Westmalle Gist

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Wow.. dat is serieus spul!

Ik heb een Tripel gemaakt en met opgekweekt Westmalle Tripel gist aan de gang gezet. Na een dag of twee schuimde het gistingvat door het waterslot over.

Tevens een Dubbel gemaakt en er T58 gist ingemikt, maar ondanks dat het goed vergist nagenoeg geen schuim.

Eigenlijk al die Fermentis gisten schuimen weinig.

Ben benieuwd naar het eindresultaat van de Westmalle gist.

Iemand soortgelijke constateringen ?

Johan

• Het hangt van de giststam af.
    De Westmalle gist is inderdaad een stevige schuimer.
    Ik heb het ook al een paar keer voorgehad dat het gistvat overschuimde en ik gebruik nu standaard schuimstop . Werkt zeer goed ;-) !

• Die schuimt inderdaad goed. Als ik Westmalle gist gebruik zet ik een blow-off op het gistvat. Alternatief is zorgen voor ruim voldoende kopruimte, of zoals al genoemd schuimstop o.i.d. gebruiken. (Zelf ben ik daar niet zo'n fan van, maar dat is natuurlijk persoonlijk.)

• oh, kan ik voor een aantal weken de gist vanuit het vergistingsvat bewaren in de koelkast voor de volgende enting ?

Dan moet je zeker 100% steriel kunnen werken, vanaf het begin tot het leegmaken van het gistvat en dat zo goed als onmogelijk.

Om gist te oogsten uit een fles.

Koop een fles WM dubbel met nog een heel lange houdbaarheid.

Zet ze enkele dagen schuin in de koelkast nadat er eerst met gewalst hebt om de gist los te maken.

Schenk daarna het bier uit met een lichtbron achter de fles, zo zie je wanneer de gist meekomt.

Hou zo weinig mogelijk bier (max 10ml) in de fles en giet daarna 10 - 20ml steriel wort pH 5 in de fles en wals alles homogeen.

Giet alles in een klein transparant flesje waarin je een druppel olijfolie toevoegd, afsluiten en op 25°C donker wegzetten.

Na enkele dagen heb je een laagje verse gistcellen op de bodem van je klein flesje, en kan je beginnen opschalen liefst met steriel wort met pH 5.

• Temperatuur is 18-20 graden.

Is dit in het vat gemeten of aan de buitenkant? Het verschil tussen beide kan makkelijk 4 - 5 °C zijn, zeker in het begin.

oh, kan ik voor een aantal weken de gist vanuit het vergistingsvat bewaren in de koelkast voor de volgende enting

Dat kan en wordt ook veel gedaan. Je moet dan wel de gist wassen met sulfietwater.

• Dat kan en wordt ook veel gedaan. Je moet dan wel de gist wassen met sulfietwater.

Je kan de gist best bewaren in een laagje van het bier, eventueel wat verdund met steriel water. Wassen van de gist verlaagt de houdbaarheid.

hier een stukje uit BYO magazine over gist wassen:

• Foto Westmalle gist met voldoende kopruimte en een Blowoff. Heb je echt wel nodig.

Betreft vergisting temperatuur in de gistkast, ik meet de eerste 2 dagen de temperatuur in het brew monk gistvat. Daarna de temperatuur gewoon in de kast. Ik heb ondervonden dat als je in het vat blijft meten de verwarming aanspringt en daarna direct de koeling aangaat. Bij deze temperaturen zet ik na 2 a 3 dagen de koeling uit. Werkt perfect.

• We kunnen misschien wel wat meer constructief zijn met opbouwende kritiek hier ?

Je hebt volledig gelijk. Opbouwende kritiek is beter als gewoon iemands werkwijze torpederen.

Volgens mij kan DenSteppe ofwel schuimstop gebruiken of een grotere erlemeier gebruiken. Waarom gebruiken we trouwens een erlemeyer? Die taps toelopende bovenkant is imo vragen om overschuimen.

• Waarom gebruiken we trouwens een erlemeyer? Die taps toelopende bovenkant is imo vragen om overschuimen.

Je kan het moutextract direct koken in de erlenmeyer, dan moet je geen ander recipient ontsmetten.

De erlenmeyer heeft een vlakke bodem en heel makkelijk op een magneetroerder. Twee grote pluspunten dus

Ik heb vorig najaar Westmalle gist opgekweekt in een magneetroerder van 2 liter, dankzij schuimstop geen problemen gehad. Heb er nu eentje bijgekocht van 3 liter, dat geeft toch wat meer reserve

• Je hebt volledig gelijk. Opbouwende kritiek is beter als gewoon iemands werkwijze torpederen.

Volgens mij kan DenSteppe ofwel schuimstop gebruiken of een grotere erlemeier gebruiken. Waarom gebruiken we trouwens een erlemeyer? Die taps toelopende bovenkant is imo vragen om overschuimen.

Ik gebruik een 5l DURAN® GL 45 labofles voor mijn grote starters de bodem is daar ook vlak genoeg van om een roervlo netjes op te laten draaien, en een vlakke bodemkolf doet ook gewoon het werk.
    Zolang die in borosilicaat glas zijn kan je die gewoon gebruiken om je moutextract in op te koken.

• Ik doe er nog thans altijd enkele druppels olijfolie aan toe. Tot nu toe heb ik al altijd een vlotte vergisting gehad. Ik snap soms de kritiek niet. 1500ml giststarter in een pot van 3 liter. toch een teken van een goede gist depot. Ik tel ook de cellen niet. Voor mij is het maar een hobby. Toch bedankt voor de tip met de schuimstop.

Ik ben er zeker van dat 99,9% van de hobbybrouwers geen gistcellen telt, niet dat het niet zinvol is, maar er zijn grenzen voor amateurs.

Maar een blow off voorkomen met schuimstop is inderdaad beter dan de helft van de gezonde gistcellen van je starter kwijtspelen. 👍