijsthulzen bij.

Op het einde heb ik ook wel wat aanslag op de bodem maar die gaat er zeer gemakkelijk af met enzybrew-10 en eventuele kalkresten haal ik weg met een beetje azijn.

• Bij mijn eerste gebruik van de brewmonk was ik er inderdaad wat ingevlogen: een redelijk zware storting, en ingemaischt op 2000W. Je kan met een roerstok het mengsel tegen de bodem niet meer in beweging houden natuurlijk.
    Mijn schroot was zeker ongeschikt voor de brewmonk: met mijn oude schijvenmolen gemalen; veel te veel fijn gruis.

Aanpassingen direct doorgevoerd:
    --schijvenmolen vervangen door idd ook zo'n graingorilla rollen-schrootmolen.
    -- ervaring opbouwen met bieren met kleinere storting

--voorzichtig maischen op 800W.

Sindsdien nooit meer aangebrand, maar wel steeds lichte aanslag waar het verwarmingselement zich bevindt. Dat maakt dat ik nog niet geneigd ben om op meer dan die 800W in te maischen.

Ik weet niet of die aanslag ontstaat tijdens het maischen of daarna.

Maar de bieren die ik de afgelopen maanden met de bewmonk heb gebrouwen zijn zeer geslaagd. De volgende aanpassingen zullen dus met kleine stapjes gebeuren...

En mogelijks is het idd beter wat grover te schroten. Dat moet ik zeker eens proberen.
    Ik zie niet direct hoe rijsthulzen het aanzetten of aanbranden kunnen beïnvloeden.

Misschien is de ene brewmonk de andere niet. Het verwarmingselement is er redelijk ruw rechtstreeks tegen de bodem aangeplaatst. Die bodem is erg dun. Kleine variaties in montage kunnen erg grote lokale temperatuursverschillen geven. En als het aanzetten eenmaal is begonnen, groeit het gemakkelijk verder aan...

Brouw ze!