Hoeveel bier uit maischketel van 20l

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb tot nu toe altijd via biab gebrouwen maar zou mss eens willen proberen om het eens met 3 pannen te doen. Ik heb hier een kookpot staan van 20l waar ik in kan maischen en ik vraag me af hoeveel bier ik daar ongeveer uit kan halen. Ik heb nog nooit gespoeld dus ik heb geen idee hoeveel spoelwater ik kan toevoegen. Is er een formule hiervoor of hangt dat van het recept af?

• dus ik heb geen idee hoeveel spoelwater ik kan toevoege

Als je een brouwprogramma gebruikt kun je dat daar makkelijk laten berekenen. Maar je moet wel je installatie invoeren qua instellingen: capaciteit, rendement, mout / water verhouding.

Als stelregel kun je 2.5-3 liter water per kg mout aanhouden afhankelijk van het soort bier. Dus de 3kg mout moet je er ook bijtellen als volume. 20 liter helemaal gebruiken zou ik niet doen, anders kun je niet fatsoenlijk roeren. Denk 18 liter maximaal, 4kg mout * 3 liter = 12 + 4 voor het mout = 16

Spoelwater is afhankelijk van je doel volume in de kookketel en/of gistvat.

een voorbeeld uit Brewfather:

• Official Post

Als je inmaischt op 3,5 l/lg (gangbare verhouding) dan wil dat zeggen dat je ongeveer 4,5 kg mout kan gebruiken (4,5*3,5 = 15,75 maar je moet het volume van je mout ook meerekenen). Je kan ook wat dikker maischen en dan kan je 5 kg mout gebruiken.

Spoelen kan je zover als het volume van je ketel aankan. In bovenstaande formule (en zo rap even uit de vuist) ga je 11 liter wort overhouden na het maischen en kan je dus spoelen met ongeveer 8 liter spoelwater (in mout blijft ongeveer 1 liter water per kg achter).

Maar zoals Dude al zegt : neem er een goede brouwsoftware bij om het nauwkeuriger uit te rekenen. Ik kan Brewfather aanbevelen maar dat is wel betalend (20$ per jaar). Brouwhulp kan ook, dat is een software die op Windows of Linux kan draaien en die is gratis.

• Als je met 3 ketels werkt denk ik dat je het wort af laat lopen via een kraantje of hevel filter al dan niet zelf gemaakt

Terwijl je het wort laat aflopen (traag als het kan) kan je spoelwater bij doen op je graanbed , en dan kan je spoelen tot je voldoende wort hebt om te koken , zo zal de maischketel nooit vol zijn of overlopen

• Ik wou idd een filterlaten maken door brouwerwaldonk 🙂 de kookketel is 29 dus daar kan ik ongeveer tot 27l gaan gok ik.

Ik zou graag tussen de 20 en 25l bier in men gistvat hebben maar dat moet ik dan wel uit het graan kunnen halen. Vandaar men vraag hoeveel ik kan maischen + spoelen.

Ik zal straks eens wat proberen met brewfather om te zien wat ik uitkom

• Ik wou idd een filterlaten maken door brouwerwaldonk 🙂 de kookketel is 29 dus daar kan ik ongeveer tot 27l gaan gok ik.

Ik zou graag tussen de 20 en 25l bier in men gistvat hebben maar dat moet ik dan wel uit het graan kunnen halen. Vandaar men vraag hoeveel ik kan maischen + spoelen.

Ik zal straks eens wat proberen met brewfather om te zien wat ik uitkom

Die 25 liter in je gistvt lijkt me wat hoog gegrepen ...

• Die 25 liter in je gistvt lijkt me wat hoog gegrepen ...

20 liter lijkt mij meer realistisch: je hebt al 4 liter verlies door het koken, dan nog wat verlies door wat er in de hop en trub achterblijft. En je kan de ketel ook niet volledig vullen, er moet nog hop bij, er komt in het begin redelijk wat schuim op door het koken. Je wil geen uitbarstende hopvulkaan. 🌋

• Volgens mij kun je met een grotere kookpot (35 liter +) met de ketel als maischketel makkelijk 20 liter brouwen.

Een zware RIS zal niet lukken, maar de meeste wat lichtere bieren wel. Best alles goed doorrekeken in brouwsoftware, zet deze pan er in en diverse volumes kookpan en kijk hoe je uitkomt.

• Brouwhulp geeft bij mij aan dat men +- 29L wort nodig heeft voor het koken om er een goede 24L aan over te houden voor het gisten (als ik de cijfers goed weet te interpreteren) met een beslagdikte 3-3.75L/kg en +-5.5 kg mout.

Hiermee zou men makkelijk biertjes moeten kunnen maken tot 8.5°

mbroek idd, voor bieren met erg veel mout zal het eerder in de richting van 17L zijn.

• Brouwhulp geeft bij mij aan dat men +- 29L wort nodig heeft voor het koken om er een goede 24L aan over te houden voor het gisten (als ik de cijfers goed weet te interpreteren) met een beslagdikte 3-3.75L/kg en +-5.5 kg mout.

Hiermee zou men makkelijk biertjes moeten kunnen maken tot 8.5°

mbroek idd, voor bieren met erg veel mout zal het eerder in de richting van 17L zijn.

Maar die drink je ook langzamer (toch?)

Of dubbel maischen als je toch een zware volle bak wil.

• Dit kan ik wel wat sturen door te koken met deksel maar een beetje open, maar verlies gaat er altijd wel zijn uiteraard.

Dat helpt niet.

De verdamping is evenredig met de toegevoerde energie: de hoeveelheid elektriciteit die je verbruikt of de hoeveelheid gas. Wanneer je het deksel erop laat, dan gaat het deksel na verloop van tijd ook 100° C warm zijn. Dezelfde hoeveelheid damp zal gewoon langs een smallere doorgang passeren, en daardoor een hogere snelheid krijgen.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.