VOSS KVEIK GIST vergistingsgraad

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo iedereen, kent iemand soms toevallig de (schijnbare)vergistingsgraad van deze gist?:

LALBREW VOSS™ – KVEIK ALE YEAST

voor de rest vind ik alles terug, maar dit % staat nergens op vermeld enkel 'full attenuation' met temp & bijhorende tijdspanne.

100% lijkt me zeer onwaarschijnlijk

• Heb hier een batch staan, gebrouwen 28/02/21, gestart op 1072 en gisteren op 1012. Heb al verschillende brouwsel met de Kveik Voss laten vergisten. Deze (probeersel) extreem warm (38°C), twee dagen en half voor de hoofdvergisting, na een week overgeheveld. Geproefd en zeker niet voor de spoelbak 😊. Volgens BrewKing schijnbare vergisting 83%, werkelijke 66%. Ook mijn vorig brouwsel Kveik zat in de buurt (OG 1068, FG 1012, SV 82%). Ook de drie ervoor zelfde waarden ongeveer.

Es trinkt der Mensch, es säuft das Pferd, aber manchmal ist es auch umgekehrt :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• Om aan te pikken bij dit topic over de voss kveik.
    Ik wil hem over een paar maanden ook eens gebruiken, van wat ik al heb kunnen lezen is dat dit een zeer snelle gist is die je op hoge temperatuur laat vergisten (35°C hoofdvergisting, daarna verhogen naar 40°C?)
    Krijg je die op 3 weken op fles? In welke biertypes past die het beste? Kwestie dat ik wat ideeën kan opdoen ;-) ...

• Lijkt me zeker mogelijk om na drie weken te bottelen, sg daalde nadien zo goed als niet meer (1 puntje na 10 dagen bijkomend wachten). Met de hoge vergistingstemperatuur krijg je idd veel 'orange', heb hem nu tweemaal gebrouwen met Mandarina Bavaria (BH en AH) en vond dit zeker ok.

Es trinkt der Mensch, es säuft das Pferd, aber manchmal ist es auch umgekehrt :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• Om aan te pikken bij dit topic over de voss kveik.
    Ik wil hem over een paar maanden ook eens gebruiken, van wat ik al heb kunnen lezen is dat dit een zeer snelle gist is die je op hoge temperatuur laat vergisten (35°C hoofdvergisting, daarna verhogen naar 40°C?)
    Krijg je die op 3 weken op fles? In welke biertypes past die het beste? Kwestie dat ik wat ideeën kan opdoen ;-) ...

Je krijgt elk bier op 3 weken op fles als je wil.
    Maar je zal er nooit je beste bier mee bereiken als je alles snel snel wil doen, zelfs niet als je een Kveik gebruikt.
    De Kveiks vergisten heel snel uit maar bevatten ook daardoor ook ontzettend veel diacetyl en acetaldehyde in het jong bier.
    Het bier heeft dan toch nog wat tijd nodig om dit op te ruimen.
    Eigenlijk win je met een Kveik maximaal 2 tot 3 dagen t.o.v een gewone gist, en die 2 tot 3 dagen die je wint zijn de dagen dat je sneller vergist hebt. De rest van het brouw proces is het zelfde.
    (De Lallemand Vos Kveik heeft eigenlijk amper nog iets met een Kveik te maken, dat is een singel strain terwijl de Vos Kveik eigenlijk 3 strains hoort te bevatten. En het verschil tussen de singel strain en multistrain is toch vrij groot)

• Je krijgt elk bier op 3 weken op fles als je wil.
    Maar je zal er nooit je beste bier mee bereiken als je alles snel snel wil doen, zelfs niet als je een Kveik gebruikt.
    De Kveiks vergisten heel snel uit maar bevatten ook daardoor ook ontzettend veel diacetyl en acetaldehyde in het jong bier.
    Het bier heeft dan toch nog wat tijd nodig om dit op te ruimen.
    Eigenlijk win je met een Kveik maximaal 2 tot 3 dagen t.o.v een gewone gist, en die 2 tot 3 dagen die je wint zijn de dagen dat je sneller vergist hebt. De rest van het brouw proces is het zelfde.
    (De Lallemand Vos Kveik heeft eigenlijk amper nog iets met een Kveik te maken, dat is een singel strain terwijl de Vos Kveik eigenlijk 3 strains hoort te bevatten. En het verschil tussen de singel strain en multistrain is toch vrij groot)

Gebeurt die opruiming ook niet verder in de fles? De reden dat ik het vraag is dat we in die periode 10 dagen van huis zullen zijn en ik had gehoopt om vlak ervoor nog een brouwdagje te kunnen doen 😉...

• Gebeurt die opruiming ook niet verder in de fles? De reden dat ik het vraag is dat we in die periode 10 dagen van huis zullen zijn en ik had gehoopt om vlak ervoor nog een brouwdagje te kunnen doen 😉...

Ja in de fles gebeurt de opruiming ook, maar zelden zo volledig als in je gistvat daar in je flesje de gist getrest is door de opgebouwde druk.
    Eigenlijk moet je gewoon proeven op het einde van de vergisting, en dan beslissen wat je gaat doen.
    Smaakt je bier op het einde van de vergisting echt heel groen , geef het dan eerst een dagje of 3 a 5 extra in je gistvat.
    Is je bier op het einde van de vergisting al veel van zijn groen karakter verloren, dan kan je er eventueel op rekenen dat de rest verder wordt opgeruimd in je flesje. (Hou er wel rekening mee dat je dan mogelijk je bier een maandje, of 2 of 3 moet laten rijpen in de fles ipv dat het op 2 weken na de nagisting op fles al op dronk zou zijn.

Ik ben geen fan van het forceren van het brouw proces maar dat wist iedereen ondertussen al wel:smiling_face_with_halo:

• Ja in de fles gebeurt de opruiming ook, maar zelden zo volledig als in je gistvat daar in je flesje de gist getrest is door de opgebouwde druk.
    Eigenlijk moet je gewoon proeven op het einde van de vergisting, en dan beslissen wat je gaat doen.
    Smaakt je bier op het einde van de vergisting echt heel groen , geef het dan eerst een dagje of 3 a 5 extra in je gistvat.
    Is je bier op het einde van de vergisting al veel van zijn groen karakter verloren, dan kan je er eventueel op rekenen dat de rest verder wordt opgeruimd in je flesje. (Hou er wel rekening mee dat je dan mogelijk je bier een maandje, of 2 of 3 moet laten rijpen in de fles ipv dat het op 2 weken na de nagisting op fles al op dronk zou zijn.

Ik ben geen fan van het forceren van het brouw proces maar dat wist iedereen ondertussen al wel:smiling_face_with_halo:

En gelijk heb je ;-) .
    We zien het wel tegen dan :P ...
    Maar aangezien het bier korter tegen 4 dan 3 weken in het gistvat zal vertoeven zal ik hem waarschijnlijk al wel bottelen, mezelf kennende :D ... Geduld kweken is ook iets van lange adem heb ik al gemerkt :D ... Laat ik dat maar op het brouw-enthousiasme steken :D ...

• Zoals Serge zegt, je wint vooral op de hoofdvergisting tijd. Op ongeveer 5 dagen zit je wel aan u einddichtheid. Ik heb hem daarna een vrij standaard conditioneringsschema laten volgen. Zeker 10 tal dagen op 15°C en dan nog weekje ofzo op 3°C. Als je hem op lagere temp houdt rond 22-25°C valt er een mooi doordrinkbaar zomer biertje mee te brouwen met enige fruitigheid. Ik ga er waarschijnlijk volgend weekend ook weer mee aan de slag. Maar geduld hebben is inderdaad moeilijk 😂

• Zoals Serge zegt, je wint vooral op de hoofdvergisting tijd. Op ongeveer 5 dagen zit je wel aan u einddichtheid. Ik heb hem daarna een vrij standaard conditioneringsschema laten volgen. Zeker 10 tal dagen op 15°C en dan nog weekje ofzo op 3°C. Als je hem op lagere temp houdt rond 22-25°C valt er een mooi doordrinkbaar zomer biertje mee te brouwen met enige fruitigheid. Ik ga er waarschijnlijk volgend weekend ook weer mee aan de slag. Maar geduld hebben is inderdaad moeilijk 😂

Hoofdvergisting op 22-25°C? Ik dacht net dat die vooral gemaakt was om te presteren op hogere temperaturen (35-40°C)?

• Hoe zit het eigenlijk met underpitching bij een lagere temperatuur? Ik was van plan een half pakje bij zo’n 12L te doen met wat DAP, dus pakweg 50% ten opzichte van normale gist, maar vraag me af of die bij 20-25 graden misschien wat meer tegenwerkt dan bij >30

Volg voor de Lallemand Vos maar de pitching rate die de fabrikant voorschrijft als je geen problemen wil.
    Zoals ik al aangehaald heb is de Lalemand Vos slechts een singel strain en mist wel degelijk wat eigenschappen van een de originele Vos die uit 3 strains bestaat.
    Je zou de eerste niet zijn die met een gestokte vergisting komt te zitten door de normaal toegepaste lage pitching rate van een echte Kveik toe te passen op de korrelgist versie.

• Hoe zit het eigenlijk met underpitching bij een lagere temperatuur? Ik was van plan een half pakje bij zo’n 12L te doen met wat DAP, dus pakweg 50% ten opzichte van normale gist, maar vraag me af of die bij 20-25 graden misschien wat meer tegenwerkt dan bij >30

Met die Voss uit een pakje ook wel geëxperimenteerd met pitchen alsof het een echte Kveik is, dat wordt helemaal niets. Zoals Serge al zegt, het is een isolaat van maar 1 stam. Deze moet je pitchen in de hoeveelheid als iedere andere droge gist van deze leverancier.

• Net zoals Kristof A staat deze bij mij ook op de To Do lijst en ik ga ook wachten tot deze zomer als het wat warmer is dat zal wat helpen om die hogere temperaturen te halen. Maar ik heb totaal nog geen idee welk biertje ik er mee ga maken dus zit ik ook met dezelfde vraag als Kristof welke bier stijl past het best of welke zeker niet voor deze gist?

• Net zoals Kristof A staat deze bij mij ook op de To Do lijst en ik ga ook wachten tot deze zomer als het wat warmer is dat zal wat helpen om die hogere temperaturen te halen. Maar ik heb totaal nog geen idee welk biertje ik er mee ga maken dus zit ik ook met dezelfde vraag als Kristof welke bier stijl past het best of welke zeker niet voor deze gist?

Awel Wim, ik heb daar ondertussen nog eens over gepiekerd en mijn eerste gedacht zou iets heel neutraal zijn qua mouten en hop om het gistprofiel helemaal tot zijn recht te laten komen. De bedoeling is om dan aan vrij hoge temperatuur te laten vergisten. Maar ik ben wel benieuwd naar de mening van anderen hier 😉.

• Net zoals Kristof A staat deze bij mij ook op de To Do lijst en ik ga ook wachten tot deze zomer als het wat warmer is dat zal wat helpen om die hogere temperaturen te halen.

Ja, dat is geen probleem, ik heb gewoon gekoeld tot 30° (vorig jaar, eind april), gist bijgevoegd en daarna zelf laten opkomen tot 35° en daar gehouden. Geen bijsmaken geproefd.

• De sinaasappel en citrus tonen die deze blijkt te ontwikkelen bovenin de range zou wel bij een blond kunnen passen denk ik. Niet te hoog in alcohol wellicht anders overheerst dat. Zelfs een witbier zou wel kunnen?

• Ik heb er al verschillende APA mee vergist. De eerste keer op 35°C wat mij iets te veel mandarijn gaf. Nu al een paar keer op 28°C met een meer neutraal profiel tot gevolg. Steeds één pakje MJ Voss Kveik gebruikt op 23 liter wort voor een FG van 1.053-1.055. End SG iedere keer 1.012. Altijd al een snel en lekker biertje gehad: één week 28°C, één week CC op 4°C, keggen en dan nog één week carboniseren op 4°C.