Bottleneck

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Als hobbybrouwer geniet ik enorm van het proces maar stuit op een logistiek probleem waarin ik hoogstwaarschijnlijk niet de enige ben. Mijn brouwcapaciteit is afhankelijk van de hoeveelheid lege/propere flessen er voorradig zijn. Hoe zorgen jullie voor meer 'schuif'? Meer drinken en weggeven zijn gekende opties😉 Maar ik heb het ook over het inwinnen van nieuwe bruikbare flessen. Koop je steeds opnieuw flessen van de winkel (zoja, welke😁), of vraag je aan kennissen om er uit te spoelen en te sparen,...

Ben benieuwd naar de input!

• Ik gebruik alleen Westmalle flesjes, super sterk en toevallig is de Tripel een van mijn favorieten. Ik kocht die vroeger per bak en leverde die nooit in. Na 20 bakken (en zoveel jaren later) lever ik wat bijkomt toch terug in. Je kan geen leeggoed blijven sparen. Ik heb nu 10 lege bakken staan, moet dringend meer gaan brouwen. 🤔

• Ik heb op marktplaats een set dozen met lege steinie flessen gekocht, die waren nieuw. 6 dozen voor 30 euro a 24 flesjes. Tig keren hergebruik (hoop ik)

Jammer dat er geen bakken bij zaten maar ja, die bewaar ik en de flessen lever ik in

• Ik gebruik alleen Westmalle flesjes, super sterk en toevallig is de Tripel een van mijn favorieten. Ik kocht die vroeger per bak en leverde die nooit in. Na 20 bakken (en zoveel jaren later) lever ik wat bijkomt toch terug in. Je kan geen leeggoed blijven sparen. Ik heb nu 10 lege bakken staan, moet dringend meer gaan brouwen. 🤔

of minder drinken :grinning_face_with_sweat:

Maar hier idem ik drink zeer graag Ename Tripel en heb daar nu ook al zo'n 7 lege bakken van staan omdat ik het leeggoed nooit heb terug gebracht. Daar ik af en toe ook bier weg geef, en de flesjes soms niet terug krijg, koop ik nog regelmatig een ander biertje en meestal ook in steinie flesjes om wat aan te vullen.

• Af en toe een nieuw kratje duvel, deze na het drinken omspoelen en je hebt er weer een kratje steinies bij, voordeel is dat je er in tegenstelling tot het kopen van nieuwe flesjes je er gratis lekker bier in vindt.

Verder zou je inderdaad naar je lokale slijter kunnen gaan, deze wil je wel een (paar) lege kratje(s) tegen statiegeld verkopen.

• Ik heb ooit eens een stapel kratten met “ lege” Steinie flesjes en longnecks gehaald bij de lokale getranke handel in Duitsland tegen statiegeld (Veltins, Gutsherren, Diebels, Becks, Warsteiner). Was wel een enorm schoonmaak karwij.... De Duitse brouwerijen hebben de vervelende neiging op alu folie wraps om de hals te plakken en dat is echt lastig te verwijderen:rolling_on_the_floor_laughing:.

Voor de rest ook gewoon kratten kopen, opdrinken en niet meer inleveren:beaming_face_with_smiling_eyes:

• Ik vraag aan mijn vriendenkring al wel eens om hun flesjes uit te spoelen en bij te houden, met de belofte om er een paar gevuld terug te geven en dan vinden ze dat gewoonlijk niet erg hehe. Ook drink ik wel regelmatig nieuwe biertjes en dan hou ik de flesjes ook bij. Tot nu toe nog geen tekort gehad. Hier thuis bottel ik in Vichy flesjes en met de kameraden in Steinie dus de meeste flesjes zijn wel herbruikbaar gelukkig ;-) . Bakken komen mee wanneer ik een nieuwe voorraad ga halen bij de drankenhandel en die breng ik dan niet meer terug. Ik probeer om telkens nieuwe bakken mee te nemen, het wordt stilaan ook een leuke 'verzameling' zo :D ...

• Voor thuis heb ik mijn een zeer grote voorraad 0.5l flesjes zodat ik eigenlijk maar 1x per jaar echt flesjes ga wassen.
    Ook heb ik nog een grote voorraad 0.75l flessen die ik ooit gekregen heb van een lokale brouwer (die dienen eigenlijk nog amper)
    En voor weg te geven alles wat aan vreemde flesjes binnen komt, en als die op zijn ga ik wel eens schoppen voor wegwerp lege flesjes bij een van de lokale Craft brouwers.

• Ik gebruik Steinie's ik heb er ongeveer 100. Deels leeg gekocht t.bv. mijn eerste brouwsel anders had ik 50 flesjes in een week moeten drinken en dan was het bottelen niet meer gelukt:winking_face:.

Daarnaast spaar ik ook Lachouffe flesjes en die drink ik eerst leeg.

Op dit moment bewaar ik de flesjes in de kartonnendoos die waar ze in zijn aangeleverd, maar die gaan natuurlijk niet eeuwig mee. Ik merk wel dat het in NL lastig is om aan Duvel kratjes te komen om de Steinies in te bewaren :disappointed_face: iemand een idee?

• Ik gebruik Steinie's ik heb er ongeveer 100. Deels leeg gekocht t.bv. mijn eerste brouwsel anders had ik 50 flesjes in een week moeten drinken en dan was het bottelen niet meer gelukt:winking_face:.

Op dit moment bewaar ik de flesjes in de kartonnendoos die waar ze in zijn aangeleverd, maar die gaan natuurlijk niet eeuwig mee. Ik merk wel dat het in NL lastig is om aan Duvel kratjes te komen om de Steinies in te bewaren :disappointed_face: iemand een idee?

Klopt, ik neem ze ook mee als ik eens in België ben en ik ze nodig heb.

Hoewel de betere slijter/leverancier aan horeca die bakken wel heeft.

Als je nog eens op vakantie gaat in de Achterhoek kan je over de grens in Duitsland heel makkelijk steinie flessen plus krat kopen. Nogal wat Duits bier wordt verkocht in steinie, voor export de hoge flessen (bv Veltins). Een leeg krat met flessen kost 3,40 euri aan statiegeld (Pfand). Nadeel is dat er dan maar 20 inzitten (ff rekening mee houden met vullen:smiling_face_with_smiling_eyes:)

• Ik heb gewoon vroeger enkele lege bakken duvel gekocht! (leeggoed),

voor mijn 75cl flessen heb ik een kroeg waar ik bij nood altijd enkele kratten met lege cavaflessen

mag halen, weliswaar voor de corona pandemie

• Ik heb eigenlijk het exact tegenovergestelde probleem : flesjes teveel. Doorheen de jaren heb ik een hele lading flesjes verzameld en nu moet ik ermee naar de glasbak. De supermarkten nemen ze niet meer aan (al geprobeerd).

De beste tip die ik kan geven voor nieuwe flesjes is een bak 33cl'ers te kopen, leeg te drinken en te reinigen. Je hebt dan meteen ook een plek om de flesjes in op te slaan.

• Ik heb eigenlijk het exact tegenovergestelde probleem : flesjes teveel. Doorheen de jaren heb ik een hele lading flesjes verzameld en nu moet ik ermee naar de glasbak. De supermarkten nemen ze niet meer aan (al geprobeerd).

De beste tip die ik kan geven voor nieuwe flesjes is een bak 33cl'ers te kopen, leeg te drinken en te reinigen. Je hebt dan meteen ook een plek om de flesjes in op te slaan.

Wat ik ook vaak doe is de etiketten losweken en bewaren, als ik dan een flesje wil terugbrengen (bv. beschadigd) dan kleef ik die originele etiketten er terug op en worden ze wel aanvaard. :thumbs_up:

• Wat ik ook vaak doe is de etiketten losweken en bewaren, als ik dan een flesje wil terugbrengen (bv. beschadigd) dan kleef ik die originele etiketten er terug op en worden ze wel aanvaard. :thumbs_up:

Dat is veel moeite voor 10 cent aan leeggoed :grinning_face_with_sweat:...
    Als ik ze hier meepak naar de Colruyt dan zet ik dat gewoonlijk zelf in de leeggoedbak en daar kraait geen haan naar... :P

• Wat ik ook vaak doe is de etiketten losweken en bewaren, als ik dan een flesje wil terugbrengen (bv. beschadigd) dan kleef ik die originele etiketten er terug op en worden ze wel aanvaard

Ik ben nu wat voorloop aan het verzamelen (van mijn andere hobby ;-) ) om in die flesjes te doen en af te sluiten met een vod. Kan ik ze gebruiken bij de volgende party in Terkameren Bos :-D

• Ik ben nu wat voorloop aan het verzamelen (van mijn andere hobby ;-) ) om in die flesjes te doen en af te sluiten met een vod. Kan ik ze gebruiken bij de volgende party in Terkameren Bos :-D

Ik heb ergens gelezen dat de boeren in het Terkameren Bos al op 30 april gaan protesteren tegen het mestactieplan!!Ze zouden met gier heel het grasveld en de aanpalende bossen gaan mesten, daar ze met de mest nergens anders mee naar toe kunnen.
    Misschien moeten de boeren er dan maar enkele tonnen gier achterlaten voor de politie om te gebruiken in hun waterkanon zo dat ze niet te ver moeten rijden om gaan gaan bijvullen. :smiling_face_with_horns: :zany_face:

• Wat betreft het terugbrengen van flesjes naar automaten: ik heb gemerkt dat het bij nieuwe installaties is. Bij ons in de buurt zijn die in Delhaize en Carrefour nog machines die flesjes op formaat aanvaarden. Maar bvb. bij Prik en Tik, en AH Rumbeke, staan nieuwe machines, en daar kan je flesjes zonder label idd niet binnenbrengen.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Eigenlijk is dat toch een dwaze zet hé, als je bvb een tuinfeest hebt (in betere tijden dan) en je legt een ganse bak bier in een grote kuip met ijs, dan weken die etiketten daar soms ook af, en dan mag je ze niet meer indienen, raar. Maar ja, idd, er zijn wegwerp flesjes die minder sterk zijn, maar waarom dan niet van de eerste keer goede/sterke flesjes op de markt brengen, probleem opgelost toch... Heb mij 2 Fastwashers besteld, die poetsen enkel de binnenkant van de flesjes, dus als ik daarin bottel gaan ze die zeker niet kunnen weigeren hé... :smiling_face_with_halo::beaming_face_with_smiling_eyes:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Eigenlijk is dat toch een dwaze zet hé, als je bvb een tuinfeest hebt (in betere tijden dan) en je legt een ganse bak bier in een grote kuip met ijs, dan weken die etiketten daar soms ook af, en dan mag je ze niet meer indienen, raar. Maar ja, idd, er zijn wegwerp flesjes die minder sterk zijn, maar waarom dan niet van de eerste keer goede/sterke flesjes op de markt brengen, probleem opgelost toch... Heb mij 2 Fastwashers besteld, die poetsen enkel de binnenkant van de flesjes, dus als ik daarin bottel gaan ze die zeker niet kunnen weigeren hé... :smiling_face_with_halo::beaming_face_with_smiling_eyes:

Inderdaad een dwaze zet: eigenlijk zouden we extra geld moeten krijgen voor het schoon en het etiket vrij inleveren van flessen, of is dat weer erg Nederlands-gedacht?