Kruiden tijdens secundaire vergisting

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Volgens het recept voor een kerstbier moet ik na de hoofdvergisting m'n kruiden toevoegen en deze er na 1-2 weken er uit halen

Kaneelstokjes zijn er nog makkelijk uit te vissen, maar hoe werken jullie met gemalen kruiden (vb gemberpoeder)?

Zakt dit ook naar de bodem en kan je deze dus verwijderen via overhevelen? Kan ik eventueel verse gember gebruiken en deze iets grover snijden om ze er daarna uit te zeven?

Ben bang dat de gemalen kruiden toevallig in de flesjes geraken en er dan bepaalde flesjes een veel sterkere kruidensmaak zouden hebben...

Ik las ook ergens iets over een tinctuur ofzo... Iemand die daar tips/ervaring mee heeft?

Mvg, Lowie

• Alles wat niet drijft zakt sowiso naar de bodem, en als je je bier gaat bottelen hevel je toch steeds je helder bier uit je gistvat en blijft de rest achter (of bij een CCT blijft dit onderaan in de conus liggen en boven drijven)
    In je flesje raken dus die toevoegingen dus niet enkel bij een CCT kan er wat van de drijvende deelten in het laatste flesje terecht komen.
    Zeven of filtreren doe je best niet met uitgegist bier, dit brengt te veel zuurstof in je bier waardoor het heel beperkt houdbaar wordt en mogelijk zelfs dadelijk wat oxidatie smaken gaat geven.

• Verse gember heb je veel minder van nodig heb ik gemerkt. Zeker als je die raspt op het eind van de kook boven je kookpan. Maar wel smakelijker als poeder. Iets van 1 gemiddeld formaat stuk per 10 liter?

Ah dus in mijn geval meer, recept had 1,5 tl poeder nodig dus ik zal een 2-tal grote stukken gember toevoegen op 25 liter (wel na hoofdvergisting ipv einde kook)