Saison besmet?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Geen idee wat bron kan zijn. Heb naar mijn weten hygiënisch gewerkt, alles met starsan behandeld. Is nog maar tweede keer dat ik vat gebruik, zou dus nog niet vol krassen mogen zijn. Wel vrij veel kopruimte in vergistingsvat. Heb die gedurende al die tijd slechts één maal open gehad.

Nu, ondertussen gebotteld, volgende week eens flesje openen om smaakevolutie te zien.

• Volgens het bierwoordenboek:

Kaam is een ongewenste witte vlies bovenop (bijna) uitgegist bier. Het kan ontstaan in de gistkuip of in het bierflesje, doordat lucht (zuurstof) bij het bier kan komen, waardoor een witte aërobe (candida) schimmel zich kan ontwikkelen.

De oplossing is om het vat of de fles zo goed mogelijk te vullen en af te sluiten. Door toevoeging van een paar extra schepjes suiker kan nog wat extra koolzuurgas aangemaakt worden, dat aanwezige zuurstof helpt te verdrijven.

• Geen idee wat bron kan zijn. Heb naar mijn weten hygiënisch gewerkt, alles met starsan behandeld. Is nog maar tweede keer dat ik vat gebruik, zou dus nog niet vol krassen mogen zijn. Wel vrij veel kopruimte in vergistingsvat. Heb die gedurende al die tijd slechts één maal open gehad.

Dat lijkt me wel een goed procédé. Ik kuis zelf mijn CCT met geurloze dreft en desinfecteer daarna met starsan maar dat komt ongeveer op hetzelfde neer.

Je gistvat, en zeker een CCT, moet je echt proberen dicht te laten. De aanwezige koolzuur beschermt je bier tegen kaam.

Waar ik nu nog aan dacht : was het een heel hoppig bier met dryhop? Ik heb al wel eens willen merken dat dat ook voor een film kan zorgen op het bier.

• Een tijdje terug heb ik een Kaam infectie gehad. Ik ontsmet en reinigt nog thans altijd zeer goed (oxi en star san). Alles voorzichtig overgeheveld in een ander vat en er een anti kaam tablet (gekocht bij brouwland van het merk Vinoferm) ingedaan. Bier was in mijn ogen toch naar de k****n. Na 14 dagen lageren geen Kaam meer te bespeuren. Toch gebotteld en was goed te drinken zonder bijsmaakjes. Om zeker te zijn dat je geen verschil gaat proeven heb ik nu een dubbel batch gemaakt. Bij het lageren gaat er in één vat een anti-kaam tablet in. Wordt vervolgd betreft smaaktest.

Vele zijde dat ik mijn plastieken vaten moest weggooien omdat je de Kaam er niet uit krijgt. Na een goede weekbeurt met Chemipro Caustic heb ik nog geen Kaam terug gekregen. Ik denk dat de oorzaak het luchtsteentje was, dat gebruik ik nu niet meer.

• Kaam wil meestal zeggen dat er teveel lucht aan je bier kan. Een mogelijke oplossing is om je bier naar een passende mandfles te hevelen net na de hoofdgisting. Doe er dan een klontje suiker bij en je hebt koolzuur zat boven je bier.

Ik ben wel benieuwd naar het effect van die anti-kaam tabletten en vooral hoe ze werken (wat zit er eigenlijk in?)

• Ik ben wel benieuwd naar het effect van die anti-kaam tabletten en vooral hoe ze werken (wat zit er eigenlijk in?)

Niet meer dan Parafinne en mosterdzaad olie zit er in.

Werkt dus door een film te leggen over je wijn net als oenologische olie waardoor er geen zuurstof meer kan doodringen.
    Als je het gebruikt in bier of er dan achteraf nog schuim op je bier komt, daar duft ik me niet over uit te spreken?

• Een tijdje terug heb ik een Kaam infectie gehad. Ik ontsmet en reinigt nog thans altijd zeer goed (oxi en star san). Alles voorzichtig overgeheveld in een ander vat en er een anti kaam tablet (gekocht bij brouwland van het merk Vinoferm) ingedaan. Bier was in mijn ogen toch naar de k****n. Na 14 dagen lageren geen Kaam meer te bespeuren. Toch gebotteld en was goed te drinken zonder bijsmaakjes. Om zeker te zijn dat je geen verschil gaat proeven heb ik nu een dubbel batch gemaakt. Bij het lageren gaat er in één vat een anti-kaam tablet in. Wordt vervolgd betreft smaaktest.

Vele zijde dat ik mijn plastieken vaten moest weggooien omdat je de Kaam er niet uit krijgt. Na een goede weekbeurt met Chemipro Caustic heb ik nog geen Kaam terug gekregen. Ik denk dat de oorzaak het luchtsteentje was, dat gebruik ik nu niet meer.

Kaam is ook maar een gist, dus de normale desinfectie middelen die voor gisten werken werken ook tegen kaam.

Nota
    Oxi
    Als men dat nu eens niet meer wilde verkopen als desinfectie middel dan zouden er vele hobby brouwers er baat bij hebben.!!!

Een Oxi oplossing blijft max 15 min goed als desinfectie middel, en slechts een paar minuten als er onzuiverheden in de oplossing aanwezig zijn of als je de oplossing te sterk maakt.
    De contacttijd bedraagt wel 5 min!!
    Je moet je recipient er volledig mee vol zetten even spoelen is absoluut onvoldoende.
    ....
    Eigenlijk kunnen er te veel dingen kunnen er mee fout lopen om als simpele leek er zeker van te zijn dat je er goed mee gedesinfecteerd hebt.

En dan durft men nog schrijven dat je er gelijktijdig mee kan reinigen en desinfecteren :loudly_crying_face::loudly_crying_face::loudly_crying_face:

• Ik zeg het, en ik blijf het zeggen : huishoudsoda om te reinigen en starsan om te desinfecteren. Kan niks tegenop en is eigenlijk ook heel goedkoop als je rekent hoelang je met een flesje starsan toekomt.

En als je overstapt op RVS, dan kan je dat reinigen met gewone (geurloze) dreft en azijn en nadien goed naspoelen en desinfecteren met starsan. Blinkt als nieuw, proper en rein.

Chempro Oxi (of andere Oxi) komt er bij mij al een tiental jaar niet meer in.