Hoeveel mout gebruiken

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Bestaat er een standaard verhouding van hoeveel mout te gebruiken per 10 liter bier? Het antwoord zal niet zo eenvoudig zijn als mijn vraag vermoed ik. Als beginner zoek ik wel ergens een houvast vooraleer ik zelf begin te experimenteren.

Voorlopig volg ik gewoon bestaande recepten. Maar de brouwhoeveelheden overschreden dikwijls mijn maximale capaciteit van mijn brouwketel (24 l). Het omrekenen van de verhoudingen (mout, water etc.) naar mijn capaciteit klopt naar mijn gevoel niet altijd.

• Welkom Mark

Ik zou eens een brouwprogramma uit proberen en daar kan je zo een beetje alles uitzoeken van hoeveelheden en alcohol % die je wil bereiken

Het aantal kg mout die je wil gebruiken is afhankelijk van het alcohol % die je wil en of je suiker in de stort wil of niet

Er is wel ongeveer een standaard van de hoeveelheid water die je gebruikt en dit is

10L bier .................................10L water

4kg mout ..............................4L water

koken ......................................+- 3,5L / uur

hop ..........................................0,06L / 10gr

ketel verlies ..........................1 L

rest verlies .............................1,5 L

Dit is ongeveer wat je zou kunnen uitproberen

• Hallo Mark.

Vooral kijken naar bestaande recepten en deze aanpassen naar je eigen smaak.

De brouwprogramma's geven je in ieder geval inzicht in wat voor bier je aan het brouwen bent. Daarbij kun je in het algemeen ook bestaande recepten op en afschalen. De software geeft je dan inzicht in de gewenste hoeveelheden.

Met een ketel van 24liter moet volgens mij heel goed in staat zijn om ong. 15 liter bier te brouwen.

Succes.:clinking_beer_mugs:

• Bestaat er een standaard verhouding van hoeveel mout te gebruiken per 10 liter bier? Het antwoord zal niet zo eenvoudig zijn als mijn vraag vermoed ik. Als beginner zoek ik wel ergens een houvast vooraleer ik zelf begin te experimenteren.

Welkom Mark.

Als ik je vraag zo lees heb je je nog niet echt verdiept in de theorie achter het bier. Het is handig om dat toch wel een beetje te doen. Als ik jou was zou ik een goed boek aanschaffen, zodat je de verbanden tussen water- en mouthoeveelheden, soortelijk gewicht en alcoholgehalte en ook tussen
    hop-hoeveelheden en -soorten en bitterheid en dergelijke gaat begrijpen.

Een goed boek is 'Verander water in bier' van Adrie Otte, of, als de Engelse taal geen probleem is, 'How to brew' van John Palmer. Van dat laatste boek staat trouwens ook een oudere versie on-line:

http://www.howtobrew.com/

https://www.bol.com/nl/p/how-t…3VRwWjEAQYAiABEgKvcfD_BwE

https://www.bol.com/nl/f/veran…3gBA1eEAAYAyAAEgIIdPD_BwE

Verder is het handig, zoals hierboven ook al aangegeven, om brouwsoftware voor het rekenwerk te gebruiken. Je kunt het allemaal wel met pen en papier of een excelletje uitrekenen, maar brouwsoftware is veel handiger.

• Welkom op het forum, Mark :thumbs_up:

Maar de brouwhoeveelheden overschreden dikwijls mijn maximale capaciteit van mijn brouwketel (24 l). Het omrekenen van de verhoudingen (mout, water etc.) naar mijn capaciteit klopt naar mijn gevoel niet altijd.

Gewoon de regel van 3 toepassen. Als een recept (en dat is vaak het geval) gemaakt is voor 19l, dan kan je dat omrekenen naar 10 liter door ofwel gewoon door 2 te delen en 9,5l te maken ofwel alles gewoon door 1,9 delen.

Wel opletten met de verliezen van je systeem, die komen niet noodzakelijkerwijs overeen met het recept.

Wat ik ook nog even wil toevoegen, is om een paar basisboeken te lezen over bier brouwen. Als je het Engels goed machtig bent, kan ik "How To Brew" van John Palmer enorm aanraden. Heel veel van zijn boek kan je trouwens gewoon raadplegen op zijn website : http://www.howtobrew.com/

• Bedankt voor de tips! Ik baseer me nu op recepten uit het boek "Thuis bier brouwen" van Greg Hughes (vooral gekozen om de stap-voor-stap foto's). Ik gebruik daarvoor min of meer de regel van drie. Het resultaat was niet slecht en heb ondertussen al veel bijgeleerd (vb. rond waterhardheid enzo). De kwaliteit gaat in stijgende lijn :slightly_smiling_face:. Ik ga me "How to Brew" ook eens aanschaffen.

De brouwprogramma's die ik bekeken heb lijken me nog iets te complex op dit moment.

• Bedankt voor de tips! Ik baseer me nu op recepten uit het boek "Thuis bier brouwen" van Greg Hughes (vooral gekozen om de stap-voor-stap foto's). Ik gebruik daarvoor min of meer de regel van drie. Het resultaat was niet slecht en heb ondertussen al veel bijgeleerd (vb. rond waterhardheid enzo). De kwaliteit gaat in stijgende lijn :slightly_smiling_face:. Ik ga me "How to Brew" ook eens aanschaffen.

De brouwprogramma's die ik bekeken heb lijken me nog iets te complex op dit moment.

Veel succes!
    Ik ben begonnen met 'Bierbrouwen voor Dummies' van Jacques Bertens op het Nederlandse forum en 'Verander Water in Bier' van Adrie Otte grondig door te lezen, beide boeken zijn zeer verhelderend en vertellen je alle basisinfo die je nodig hebt om een degelijk bier te brouwen.
    Wanneer je zelf recepten wil beginnen maken zijn die brouwprogramma's wel onmisbaar, persoonlijk gebruik ik BrouwHulp (gratis, beetje verouderd waardoor ze nog niet helemaal mee zijn met de nieuwe inzichten maar doet het nog prima). Door hier wat mee te spelen (ingrediënten ed invullen) krijg je al snel inzicht wat er zal gebeuren met je bier ;-) ... Het lijkt op het eerste zicht een beetje veel maar laat je niet ontmoedigen, stap voor stap en hier zijn heel wat mensen die met plezier op je vragen antwoorden.

• Ik vind Der Kleine Brauhelfer moeilijk te doorgronden, het voelt voor mij niet intuïtief aan hoe het werkt.

Toen ik met BrouwHulp ging experimenteren was me vrijwel vanaf minuut één duidelijk wat zo ongeveer de bedoeling was, en hetzelfde met BrewTarget en BrewFather. Dat heb ik bij de kleine Brauhelfer niet, en daarom ben daar ook vrij vlot mee gestopt.

• MarkDK , we zijn een beetje afgedwaald van je originele vraag denk ik :thinking_face:

Als ik het goed lees heb je een kookketel van 24l waar je mee wil gaan werken. Ga je hier ook in maischen of enkel koken? Volumes van 10 - 15l (in het gistvat) zijn goed te doen met zo'n ketel en dan heb je zelfs nog wat overschot. Op alle recepten die je tegenkomt mag je gerust de regel van 3 toepassen op alle ingrediënten behalve de gist. 1g/l is de vuistregel daar (voor mij tenminste).

• Klopt maischen en koken doe ik in dezelfde ketel. Op het einde hou ik zo'n 11 liter bottelbaar bier over. Dat is meer en voldoende om mijn "proefpanel" niet al teveel (letterlijk) op de proef te stellen. 🙂

Ondertussen heb ik me wat ingewerkt in Brouwhulp en merk dat de verhoudingen die ik berekende toch niet zo slecht waren. Mijn resultaat was ook niet zo slecht, het is best wel lekker. Zeker in vergelijking met eerdere brouwsels waarvan een groot gedeelte in de gootsteen belandden...