Brouw monnik

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• De magnus is de grote versie van de brewmonk die hier een aantal hebben.

Dus ik vermoed dat de ervaringen gelijk zijn? Deze alles in 1 lijken veel op elkaar.

Er stond er een met een fikse korting in de winkel las ik hier ergens... geen idee of dat nog zo is.

• Ik heb de 30 liter versie, en daar ben ik heel tevreden over.

Wat ik wel eens gelezen heb is dat een probleem van de 50 liter versie zou zijn dat bij zwaardere bieren het moutpakket te dik zou kunnen worden, omdat het verschil tussen de 30 en 50 liter versie puur in de hoogte zit en niet in de diameter. Maar zoals gezegd, dit is niet op mijn eigen ervaring gebaseerd.

Even gegoogeld, hier was het: https://www.hobbybrouwen.nl/fo…37472.msg566948#msg566948

(Ik neem aan dat het geen probleem is om hier een link naar het forum van de noorderburen te plaatsen...)

• Prettiger als met potten en pannen

Dat is heel Persoonlijk. Ik ben van een dergelijke alles in 1 overgestapt naar een 2 ketel systeem omdat ik het roeren zo fijn vind en het meer handmatig onder controle houden.

Maar zoals gezegd het levert gewoon bier en het is makkelijk als je minder plek hebt, niet houdt van hevelen en veel slangen etc

Je doet er geen miskoop aan maar het is gewoon een andere manier van je hobby bedrijven. Ieder zijn eigen meug toch? Als je de kans hebt kijk eens mee met een pannen brouwer en of een brewmonk brouw. Of YouTube staan er vol van. 2 pannen is niet meteen slangen en pompen kan ook simpeler.

Succes met je keuze en we horen het wel wat het wordt

• Johan, Uw vraag, Zou zo'n ding de moeite waard zijn of is het gebakken lucht ?

Met een alles in 1 is het rendement van het spoelen heel magertjes. Ook heb je niet dat heldere wort zoals met een hevelfilter in een pannen systeem. Wat ook een nadeel is, je kan niet echt zware bieren in zo'n ding maken.

Dankzij de tips hier op het forum behaal ik nu toch een rendement van een goeie 80% hoor in de BrewMonk dus dat vind ik al zeer acceptabel. In de 30l versie ben je idd beperkt tot maximaal zo'n 8 kg mout. Dan zal je er geen 25 liter volmout van 11% ABV uit kunnen halen maar als je tevreden bent met iets minder liters moet dat ook nog wel kunnen denk ik. Maar op dat vlak snap ik je punt wel van een pannensysteem.

• Ik gebruik een 3 pannen systeem maisch ketel en kookketel van Ss Brewtech en mijn warmwater ketel is een weckketel

Lange slangen en pompen gebruik ik niet , de ketels staan elk op een verschillende hoogte zodat de ene in de andere kan overlopen .

Het hevelen en spoelen gebeurd met de hevelfilter die Walter (brouwerwaldonk) voor mij gemaakt heeft , en 2 jaar terug heb ik mij een roersysteem gekocht , en met deze installatie ben ik tevreden , het is zoals je zelf wil , hoe je het zelf wil ervaren , heb je veel plaats of brouw je in de keuken , hier zal je zelf een keuze in moeten maken .

Drink elke dag een bier van een ambachtelijke brouwerij , en steun ons werelderfgoed

• Johan, Uw vraag, Zou zo'n ding de moeite waard zijn of is het gebakken lucht ?

Met een alles in 1 is het rendement van het spoelen heel magertjes. Ook heb je niet dat heldere wort zoals met een hevelfilter in een pannen systeem. Wat ook een nadeel is, je kan niet echt zware bieren in zo'n ding maken.

Dat van de heldere wort valt al bij al wel mee, ik heb er alvast geen problemen mee. Een nadeel aan de brewmonk dat ik heb ondervonden is bij de 52°C maishstap (eiwitrust) dat de bodemplaat wil aanbranden met gevolg van het uitvallen van de ketel. Bij mijn Braumeister heb ik dit niet aangezien de verwarming niet in de bodemplaat zit. Het is maar wat je wil, in potten en pannen of een automaat.

• Maar dat zijn hollandse rendementen en niet het echte brouwzaalrendement.

Een proffecionele brouwerij kan tussen 72 tot 75% rendement halen uit zijn mout, dus een goeie 80% voor een amateur is gebakken lucht.

Het is zoals Celsius en Fahrenheit, kilometer en mijl, gewoon een andere manier van voorstellen, meer niet.

• Maar dat zijn hollandse rendementen en niet het echte brouwzaalrendement.

Een proffecionele brouwerij kan tussen 72 tot 75% rendement halen uit zijn mout, dus een goeie 80% voor een amateur is gebakken lucht.

Van wat ik hier al kunnen lezen heb is een dikke 80% brouwzaalrendement (in BrouwHulp) een normaal tot zelfs goed resultaat, vandaar dat ik even wou inpikken op jouw stelling dat het rendement van een BrewMonk zoveel slechter zou zijn t.o.v. een pannensysteem ;) .

• Official Post

(Ik neem aan dat het geen probleem is om hier een link naar het forum van de noorderburen te plaatsen...)

Geen enkel probleem ;)

Met een alles in 1 is het rendement van het spoelen heel magertjes.

Nee hoor, gewoon deftig met het apparaat werken en er is geen verschil. Daar is hier en daar al veel over geschreven. Ik haal met mijn apparaat makkelijk een extractie-efficiëntie van 80%.

Zou zo'n ding de moeite waard zijn of is het gebakken lucht ?

Om op de originele vraag te antwoorden, ik werk met een soortgelijk systeem, de Bulldog Brewer, en ik ben er grotendeels wel blij mee. Het voordeel is vooral dat je maar twee pannen nodig hebt : je brouwautomaat en iets om spoelwater mee op te warmen. Meer heb je niet nodig.

Wat voor mij aandachtspunten zijn is dat het nogal nauw steekt met hoe je mout geschroot is, dichtslaand filterbed met alle miserie van dien is niet ongebruikelijk. Ook het tillen van de moutkorf mag je niet onderschatten. Als je een wat slechtere rug hebt is dat iets om mee rekening te houden. Wat wel kan (en dat doe ik bijvoorbeeld in mijn garage) is de korf optillen met een spanband of katrol. Dan kan je ook cm per cm optillen en telkens de moutkorf aanvullen met spoelwater. Dan heb je dus geen probleem met het rendement.

Waar ik me wel altijd vragen bij stel is de mate van oxidatie die je hebt bij zo'n eenpanssysteem. Ik heb het zelf nog niet echt gemerkt maar ik drink mijn bier meestal vrij jong op (<6 maanden).

• Waar ik me wel altijd vragen bij stel is de mate van oxidatie die je hebt bij zo'n eenpanssysteem. Ik heb het zelf nog niet echt gemerkt maar ik drink mijn bier meestal vrij jong op (<6 maanden).

Bij een drie pannensysteem valt op een gegeven moment je mout ook droog. Maar ik denk dat zo lang mogelijk rustig takelen ook geen probleem is. Dat wordt het pas als je korf er echt boven hangt.

Eenzelfde probleem heb je met BIAB. De vraag is alleen, is het echt een probleem of een veel te paranoia gedachte.

Volgens mij loopt het niet zo'n vaart. Bier uit de RIMS hier wat een jaar oud is dat smaakt nog steeds goed. Ik denk dat er veel meer momenten in het brouwproces zijn die kwalijke gevolgen hebben zoals bottelen.

• Met een hevelfilter in een ketel heb je totaal geen last van oxidatie. Alles gebeurd op de bodem van de ketel en daar komt geen lucht.

Helemaal op het einde van het spoelen komt het draf wel droog maar daar zit geen wort meer in dat deel van het draf is het spoelen voorbij, en komt er geen geöxideerd wort bij het andere wort wat je al geoogst hebt.

Met een korf die half bloot hangt of een zak (BIAB) begint de oxidatie bij het begin van het spoelen of zelf vroeger.

• Met een korf die half bloot hangt of een zak (BIAB) begint de oxidatie bij het begin van het spoelen of zelf vroeger.

Met een korf aan een takel niet hoor, dat geeft net zoveel risico als een hevelfilter in een pan. Uiteindelijk vond ik het met een hevel meer geklieder door het teruggieten aan het begin van het spoelen, wat met een korf niet hoeft.

Een BIAB zak is een heel ander verhaal, ben ik met je eens.

• Ik denk dat we deze discussie hier al meerdere malen hebben gevoerd en het is duidelijk dat beide systemen voor- en nadelen hebben maar dat je voor jezelf moet afwegen wat voor jouw het beste uitkomt.

Zelf heb ik een Brewmonk 30L en ben er super tevreden van. Ik heb voor een all-in-one systeem gekozen omdat ik niet veel plaats heb om te brouwen en dat maakte de keuze voor mij zeer gemakkelijk. Wat niet zo vaak wordt vermeld is dat je deze kan programmeren (temp, vermogen, tijd) dus hoef je er niet naast te zitten met een timer en een thermometer maar dit zullen andere dan misschien als een nadeel zien :upside_down_face:

Ik zelf heb geen aanbrand problemen, je kan het vermogen regelen zowel bij het maischen als bij het koken en mijn wort komt ook zeer helder uit mijn Brewmonk omdat ik een Hop tube gebruik voor het overhevelen naar mijn gistvat.

Maar gaat een biertje uit een Brewmonk zoveel beter of slechter smaken dan een meerpannensysteem? Dat denk ik niet want zoals in vorige berichten al werd aangehaald er zijn nog vele andere factoren die het eindresultaat bepalen.

• Met een hevelfilter in een ketel heb je totaal geen last van oxidatie. Alles gebeurd op de bodem van de ketel en daar komt geen lucht.

Helemaal op het einde van het spoelen komt het draf wel droog maar daar zit geen wort meer in dat deel van het draf is het spoelen voorbij, en komt er geen geöxideerd wort bij het andere wort wat je al geoogst hebt.

Met een korf die half bloot hangt of een zak (BIAB) begint de oxidatie bij het begin van het spoelen of zelf vroeger.

Toen ik begon met brouwen deed ik dat ook o.bv. BIAB, maar daarmee spoelde ik nooit. Volgens mij is het ook gebruikelijk om bij BIAB niet te spoelen. Dat zal best wat rendement kosten. Als je dat toch wilt lijkt me dat inderdaad moeilijk voor mekaar te krijgen zonder geklieder en oxidatie-risico.

• Official Post

Ik denk dat we deze discussie hier al meerdere malen hebben gevoerd en het is duidelijk dat beide systemen voor- en nadelen hebben maar dat je voor jezelf moet afwegen wat voor jouw het beste uitkomt.

Sluit als een bus. Iedereen heeft zo zijn voorkeur. Er zijn wat pro's en contra's die je moet afwegen en voor mij is het algemene gebruiksgemak ervan en de weinige plaats die je nodig hebt doorslaggevend om het te gebruiken.

• Bedankt mannen voor de duidelijke uitleg.

Ik denk dat ik die 30L versie ga kopen. Geld over nu we niet meer op restaurant kunnen. En misschien wel beter besteed.

Nu doe ik alles met potten en pannen en emmers. Werkt ook prima, maar wou ivm de ruimte over naar iets compacters.

Ik zal die Braumeister ook eens bekijken ivm aanbranden..

Dat brengt me op het volgende: Ik heb een Weck electro en werkt prima. Opvallend was dat ik een aanbrandsel had toen in 4L/1KG deed. Nu in terug gegaan bent naar 3L/1KG brand het niet meer aan.

En dat is onlogisch lijkt me. Ook klam schroten schijnt te helpen, minder gemalen zetmeel dat kan aanbranden.