Sterk blondje tussendoor

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Aangezien het nog even wachten is op een extra gistvat schuif ik m'n eerste ondergister nog wat op en neem ik er een sterke blonde tussen. Naar aanleiding van mijn vraag in dit topic bij deze het recept. Ik wilde wel eens experimenteren met vlokken, voor de rest een vrij standaard (maar hopelijk lekker) blond biertje ;-).

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk024

Naam receptSterk blond #1

Brouwdatum20/03/2021

BierstijlSterke Blonde

Volume28,0 l

Begin SG1,068 SG

Berekende kleur (Morey)8 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)29 IBU (+6 tetrahop)

Brouwzaalrendement80,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

25,00 lWater uit Gr. Braamstraat + 0,50 g/10l Antioxin SBT

1,2 gCaCl2

4,00 mlMelkzuur

13,55 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

78 mg/l7 mg/l14 mg/l135 mg/l63 mg/l79 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

5,00 kgPilsmoutWeyermann3 EBC64,1 %

1,00 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC12,8 %

1,00 kgCara-pilsWeyermann4 EBC12,8 %

0,80 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,3 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Stap 160,0 °C1 min.10 min.3,6 l/kg

Stap 266,0 °C6 min.45 min.3,6 l/kg

Stap 372,0 °C10 min.20 min.3,6 l/kg

Stap 478,0 °C10 min.5 min.3,6 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

25,0 gPerlepellets8,0%60 min.17,8 IBU

30,0 gFugglebellen3,9%15 min.4,7 IBU

30,0 gGoldingspellets4,6%15 min.6,1 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

6,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

30,0 gBelgian Ale (M41)bovengist

Hoeveel gist is aan de hoge kant volgens BrouwHulp, uiteindelijk zal er zo'n 24 à 25 liter in het gistvat terecht komen. Maar 20g leek me te weinig met deze dichtheid dus heb maar voor de zekerheid 3 zakjes genomen.
    Ik ben benieuwd naar jullie mening.

• Komt zeker goed... :thumbs_up: Ik zie dat je zelf rekening moet houden ivm uw Tetrahop, ik zet die "alfazuur%voorraad" op 41% en kooktijd vul ik 60' in, dan komt de bitterheid overeen met wat je handmatig zou bereken en hoef je daar eigenlijk zelf geen aparte rekening meer voor te maken en het zit direct bij de IBU's van je receptje.

tetrahop_incl_recept.png

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Mooi recept. Wat is het voorspelde eind sg? Op welke temperatuur start je de vergisting?

Ach ik hou van eenvoud, ronde getallen voor mouten en hop (allé of toch afgerond tot op 5g voor de hop) zodat ik makkelijk mijn stock kan bijhouden voor de grondstoffen.
    Het voorspelde EindSG is 1010, zou moeten uitkomen op een 8% ABV ongeveer.
    Ik dacht hem eerder laag te houden in temperatuur, 18°C in hoofdvergisting en wanneer die op z'n einde loopt verhogen naar 21°C. Dit was in onze amber ale ook zo met deze gist en ik was content met dat profiel. Eens kijken wat die maakt van deze blonde ;-) .

• Mooi recept.

Drie zakjes gist lijkt me niet nodig. Ik gebruik voor 18 liter tripel van 1.080 één zakje van 11 gram (BE-256), en dat gaat goed. Voor 25 liter zou ik twee zakjes nemen.

Het schijnt dat teveel gist ook nadelig is, maar het fijne weet ik daar niet van.

• Mooi recept.

Drie zakjes gist lijkt me niet nodig. Ik gebruik voor 18 liter tripel van 1.080 één zakje van 11 gram (BE-256), en dat gaat goed. Voor 25 liter zou ik twee zakjes nemen.

Het schijnt dat teveel gist ook nadelig is, maar het fijne weet ik daar niet van.

Met meer gist wordt je bier meestal wat cleaner. Minder gist (underpitchen) zorgt ervoor dat de gist wat meer stress heeft en andere stoffen gaat produceren. Maar ik ben er zeker van dat de Sergeclopedie dit veel beter kan toelichten en mij eventueel corrigeren. 😁

• Mooi recept.

Als ik de regel van 1g/l aanhou dan moeten er dus 2,5 zakjes bij 😁. Dat kan natuurlijk ook maar ik denk dan vaak ‘op een grammeke meer’ zal het ook niet aankomen 😁.

• Als ik de regel van 1g/l aanhou dan moeten er dus 2,5 zakjes bij 😁. Dat kan natuurlijk ook maar ik denk dan vaak ‘op een grammeke meer’ zal het ook niet aankomen 😁.

Ik heb nu net ook een sterke blonde met M41 in mijn gistvat zitten en heb ook 1g/L gebruikt maar vrees nu dat het misschien wat te weinig was. OG was 1.063 en FG zou 1.004 moeten worden maar na 3 dagen staat deze nu op SG 1.027 en het waterslot is aan het stilvallen :frowning_face:. Het is wel mijn eerste keer dat ik de M41 gebruik dus weet ik niet of deze altijd zo traag gaat?

• Ik heb nu net ook een sterke blonde met M41 in mijn gistvat zitten en heb ook 1g/L gebruikt maar vrees nu dat het misschien wat te weinig was. OG was 1.063 en FG zou 1.004 moeten worden maar na 3 dagen staat deze nu op SG 1.027 en het waterslot is aan het stilvallen :frowning_face:. Het is wel mijn eerste keer dat ik de M41 gebruik dus weet ik niet of deze altijd zo traag gaat?

Ik heb geen ispindel of iets dergelijks dus zo op de voet volg ik de vergisting van mijn brouwsels niet. Maar aangezien het nog maar 3 dagen is kan je best toch gewoon nog even afwachten wat die nog gaat doen?

• Ik heb geen ispindel of iets dergelijks dus zo op de voet volg ik de vergisting van mijn brouwsels niet. Maar aangezien het nog maar 3 dagen is kan je best toch gewoon nog even afwachten wat die nog gaat doen?

Tuurlijk is het na 3 dagen nog te vroeg maar het is de eerste gist die ik gebruik waarvan het waterslot zo snel stil valt. Misschien is er een andere oorzaak maar ik ga zeker niet panikeren. Ik wou je gewoon zeggen dat je toch beter voor de 3 pakjes kan gaan ipv een half pakje opzij houden.

Ter info die ispindels kunnen er ook wel eens naast zitten. Ergens achter blijven hangen of te veel gistresten die er aan blijven kleven ... Over een paar dagen ga ik wat gist aflaten en dan meet ik sowieso eens met een refractometer.

• Tuurlijk is het na 3 dagen nog te vroeg maar het is de eerste gist die ik gebruik waarvan het waterslot zo snel stil valt. Misschien is er een andere oorzaak maar ik ga zeker niet panikeren. Ik wou je gewoon zeggen dat je toch beter voor de 3 pakjes kan gaan ipv een half pakje opzij houden.

Ja het zullen de volledige 3 worden denk ik 😉.

In het geval van de M41 kan ik niet zo direct zeggen hoe snel het waterslot stilvalt. Ik heb die enkel nog maar gebruikt in brouwsels samen met ons groepje en ons brouwkot is niet hier thuis dus ik kom er niet dagelijks om te gaan kijken. Bij mijn brouwsels hier thuis steek ik wel dagelijks eens mijn neus in de klimaatkast 😉.

• Heb je dit gemeten met een refractometer maar nog niet omgezet?

Nee zoals ik als zei in mijn vorig bericht is dit met mijn ispindel gemeten en ik weet dat dit niet echt een referentie is maar ik wou gewoon hiermee zeggen naar Kristof dat hij beter voor 3 pakjes kan gaan ipv 2,5.

Ik ben een beetje bezorgt voor mijn vergisting omdat deze veel trager gaat dan ik had verwacht maar zoals ik al zei ik heb deze M41 nog nooit eerder gebruikt tenzij in combinatie met de M31 en toen ging de vergisting een stuk sneller.

Maar het waterslot is nog niet helemaal stil gevallen (ong. 20 bubbels per minuut) en er zijn vandaag al weer een paar puntje eraf. Dus ik zal gewoon nog wat meer geduld moeten hebben, mijn bier zal sowieso nog minstens tot begin april in de CCT blijven zitten.

• Maar het waterslot is nog niet helemaal stil gevallen (ong. 20 bubbels per minuut) en er zijn vandaag al weer een paar puntje eraf. Dus ik zal gewoon nog wat meer geduld moeten hebben, mijn bier zal sowieso nog minstens tot begin april in de CCT blijven zitten.

20 per minuut, als ik me niet vergis is dat 1 om de drie seconden, dat lijkt me toch nog zeer ver van "stilvallen" ?

• Binnen een week meet ik nooit, dat heeft dan nog geen enkele zin tenzij het een vergisting met Kveik is.

Vroeger deed ik dit ook enkel maar bij het overhevelen (na een week of zo) maar nu met de ispindel kan ik dit al vanaf dag 1 volgen en het valt mij gewoon op dat deze gist het veel langzamer doet dan alle andere gisten die ik tot nu toe al heb gebruikt.

De meeste gisten produceren in het begin tot 600 bubbels/min (de M31 zelfs tot 1065) en aan 20 per minuut beginnen ze meestal aan de laatste puntjes.

Ik had ook gelezen in een review van de M41 dat dit een beest zou zijn dus vandaar dat ik er andere verwachtingen van heb. Maar vandaag is deze nog steeds puntjes aan het afbijten (nu 1.020) met nog steeds 20 bubbels/min. :thumbs_up:

De M41 is misschien wel een beest maar dan een trage :turtle: :grinning_squinting_face:

• Vroeger deed ik dit ook enkel maar bij het overhevelen (na een week of zo) maar nu met de ispindel kan ik dit al vanaf dag 1 volgen en het valt mij gewoon op dat deze gist het veel langzamer doet dan alle andere gisten die ik tot nu toe al heb gebruikt.

De meeste gisten produceren in het begin tot 600 bubbels/min (de M31 zelfs tot 1065) en aan 20 per minuut beginnen ze meestal aan de laatste puntjes.

Ik had ook gelezen in een review van de M41 dat dit een beest zou zijn dus vandaar dat ik er andere verwachtingen van heb. Maar vandaag is deze nog steeds puntjes aan het afbijten (nu 1.020) met nog steeds 20 bubbels/min. :thumbs_up:

De M41 is misschien wel een beest maar dan een trage :turtle: :grinning_squinting_face:

De SG meting van de ispindle zou er ook naast kunnen zitten toch?

• maar ik heb het over het verloop van de vergisting en deze is opvalend trager.

Wim, jij hebt net een nieuwe CCT gekocht toch? Is het je eerste vergisting erin? Ik herinner me dat het verschil voor mij tussen "traditioneel" met gist- en lagervat werken en de CCT voornamelijk lag in de vergistingsduur. Het blijft me bij dat met een gewoon gistvat het allemaal een beetje sneller ging.

• Wim, jij hebt net een nieuwe CCT gekocht toch? Is het je eerste vergisting erin? Ik herinner me dat het verschil voor mij tussen "traditioneel" met gist- en lagervat werken en de CCT voornamelijk lag in de vergistingsduur. Het blijft me bij dat met een gewoon gistvat het allemaal een beetje sneller ging.

Het is het 4de biertje dat nu in mijn CCT zit maar deze waren ook allemaal met een andere gist.

Misschien heb je wel gelijk dat het met de CCT iets trager gaat, ik zal het eens vergelijken als ik nog eens dezelfde gist ga gebruiken maar voorlopig staan er andere zaken op de planning.

• Vroeger deed ik dit ook enkel maar bij het overhevelen (na een week of zo) maar nu met de ispindel kan ik dit al vanaf dag 1 volgen en het valt mij gewoon op dat deze gist het veel langzamer doet dan alle andere gisten die ik tot nu toe al heb gebruikt.

Ik kijk ook met een iSpindel. Maar die telt geen bubbels. Maar wel een handig hulpmiddel om te zien wanneer je het best kunt overhevelen (of niet), en anders wanneer de temperatuur omlaag kan.

De M41 is denk ik wat trager als de M31, maar zeker weten doe ik dat niet. Wel dat die ver doorgaat en is ook en var diastaticus. Dus zeker nooit te vroeg mee gaan bottelen. Maar dat geld ook voor de M31.

• De M41 is denk ik wat trager als de M31, maar zeker weten doe ik dat niet. Wel dat die ver doorgaat en is ook en var diastaticus. Dus zeker nooit te vroeg mee gaan bottelen. Maar dat geld ook voor de M31.

Betekent dit dat een bier met M41 dat initieel al redelijk veel schuim had (heb er een WVL12 kloon mee gebruowd) er nog meer zal krijgen indien langer bewaard, of zit daar toch ene limiet op wat die beestjes doen ?

• Betekent dit dat een bier met M41 dat initieel al redelijk veel schuim had (heb er een WVL12 kloon mee gebruowd) er nog meer zal krijgen indien langer bewaard, of zit daar toch ene limiet op wat die beestjes doen ?

Als het niet perfect is uitgegist dan zou dat kunnen. Mijn laatste bier met de M41 eindigde op 1.005. En in alle tijd dat het bier nu staat, 4 maanden, is de druk en schuim nog steeds hetzelfde.

Ik heb eens een vergelijkend proefje gedaan met T58, M41 en M47.

Elke dag SG's gemeten en in grafiekjes gezet.

De M41 vergistte het langzaamste, maar ging ook het langste door en haalde uiteindelijk de hoogste SVG. Dat lijkt dus overeen te komen met wat jij nu ziet.

• Om je even wat vergelijkend materiaal te geven, bij onze amber ale is die m41 van 1070 naar 1008 gegaan (SVG 88,6%) op ongeveer 3 weken tijd (4e week was coldcrash dus geen gistactiviteit meer).
    Eerste week op 18°C en daarna 2 weken op 22°C ;-) .

Hier tot 1004 in een kleine 3 weken, startend van 1075 waar nog suiker aan het einde van de hoofdgisting is toegevoegd.

• Het was van 1.050 gekomen. Na bijna 3 weken gebotteld zie ik.

OK bedankt en samen met voorgaande berichten ben ik nu al meer overtuigd dat het een normaal verloop is van deze gist.

Vandaag staat hij al op 1.018 en ik zie de hellingsgraad van de ispindel nog steeds zakken en de bubbels zijn nog steeds 18/min dus zal het SG nog wel verder dalen. Sowieso zal deze nog meer dan 3 weken in mijn CCT blijven zitten dus het komt wel goed. Weer iets bijgeleerd! :thumbs_up:

• Vandaag brouwdag gehad voor deze blonde.
    Eerste ervaring met tarwevlokken, geen filterproblemen gehad en mooi de SG behaald die ik wou behalen.
    Het was natuurlijk ook maar een kleine 13% aan tarwevlokken ;-) .
    Na wat te lezen over klam schroten heb ik dat ook eens geprobeerd. 60ml op 5,5 kg mout. Erbij gedaan en alles een paar keer goed rondgezet. Vervolgens geschroot. De laatste halve kg mout apart gehouden en als laatste geschroot. Ik kan niet zeggen dat ik een groot verschil merk in het schroot. Ik had er zelfs eerder last van omdat de korrels af en toe wat bleven plakken en daardoor niet goed tussen de walsen gingen. Te weinig water misschien? Niet lang genoeg laten intrekken?
    Verder een opvallend grote laag eiwitten ontstaan bij het opwarmen naar kookpunt, zitten die vlokken hier voor iets tussen? Hoppellets er voor de eerste keer ook eens los in gegooid. Ik merk dat mijn manier van overhevelen toch nog niet helemaal goed verloopt, kwam even handen te kort :grinning_face_with_sweat:. Hierdoor 7 liter achtergebleven in de BrewMonk. Dus nu zit er 22 liter in het gistvat en gaan we de m41 z'n werk laten doen. ;-)
    Voila bij deze mijn dagboek voor vandaag :squinting_face_with_tongue:..

• Oei 7 liter dat is wel veel!

Ik kan nu inderdaad bevestigen dat die M41 een zeer trage gist is. Hij heeft er bij mij uiteindelijke meer dan 2 weken (17 dagen) over gedaan om van SG 1.064 naar 1.002 te zakken.

Ja er lag nog wat heldere wort bovenaan maar mijn hevel begon rommel mee te pakken dus ik heb het maar gelaten voor wat het is. Liever een literke minder en mooi helder zoals het nu is, ipv toch maar te blijven proberen en mss eindigen met veel rommel in het vat.
    1002 dat is laag wauw. ;-) Ben benieuwd wat die hier gaat doen. Hij vertrekt van 1.068 ;-) .

• Ja er lag nog wat heldere wort bovenaan maar mijn hevel begon rommel mee te pakken dus ik heb het maar gelaten voor wat het is. Liever een literke minder en mooi helder zoals het nu is, ipv toch maar te blijven proberen en mss eindigen met veel rommel in het vat.
    1002 dat is laag wauw. ;-) Ben benieuwd wat die hier gaat doen. Hij vertrekt van 1.068 ;-) .

Volgens Brewfather had ik op 1.003 moeten eindigen dus daar zit ik net iets onder.:thumbs_up:

Gebruik je een Hop Tube om over te hevelen? Daarmee heb ik een zeer goed resultaat en als ik mijn BrewMonk wat schuin plaats heb ik max 1 liter verlies een ook heldere wort in mijn CCT.

• Volgens Brewfather had ik op 1.003 moeten eindigen dus daar zit ik net iets onder.:thumbs_up:

Gebruik je een Hop Tube om over te hevelen? Daarmee heb ik een zeer goed resultaat en als ik mijn BrewMonk wat schuin plaats heb ik max 1 liter verlies een ook heldere wort in mijn CCT.

Die gebruik ik idd maar heb hem niet schuin gezet. Zet je die al van het begin af schuin om te laten uitzakken?

• Ik heb dus 30g van de M41 toegevoegd op 22 liter. Die is op 5 dagen tijd van 1068 naar 1003 gegaan.. Stevig bazeke! Natuurlijk wel meer dan voldoende gist maar toch nog nooit geweten dat het zo snel ging. Nu temperatuur verhoogd van 18°C naar 24°C en 2 weekjes laten nagisten. Smaak is wel erg veelbelovend en als die SG niet nog meer zakt zal hij uitkomen op 9% alcohol. Stevig maar dat mag van mij wel hoor ;-) !

• Denk dat 24° wel naar de hoge kant is, heb ook al verschillende blonde met de M41 vergist, nooit boven de 22° gegaan.....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."