Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Goedenavond allemaal,

Mijn eerste 4 bieren zijn tot nu toe allemaal erg goed gelukt, hopelijk blijft dat zo doorzetten hahaha

Nu wil ik onderstaand recept proberen en heb deze ingevoerd in brewfather, het recept dat ik vond is een brigand kloon (erg goed bier vind ik:beer_mug:)

het recept was een 10 liter recept en heb deze middels brewfather aangepast naar 20 liter. (middels de knop schaal recept)

Nu heb ik wel een paar bedenken en vraag hierom jullie mening.

1: Het originele recept is 10 liter maischwater en 8 liter spoelwater en het aangepaste recept 26,6L maischwater en 4,7l spoelwater. Is dat niet heel veel maischwater tegenover zo weinig spoelwater?

2: is de eerste stap, 1 min op 55 graden niet kort en kan ik deze niet beter op 10 min zetten?

3: kooktijd 90 min, mijn vorige bieren waren alle 60 min kooktijd. Wat is de meerwaarde van 90 min koken?

4: is 20 gram korrelgist m41 voldoende?

5: Ik ga voor de eerste keer koudhoppen en ik wil de koudhop toepassen na de hoofgisting voor een dag of 3 a 4. Ik heb een cct kan ik dan gewoon de hoppallets los erin gooien en dit na 3 dagen onderuit laten lopen samen met de trub die na beneden is gezakt? of zakt die hop niet zo snel en blijft er dan teveel hoppallets in de cct achter?

6: andere tips of aanpassingen na aanleiding van onderstaand recept?

Alvast weer bedankt :clinking_beer_mugs::thumbs_up:

origineel recept

Het recept is voor 10 liter en heeft een bitterheid van 28 EBU.

Ingrediënten: ­

2800 gr Pilsmout ­

900 gr Pale mout ­

150 gr Tarwe mout ­

25 gr Saaz Hop 3,6 % ( 90 minuten) ­

15 gr Saaz Hop 3,6 % ( 30 minuten) ­

4 gr Saaz Hop 3,6 % (Dry­Hopping) ­

10 liter Maischwater - 8 liter Spoelwater

Maischschema.

1 minuten 55°C

40 minuten 65°C

20 minuten 74°C

1 minuut 78°C

Kooktijd 90 minuten

Begin SG: 1081

Eind SG: 1011

Als gist heb ik de Brigand Gist gebruikt van de gistbank, succes.

aangepast recept

9.2% / 19.7 °P

Volmout

Batchvolume: 20 L

Kooktijd: 60 min

Maischwater: 26.6 L

Spoelwater: 4.68 L

Totaal water: 31.28 L

Kookvolume: 24.88 L

SG voor koken: 1.072

Kenmerken

Begin SG: 1.082

Eind SG: 1.012

IBU (Tinseth): 30

Kleur: 9.3 EBC

Maischen

Temperatuur — 65 °C60 min

Mouten (7.7 kg)

5.6 kg (72.7%) — The Swaen Swaen Pilsner — Graan — 3 EBC — Maischen — 60 min

1.8 kg (23.4%) — The Swaen GreenSwaen Ale — Graan — 5 EBC — Maischen — 60 min

300 g (3.9%) — The Swaen tarwe mout — Graan — 3 EBC — Maischen — 60 min

Hop (89.2 g)

51.2 g (21 IBU) — Saaz 3.9% — Koken90 min

30 g (9 IBU) — Saaz 3.9% — Koken30 min

8 g — Saaz 3.9% — Koudhop3 dagen

Gist

20 g — Mangrove Jack's M41 Belgian Ale Yeast 85%

• Als eerste moet je je eigen installatie profiel aanmaken, als je dat al niet hebt. Dus ook de verhouding maisch en spoelwater zit in dat profiel, verlies van je ketel en verdamping alsook het verlies bij over overhevelen cq bottelen.

Dan kies je het profiel van je installatie in dit recept, dat schaalt dan perfect naar liters en de juiste verhoudingen van water in maisch en spoel (bij benadering).

• Als eerste moet je je eigen installatie profiel aanmaken, als je dat al niet hebt. Dus ook de verhouding maisch en spoelwater zit in dat profiel, verlies van je ketel en verdamping alsook het verlies bij over overhevelen cq bottelen.

Dan kies je het profiel van je installatie in dit recept, dat schaalt dan perfect naar liters en de juiste verhoudingen van water in maisch en spoel (bij benadering).

Ja top, die was ik vergeten aan te klikken:grinning_face_with_sweat: hij geeft nu

Maischwater: 23.6 L

Spoelwater: 7.31 L

Totaal water: 30.91 L

Kookvolume: 24.5 L

Dit lijkt er al meer op maar morgen ga ik nogmaals eens goed de ketel testen met koken en het verlies hiervan.

Vraag 1 beantwoord:check_mark_button::grinning_face_with_big_eyes: